Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska flyga om ett par veckor, nu börjar det bli nervöst


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Jag ska våga mig på en semesterresa med flyg om ett par veckor (Dubrovnik). När jag beställde resan hade jag, trots att ha läst om det nästan dagligen, ingen tanke på problemen med säkerhetskontrollerna på Arlanda. Hade jag tänkt på det så hade jag nog inte beställt nåt, just med tanke på vilket helsike det verkar vara...
Man får rådet "kom i god tid" alternativt "extra god tid" Undrar vad som menas med det. Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är antar jag :)
Planet går 06:30 en måndag. Undrar om "god tid" är att komma vid midnatt?
Har försökt hitta info om när säkerhetskontrollerna har öppet. Är det dygnet runt? Om inte så bör det väl räcka med att komma vid midnatt och sen lägga sig och sova vid röngtenapparaterna så att man är bland de första :D
Nån som har erfarenhet av detta att dela med sig?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag tror inte att säkerhetskontrollerna jämnt är öppna dygnet runt utan att de anpassar till behovet.

 

Du kan ju försöka se när planen brukar gå tidiga morgnar på vardagar och utifrån det kalkylera när kontrollen kan tänkas öppna. Det går kanske också att kontakta Swedavia för att höra sig för.

 

Trevlig resa!

Dubrovnink är en fin gammal stad med en intressant historia.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag hade sökt på Swedavia, tyckte jag. Men nu gick jag in för att söka telefennumret till Swedavia och jag råkade då i länkarna snubbla på länken till deras öppettider :)
Och då fick jag svaret att säkerhetskontrollen öppnar 03:30 för utlandsterminalen 5 och "kontroll D" och 04:00 för "kontroll F" (vad de olika bokstäverna nu betyder)

Kollar sen hur det kan se ut på måndagar med flighter på morgonen. Nästa måndag t.ex. är det 21st flighter mellan 06:00-07:00 och om man då tänker sig att varje flyg har (lågt räknat) minst 150 passagerar så pratar vi om minst 3150 personer som ska gå igenom säkerhetskontrollen och många, om inte de flesta, kommer säkert att vara ute i lika "god tid" som jag tänker vara och hänga på låset. Så, det blir nog till att vara där vid midnatt för säkerhets skull... ska bli intressant och se om det räcker..

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Cecilia:

 

 

 

Trevlig resa!

Dubrovnink är en fin gammal stad med en intressant historia.

Ja, den verkar vara det. Jag är ett stort Game of Thrones-fan och ända sen den serien har jag velat se gamla stan. Så nu är det dags :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Dubrovnink är en fin gammal stad med en intressant historia.

Instämmer. Jag var där 1991, strax innan kriget bröt ut. Eller, ja det hade väl kanske startat, det var då tre döda (Kroater) i striderna. En oförglömlig resa på väldigt många sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vill inte göra någon nervös men jag hörde att det var kaos på Arlanda just nu. Alla vill tydlligen resa samtidigt och det fattas folk. Hoppas resan går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update.

Jag åkte till Arlanda på natten, c:a en och en halvtimma innan säkerhetskontrollen öppnar. Hade bara handbagage så jag slapp checka in någonting. Vilket var smart gjort av mig, köerna till incheckningen var monstruösa när de väl öppnade vid 04:00.
Jag ställde mig i kön för säkerhetskontrollen, och hade kanske bara dryga hundra framför mig så det gick ganska snabbt. Trots att de första halvtimmen bara hade en säkerhetkontroll öppen. Sedermera öppnades en till för dem som hade betalt för fast track, men de var ju inte så många så vi i pöbeln fick använda den till slut också. En trekvart skulle jag tippa.

Om jag förstått det rätt så har Swedavia vaknat till lite sentomsider och låter inte folk komma in för tidigt numera. Vilket torde vara bra kan jag tänka.
När jag kom hem var det istället lång kö till passkontrollen. Det tog dryga halvtimman..
I Kroatien var det inga större problem det var mycket folk och lång kö till incheckningen, men det gick fort då de hade fullt med väktare i alla fall. Nu är ju förvisso Dubrovniks flygplats mycket mindre, men ändå..

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...