Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppladdningsbara batterier - dåligt


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Någon gång vid årsskiftet insåg jag att det finns uppladdningsbara batterier som kan sättas i vilken apparat som helst, som exempelvis min datormus som har slukat batterier.

Jag köpte 4 AAA-batterier och lika många AA-batterier. Texten på säljarens hemsida menar att ”nu har du alltid uppladdade batterier hemma”.
Riktigt så är det ju inte. De laddas ju ur även om de inte används.
Jag behövde två stycken AAA till musen, men först måste de ju laddas upp, vilket tog 4,5-5 timmar. Men de skulle ju hålla desto längre, trodde jag. Det gör de inte alls. Knappt en månad,  -och ännu kortare tid skulle det visa sig - ungefär som de ”vanliga” som jag använde tidigare. Jag plockar ut batterierna och sätter dem i laddaren och laddaren i vägguttaget, går och handlar och tror att det är klar när jag kommer hem. Men nej, det krävdes återigen 4-5 timmar.
En kväll hann det blir midnatt innan de var klara så jag drog laddaren ur väggen och lade den åt sidan. På morgonen satte jag den i väggen bara för att kolla, efter 30 minuter var batterierna återigen fulladdade.
Skillnaden med dessa batterier är dessutom att de tvärdör, till skillnad mot de ”vanliga” som började varningsblinka lite smått och sedan mer och mer. Det hände aldrig att jag inte kunde avsluta det jag höll på med.

Min inom/utomhustermometer med tråd slutade fungera så jag köpte en ny trådlös utan att riktigt förstå vad det innebär. Det visade sig att den består av två enheter, en sensor som ska placeras utomhus och sen själva termometern som jag sätter upp på köksväggen. Sensorn kräver 2 st AA-batterier och själva termometer 2 st AAA-batterier. Först hände ingenting alls, jag tog ut batterierna och satte tillbaka. Sedan tar det flera timmar innan utomhustemperaturen visas. Det fungerade bra ett tag, men när den visade 23 grader utomhus och jag frös så är ju något fel.  Batterierna var rätt så tomma, jag laddade dem men denna gång tog det flera dagar innan utomhustemperaturen visades något sånär korrekt.
Jag har fört anteckningar, inte från början men halva tiden. Det är onödigt att skriva dem här, men det blir oftare och oftare som jag måste ladda, termometern litar jag inte på för fem öre. Den gamla med tråd tjänade mig väl i tio år. Tydligen satt det ett batteri i den också, men eftersom jag inte ens kommer ihåg att jag någonsin har bytt den kan det inte varit speciellt ofta.
Min plan under veckan var att skaffa ytterligare en uppsättning batterier och sedan rutinmässigt ladda upp dem var tredje vecka och ta i bruk innan de isatta batterierna är slut. Då behöver jag inte riskera irriterande avbrott.

Vad hände igår? Musen tvärdog. Jag laddade upp batteriet för mindre än en vecka sedan!

Det enda jag har i huvudet är batterier, mus och temperatur, hinner inget annat.

Ska det verkligen vara så här? Jag har ytterst modesta förväntningar på tillvaron. Vill bara ha en alltid fungerande mus och en termometer som visar rätt temperatur på morgonen när jag sätter på vattenkokaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det. Uppladdningsbara atterier tvärdör vid en viss tidpunkt, vanliga kan leverera längre än så (beroende på kvalitet naturligtvis). Är själv jättedålig på att stänga av musen till min dator men det brukar hålla någon eller några månader. Brukar inte köpa de dyraste batterierna jag kan hitta eller ens av speciella märken men det brukar fungera. "Miljövänliga" (uppladdningsbara) batterier är bara skrot enligt mig.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med laddningsbara batterier under många år. Tydligt är att även när det gäller dessa så får man vad man betalar för. Det finns dock ett undantag. Den Blå/Gula butikens batteri funkar länge och deras laddare är smart och går över på underhållsladdning så att man kan ha batterierna i laddaren hela tiden. Vilket medför att man alltid har full laddade att tillgå. En annan bra sak med den laddaren är att man kan ladda bara ett batteri och inte som i de flesta laddarna att man måste ha ett jämt antal batterier i laddaren. Det är fint när man har prylar som fodrar ett udda antal batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, detta med batterier och uppladdningsbara batterier är ibland inte så lätt, kan skilja mycket på batterier och märke.

Använder sällan uppladdningsbara till de olika enheterna som vill ha sådana, jag påstår att man bör satsa på lite kvalité, när det gäller uppladdningsbara, men det gäller även vanliga batterier.

 

Batterier tryckta med varuhusnamn, ratar jag direkt, dom håller inte så länge, anser jag.

Finns 2-3 olika märkesbatterier jag använder, dom kostar några kronor mer per styck, men dom håller bättre.

 

Sen beror det ju på enheten också, på jobbet använder jag hörselkåpor med blåtand och microfonbom, dom dra mycket batterier, får byta till nya märkesbatterier varannan vecka, men dom är igång hela dagarna, streamar musik och pratar i telefon mycket och mäter jag dessa batterier direkt efter, så finns det drygt 70 % kvar ändå, så dom är toppströmkrävande. Men så är det ibland med batterier.

 

Det är alltid trevligt att ha dubbelt av batterier när man ska ladda, t.ex ska din mus ha 2 st AA batterier, så bör du ha 4 st, så att du alltid har 2 som är fullladdade.

Se till att laddaren/batterierna klarar att koppla om till underhållsladdning, så laddar dom inte ur så lätt.

Till min egen trådlösa mus, kör jag alltid med vanliga batterier, 2 st som håller länge, brukar byta en gång om året, och då är musen på dygnet runt 24/7. Finns en liten diod som ska lysa när det är dags att byta, men den har aldrig lyst, så jag vet inte hur länge batterierna egentligen håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller batterier, såväl alkaliska som laddbara batterier, är det sällan som märkesbatterier klarar sig lika bra som butiksmärkta batterier. Ofta kostar märkesbatterier dessutom mer än butiksmärkta batterier.

 

Råd och Rön testar batterier, vilket även Testfakta gör. De är oberoende av några tillverkare och bör ses som pålitliga när de presenterar testresultat.

 

Här är en länk till en av Testfaktas test

er av alkaliska batterier, som visar att Clas Ohlsons batterier klarar sig betydligt bättre per krona och energi än Duracell, GP-batterier, Varta och Energizer.


https://www.testfakta.se/sites/default/files/2019-03/Grafik_AA-batterier(190319).pdf

 

Råd och Röns test av laddbara batterier går bara att få tag i om man betalar för den eller är prenumerant.

 

https://www.radron.se/tester/boende-tradgard/laddbara-batterier-aa/


Nedanstående sida har sammanställt tester från olika håll, bl.a. från Råd och Rön.

 

https://www.test.se/batterier/

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

När det gäller batterier, såväl alkaliska som laddbara batterier, är det sällan som märkesbatterier klarar sig lika bra som butiksmärkta batterier. Ofta kostar märkesbatterier dessutom mer än butiksmärkta batterier.

 

Råd och Rön testar batterier, vilket även Testfakta gör. De är oberoende av några tillverkare och bör ses som pålitliga när de presenterar testresultat.

 

Här är en länk till en av Testfaktas test

er av alkaliska batterier, som visar att Clas Ohlsons batterier klarar sig betydligt bättre per krona och energi än Duracell, GP-batterier, Varta och Energizer.


https://www.testfakta.se/sites/default/files/2019-03/Grafik_AA-batterier(190319).pdf

 

Råd och Röns test av laddbara batterier går bara att få tag i om man betalar för den eller är prenumerant.

 

https://www.radron.se/tester/boende-tradgard/laddbara-batterier-aa/


Nedanstående sida har sammanställt tester från olika håll, bl.a. från Råd och Rön.

 

https://www.test.se/batterier/

 

 

Det får stå för dom, dessa olika tester, alla har vi ju olika erfarenheter av hur olika batterier, laddbara batterier räcker i prestanda, mina erfarenheter står jag för.

 

Att s.k märkesbatterier kostar lite mer, har jag redan nämnt, ingenting som är nytt heller.

Ska nämna att jag inte har köpt butiksmärkta batterier ännu i år, så det är möjligt att kvalitén har blivit bättre på några av dessa.

Men generellt har några butiksmärkta utmärkt sig under de senare åren av att vara rent usla i hållbarhet på sikt, prestanda på kort sikt brukar inte vara några problem. Men behöver man ofta byta batterier, så blir det dyrare i längden, än att man använder kvalité direkt.

Naturligtvis är det olika på olika enheter som behöver dessa batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från alkaliska som normalt ligger 1,5 -1,8 volt, medan uppladdningsbara normalt

ligger 1,2 volt, uppladdningsbart ligger lite lä mot dom alkaliska i starten vid  krävande enheter,

men jag använder själv normalt laddningsbara, tidigare använde mest IKEAS,,  men IKEAS

sänkning av batterieffekten på sina batterier, och har dessutom dubbel mängd batterier mot vad

jag behöver så jag alltid batterier liggande och en bra (dyr) laddare som läser  av hur laddningen går

 

HANS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
6 timmar sedan, skrev kiwi01:

Någon gång vid årsskiftet insåg jag att det finns uppladdningsbara batterier som kan sättas i vilken apparat som helst, som exempelvis min datormus som har slukat batterier.

Jag köpte 4 AAA-batterier och lika många AA-batterier. Texten på säljarens hemsida menar att ”nu har du alltid uppladdade batterier hemma”.
Riktigt så är det ju inte. De laddas ju ur även om de inte används.
Jag behövde två stycken AAA till musen, men först måste de ju laddas upp, vilket tog 4,5-5 timmar. Men de skulle ju hålla desto längre, trodde jag. Det gör de inte alls. Knappt en månad,  -och ännu kortare tid skulle det visa sig - ungefär som de ”vanliga” som jag använde tidigare. Jag plockar ut batterierna och sätter dem i laddaren och laddaren i vägguttaget, går och handlar och tror att det är klar när jag kommer hem. Men nej, det krävdes återigen 4-5 timmar.

Uppladdningsbara batterier laddar ur när de ligger. En del mer... en del mindre.

 

Sedan beror det nog mycket på om det är "gamla" nickel metallhybrid (NiMH) eller nyare Litium ion batterier.

 

Men just vad beträffar din mus så verkar något inte stå helt rätt till. Kör själv bara trådlösa möss - Logitech M225 (tror jag den heter) och i den har jag bara bytt batterier i en gång på lite drygt 10 år. Kör förvisso inte uppladdningsbara batterier i den utan vanliga alkaliska.

 

Tror inte att uppladdningsbara batterier funkar så bra i möss. Ett alkaliskt batteri håller MINST 1,5 Volt men ett uppladdningsbart batteri håller HÖGST 1,2 Volt om jag inte har fel!!??? Rätta mig om jag har fel. 

Det är väl en av orsakerna till att uppladdningsbara batterier funkar dåligt i ex fjärrkontroller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hanse vanliga alkaliska har en startspänning på cirka 1.5 V och laddbara vanligen på 1.25-1.3 V.

Skillnaden mellan dem kan enkelt beskriver med en kurva ritat i Paint

image.thumb.png.615500afa56a3e389fa38c9c1850bb81.png

Snyggt, eller hur?

Röda linjen är den som vanligen batteridrivna apparater slutar fungera vid.

Vanliga batterier har en högre startspänning men de sjunken relativt linjärt med tiden och spenderar en stor del av tiden av sina liv mellan den spänning uppladdningsbara har nominellt.

 

NiMh däremot,  de håller upp sin spänning under nästan hela sin livstid för att sedan dyka ganska fort när de börjar tappa i energi.
 

För att batteridrivna apparater ska kunna använda batterier effektivt klarar de vanligtvis av att arbeta med spänningar ned mot 1 - 1.1 V pga av hur batterierna fungerar.

Kompletterar med
NiMh har relativt låg urladdning men har sin bästa gren att hantera stora laster under kort tid. Dvs ofta inte  optimala i exempelvis klockor, möss men de fungerar.
Min förra mus körde jag med ett laddbart batteri, laddade det cirka var 3-4 månad vill jag minnas.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Monshi:

@Hanse vanliga alkaliska har en startspänning på cirka 1.5 V och laddbara vanligen på 1.25-1.3 V.

Skillnaden mellan dem kan enkelt beskriver med en kurva ritat i Paint

image.thumb.png.615500afa56a3e389fa38c9c1850bb81.png

Snyggt, eller hur?

Röda linjen är den som vanligen batteridrivna apparater slutar fungera vid.

Vanliga batterier har en högre startspänning men de sjunken relativt linjärt med tiden och spenderar en stor del av tiden av sina liv mellan den spänning uppladdningsbara har nominellt.

 

NiMh däremot,  de håller upp sin spänning under nästan hela sin livstid för att sedan dyka ganska fort när de börjar tappa i energi.
 

För att batteridrivna apparater ska kunna använda batterier effektivt klarar de vanligtvis av att arbeta med spänningar ned mot 1 - 1.1 V pga av hur batterierna fungerar.
 

Det är väl ungefär som skrev men bilden förtydligar det till det bättre

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Tack för alla svar, det uppskattar jag verkligen. Men lättare blev det inte, åsikterna går vitt isär liksom erfarenheterna.
Det är ju en trådlös mus jag har där jag tidigare använde icke uppladdningsbara batterier, inköpta på ICA eller Coop, exempelvis Energizer eller ICA:s eget märke. När jag då skrev och beklagade mig över att jag ständigt måste skaffa nya batterier, skrev många att de ”aldrig” behöver göra det och alltid använde billiga batterier.

Därför skaffade jag dessa uppladdningsbara – i det ”blå” varuhuset Clas O. Som framgått är jag grymt besviken. Batterierna laddas ju ur även när de inte används utan sitter kvar i laddaren, men inte i eluttaget förstås. Har de stått så över natten så behövs 40 minuters eller mer laddning för att de ska bli fulladdade igen.
Vet verkligen inte vad jag ska göra. Har ögnat igenom alla svar men inte läst de nämnda testresultaten ännu. Det får bli morgondagens jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns sedan ett antal år en andra generation av NiMh som har betydligt mindre självurladdning än vad jag kallar generation ett av denna typ av batterier.

Alla som säljs borde vara av denna typ idag men det är några år sedan jag senast köpte några uppladdningsbara. De jag hittar med COs egna märke ska vara av denna typ.

 

Så som du beskriver ska de normalt inte bete sig.

Notera dock att de flesta laddarna av dessa batterier är rejält dumma. Det finns egentligen två sätt för laddaren att mäta om batteriet har laddat klart. När batteriet är fullt ökar dess inre resistans. Detta kan mätas på två sätt, deltaV och batteriets temperatur. Med deltaV menar jag när resistansen ökar sker en snabb ändring i hur stort spänningsfall det blir över batteriet som laddas.

Många laddare har inget av dessa utan kör enbart en viss tid, oftast då med lite lägre effekt/ström/tar lång tid.
Andra billiga laddare som laddar snabbt kan ha system för att möta värme eller deltaV men de är inte ofta speciellt exakta.
Att du kan "starta" om laddprocessen på morgonen är ingen indikation på att de tappat laddning under natten, det kan vara din laddare som är lagom dum.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

Det får stå för dom, dessa olika tester, alla har vi ju olika erfarenheter av hur olika batterier, laddbara batterier räcker i prestanda, mina erfarenheter står jag för.

 

Att s.k märkesbatterier kostar lite mer, har jag redan nämnt, ingenting som är nytt heller.

Ska nämna att jag inte har köpt butiksmärkta batterier ännu i år, så det är möjligt att kvalitén har blivit bättre på några av dessa.

Men generellt har några butiksmärkta utmärkt sig under de senare åren av att vara rent usla i hållbarhet på sikt, prestanda på kort sikt brukar inte vara några problem. Men behöver man ofta byta batterier, så blir det dyrare i längden, än att man använder kvalité direkt.

Naturligtvis är det olika på olika enheter som behöver dessa batterier.

När det gäller tester, som till exempel av batterier, förlitar jag mig långt mycket mer på dem än på personliga upplevelser. Det är något jag står för.

IKEAs batterier har ofta legat i top i tester. Driftstiden har varit något kortare än vissa "märkesbatterier" men priset på batterierna har istället gjort att kostnaden per energitimme är betydligt lägre.

 

Jag byter gärna ett batteri något oftare om det samtidigt ger mig en lägre energikostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Öland4ever:

 

Tror inte att uppladdningsbara batterier funkar så bra i möss. Ett alkaliskt batteri håller MINST 1,5 Volt men ett uppladdningsbart batteri håller HÖGST 1,2 Volt om jag inte har fel!!??? Rätta mig om jag har fel. 

 

Redan på 1990-talets början fanns det 1,5V laddbara batterier. De slog aldrig då kostnaden var hög.

Idag finns det åter några tillverkare som producerar laddbara batterier ,ed spänningen 1,5V. 
Ett av företagen är Tenavolts:

 

https://tenavolts.com


Ett annat fabrikat är Kentli

 

https://www.pricerunner.se/sp/kentli.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev X-Men:

Redan på 1990-talets början fanns det 1,5V laddbara batterier. De slog aldrig då kostnaden var hög.

Idag finns det åter några tillverkare som producerar laddbara batterier ,ed spänningen 1,5V. 
Ett av företagen är Tenavolts:

 

https://tenavolts.com


Ett annat fabrikat är Kentli

 

https://www.pricerunner.se/sp/kentli.html

 

Dom batterierna är litium batterier som inte kan laddas i en vanlig laddare, utan måste laddare

litium batterier, som är något dyrare köpte själv sådan förra åtet den kostade ca 500:-, och batterierna

typ AA kostar 600:-  och 650:- laddare  AAA batterier har jag inte hittat någonstans . vad jag så är

problem med  att tillverka AA och AAA  storleken AA har funnits tidigare  men 3,7 volt istället för 1,5 v

 

HANS

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har inte bestämt mig för varken det ena eller det andra, men tittar lite på de av X-men föreslagna. Extremt dyra är de i inköp i synnerhet om de kräver egen laddare. Kentli är slut på lager dessutom
Hade glömt bort att jag nyligen köpte 4xAAA som reserv, men varför kallas de pre-charched, de är ju inte det utan måste laddas, såg jag när ja satte dem i laddaren. De passar åtminstone i min nuvarande laddare.
Jag kan ju testa om de fungerar bättre i musen än de nuvarande.

 

Termometern däremot tror jag är lika skyldig som batterierna till den. Ex när den  i förra veckan efter flera dagars väntan äntligen visade rätt temperatur en morgon - ja, vad hände på eftermiddagen? I stället för grader visade den två vågräta streck i linje. Tog ut batterierna i utedelen och satte tillbaka dem direkt. Det var ett knep som funkade även om det tog några timmar innan temperaturen visades korrekt. Tyvärr funkar det inte på musen. 

 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev kiwi01:

Har inte bestämt mig för varken det ena eller det andra, men tittar lite på de av X-men föreslagna. Extremt dyra är de i inköp i synnerhet om de kräver egen laddare. Kentli är slut på lager dessutom

Du behöver knappast uppladdningsbara batterier på 1,5 V utan 1,2-1,3 V borde räcka utmärkt.

 

4 minuter sedan, skrev kiwi01:

Hade glömt bort att jag nyligen köpte 4xAAA som reserv, men varför kallas de pre-charched, de är ju inte det utan måste laddas, såg jag när ja satte dem i laddaren.

De kanske inte var helt tomma i alla fall?

 

Är musen avstängd när du inte använder datorn eller håller den på med något och drar batteri även då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 1,2 V på dem jag använder liksom dem jag eventuellt kommer att använda. 
Nu såg jag att det står recharge på batterierna  men pre-charged på förpackning. Det är bara att prova och se vad som händer.

Eftersom jag använder datorn mer eller mindre hela dagen så är musen också på, jag stänger av den för natten. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-05-30 16:48, skrev Hanse:

Dom batterierna är litium batterier som inte kan laddas i en vanlig laddare, utan måste laddare

storleken AA har funnits tidigare  men 3,7 volt istället för 1,5 v

 

HANS

 

Jag tog upp de laddbara batterierna som håller 1,5V för att påvisa att det finns laddbara batterier med högre spänning än 1,2V.

 

Beträffande laddbara AA-batterier med spänningn 3,7V så finns de fortfarande:

 

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/litium-ion-batterier/14500-li-ion-batteri-37-v-800-mah-p32061

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 timmar sedan, skrev kiwi01:

Det är 1,2 V på dem jag använder liksom dem jag eventuellt kommer att använda. 
Nu såg jag att det står recharge på batterierna  men pre-charged på förpackning. Det är bara att prova och se vad som händer.

Eftersom jag använder datorn mer eller mindre hela dagen så är musen också på, jag stänger av den för natten. 

precharge står väl för det skall vara förladdat  ?????

Redigerad av Hanse
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Hanse:

precharge står väl för det skall vara förladdat  ?????

Precis vad jag menar. Dvs färdiga att tas i bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

De batterier ovan som omnämns att vara både precharged och recharge-bara var lika tomma som andra. Däremot fulladdades de på knappt 2 timmar medan de tidigare tog mer än dubbelt så lång tid. 
De uppges "lasts 4x longer". Det återstår att se, har haft dem i musen knappt tre veckor.
Kortare uppladdningstid är en klar förbättring. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...