Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal gubbe försöker sig på Elden Ring.


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Var lite uttråkad och kände för att spela något på datorn. Nån av de 50+ spel jag har i Steam redan kändes inte lockande att börja om på. De 20-tal spel jag har på skiva kan jag inte spela sen Windows 10 kom eftersom deras antikopieringsskydd inte accepteras av den versionen, så de går inte att installera ens.

Så jag tänkte jag skulle prova spelet som "alla" älskar för att det är så svårt: Elden Ring. Tänkte att jag spelar de där två timmarna man har på sig där man kan ångra köpet och ser om det är nåt för mig. Det var det. Satt nästan fem timmar första sessionen. Världen var vacker och stor, och jag levlade upp ganska enkelt.
Men efter 40+ timmar hade jag fastnat. Hade bara lyckats ta ner en boss och ett par "mellanbossar" Och detta efter mycket sökande på nätet om vad statsen och vapnen gjorde. Att levla upp i spelet innebär inte som i vanliga fall att man blir starkare ju mer erfarenhet man har utan man ska ska skaffa spelets pengar genom att döda varelser och gubbar, eller hitta sånt slumpmässigt. Och dyrare blir det efter varje level. Jag hittade dock ett fusk på youtube som gav 90 000 av dessa pengar, men de räckte inte långt märkte jag :) (som jämförelse kan man ta det faktum att döda en boss, i alla fall i början av spelet, ger runt 3000 och en vanlig gubbe 64 eller någon hundring om det är lite mer avancerade sådana, så det tar länge att tjäna ihop tillräckligt för nästa level och blir man dödad av en boss, eller vem som helst, så förlorar man alla pengar och måste springa tillbaka till stället för att hämta dem. Vilket ju inte blir lätt i en boss-grotta då man inte kommer levande ur den...

Spelet bygger helt på att man lyckas tima slagen från bossarna och hoppa undan i exakt rätt ögongblick så det gäller att vara snabb med fingrarna. Och detta efter att man dött "några" gånger för att se vilka slagkombinationer den speciella bossen för tillfället använde. Jag kom fram till att tangentbord och mus inte var optimalt för det. Detta eftersom man måste i vissa situationer använda båda händerna på tangentbordet och släppa musen en sekund (om man inte har groteskt långa fingrar på vänsterhanden då)
Så jag kom fram till att anledningen till att jag inte lyckades naturligtvis inte berodde på att jag var en gammal gubbe med urusel reaktionsförmåga utan för att spelet är gjort för handkontroll.

Så en sådan inhandlades. x-antal timmar användes för att lära sig hur den fungerar. Jag har nämligen inte använt handkontroll sen jag spelade Zillion på Sega 1987. (Spelet som förhäxade mig så att jag sjukskrev mig en dag för att klara av den (satt 9 timmar i sträck och spelade :D))

Det blev nu lite bättre vad gäller undanhoppandet med handkontrollen, man kunde göra det snabbare och riktningen blev mer exakt tack vare joysticken.
Men i övrigt funkade det inte alls för en som är van att styra riktningen/kameran med en mus i actionpackade spel. När man hoppade undan så vändes kameran så att man bara såg sig själv och bossen var utanför bild. På handkontrollen finns en andra joystick som styr kameran och innan man hunnit vända sin gubbe åt rätt håll så var man död flera gånger om. Finns i och för sig en fiffig multiplayerfunktion i spelet där man enkelt kan begära hjälp av andra spelare. Men jag vågade mig inte på det då de knappast skulle ha nån behållning av att göra allt jobb själva :)

Jag kan inte säga att jag inte var varnad dock.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första rektionen var att fråga varför gamla gubbar försöker hävda sig i spel för tonåringar?
Sedan insåg jag att spänningsbehovet inte åldersbundet, men farorna i spel är att föredra framför de som finns i verkliga livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första reaktion var ” oj så det fanns gamla personer som är så kallade gamers! Var det svårt förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Alexis12:

Min första reaktion var ” oj så det fanns gamla personer som är så kallade gamers! Var det svårt förresten?

 

Nu vet jag inte vad du definierar som gammal. Men vad jag förstått på olika forum så är det ofta folk runt 30-40 som spelar detta spel. De är ju "unga personer" ur min synvinkel som snart 60-åring ;)
Jag började spela spel på 1980-talet. I början av 2000-talet var jag med i en internationell klan som tävlade i COD2 (inte professionellt då förstås). Då var medelåldern kring 40 i klanen. En 63-årig engelsk "tant" bland annat. Hon var hur duktig som helst. Det är ju inte nån naturlag att man slutar med datorspel bara för att man blir äldre när man en gång väl har börjat. Däremot kan jag tänka mig att det är svårare att börja med dem på äldre dar.. Kanske lite samma syndrom som jag har med sk "superhjältefilmer" som jag inte orkar stå ut med mer in i en kvart eller så. Nog för att jag läste såna serietidningar i min barndom, men har haft svårt att omsätta den fascinationen till filmerna i vuxen ålder... "de är gjorda för kidsen" tänker jag ;) 
 

För mig blev det med åren att jag tröttnade på "skills" -spel och har sen dess kört den lättaste svårighetsgraden i spel med lite "djupare" storyn. Tyckte det inte gav mig någonting att klara av diverse bossar längre eftersom det är storyn mellan striderna och miljön som är intressant. För en annan har fighterna mest blivit utfyllnad. Typ "been there, done that" -känsla.


Anledningen till att jag köpte denna var att jag var uttråkad och tänkte att jag skulle prova på och se om de gamla takterna satt i, vilket de inte gjorde. Så jo, för en annan var det såpass svårt att jag tappade motivationen för att utforska storyn i det här spelet. Om det nu finns nån öht(?) som kan fånga en som typ Witcher eller Assassins creed Odyssey.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...