Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Därför ska du byta webbläsare från Chrome till Firefox


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

WindowsPro
Postad (redigerade)

Personligen så tycker jag att man egentligen inte behöver 3e parts webbläsare i Windows då den inbyggda Edge upp fyller nästan alla krav.

Men jag förstår att man gärna håller kvar i den man använt sedan många år.. 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Personligen så tycker jag att man egentligen inte behöver 3e parts webbläsare i Windows då den inbyggda Edge upp fyller nästan alla krav.

Så hur beter sig då Edge i de avseenden som artikeln tar upp?

Automatisk blockering av autoplay-videor

Automatisk blockering av spårare

Automatisk blockering av fingerprintning

Blockering av kryptominers, kryptojackning

Systemresurser, minnesläckor

Webbläsartillägg i Android-versionen

Synkronisering mellan datorer, mobiler och plattor oavsett Windows, MacOS, Android, iOS eller Linux

DNS-over-https

Läsarläge

 

Edge är ju numera en mycket nära släkting till Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Personligen så tycker jag att man egentligen inte behöver 3e parts webbläsare i Windows då den inbyggda Edge upp fyller nästan alla krav.

Nästan alla krav, på vad?

 

Edge tycker jag bara är irriterande, precis som Iexplorer alltid har varit, just irriterande, man tvingas använda en webbläsare som inte ser "färdig ut". Man saknar sådana tillägg som man har kört med i många utan några problem, som lättar upp användarvänligheten. Man saknar som standard en sökmotor som faktiskt hittar det man söker efter, inte sådant som Microsoft anser man ska få som resultat. Antagligen därför som man alltid har ratat Windows egna webbläsare. Visst kan man lägga till, men ändå.

 

Nu börjar Edge sakta få vissa tillägg som standard, t.ex flikar, men varför ska fönsterflikar ligga högst upp, har aldrig förstått detta. Och eftersom Edge är låst, så går inte det att ändra på heller. Och visst går Edge också lite fortare, men jag har ändå dåligt internetanslutning i jämförelse mot vad som är standard idag, så jag märker ingen skillnad mot t.ex Firefox.

 

Så det är inte så konstigt att många väljer Firefox, så att det går att justera vissa saker som gör webbläsaren bättre.

T.ex detta med flikar. Visst Mozilla tog bort bort detta med flikar under bokmärkesraden Firefox, Mozilla påstår att det ger fönstret mer plats om flikarna ligger högst upp, håller inte med om det, därför har jag sett till att flikarna fortfarande ligger under, och trivs bra med det.

 

Men Edge börjar ju likna Chrome mer och mer, men det beror väl på att Edge baseras på Chromium.

Jag ser en enda fördel med Chrome förresten, den enda webbläsare som tillåter att man kan Casta den webbsida man har på skärmen till sin Tv. Borde vara standard för alla webbläsare, men kanske kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Laso:

Jag ser en enda fördel med Chrome förresten, den enda webbläsare som tillåter att man kan Casta den webbsida man har på skärmen till sin Tv. Borde vara standard för alla webbläsare, men kanske kommer.

Se https://support.mozilla.org/en-US/questions/1171141

visserligen några år gammalt men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant Cecilia, men då är det ju platta eller mobil det handlar om ändå, och då finns ju funktionen redan oavsett webbläsare, som jag nyttjar idag, men ibland vill jag lägga över från fasta datorn och då får jag gå via Chrome, är väl ett I-lands problem, men ändå, tack ändå för länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan fråga sig varför de inte lagt in det i Windows-versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Laso:

Jag ser en enda fördel med Chrome förresten, den enda webbläsare som tillåter att man kan Casta den webbsida man har på skärmen till sin Tv. Borde vara standard för alla webbläsare, men kanske kommer.

Vivaldi har den möjligheten också.

image.png.00591244da851a96e5cd03812c7b2dbc.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...