Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

JULA: Recension av Kompressor DST 101/8/6 FATMAX Art. nr: 008334


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

JULA ville tydligen inte publicera min recension så då kommer den här istället.

 

Recension av Kompressor DST 101/8/6 FATMAX Art. nr: 008334

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-008334/ 

Två stjärnor (**)

Kommentar:

Trots att kompressorn anges som oljefri så gav den ifrån sig oljekondens vid användning. Blev tvungen att returnera såväl kompressor som köpta tillbehör eftersom även dessa fått oljebeläggningar. Jag ger en stjärna till kompressorn och en till den hjälpsamma personalen.

 

Kompletterande meddelande till JULA då min recension inte blivit publicerad, tänkte att det kanske skulle får dem att tänka om och publicera den i alla fall.

 

Citat

För att inte några missförstånd ska uppstå så vill jag förtydliga att stjärnan till personalen alltså ska ses som något positivt - "en stjärna i kanten" - och inte som ett betyg likvärdigt med det betyg jag gav till kompressorn. Jag menar alltså vad jag skrev, att personalen var hjälpsam när det gällde att hantera återköpet, och vill därför ge dem beröm för det. Däremot kan jag inte ge mer än två stjärnor totalt sett i omdöme eftersom det skulle ge en felaktig bild av kompressorns kvalitet.

 

(Kanske borde skrivit "5 stjärnor till den hjälpsamma personalen" och gett en stjärna i betyget, jag vet inte. Min egen anm.)

 

Ett tips till andra som har köpt denna kompressor är att hålla munstycket nära en slät yta och blåsa i 15-30 sekunder. Om det bildas oljekondens så är det inte säkert att den syns om man bara renblåser lite snabbt, vilket man vanligen gör. Det var mest av en slump som jag upptäckte det eftersom det inte följde med gängtejp eller ens instruktioner om att det behövs för att anslutningarna ska bli täta. Eftersom det läckte luft så började jag undersöka var luften läckte och fick då efter en stund en tunn oljehinna på handen, kändes på lukten också att det inte bara var fukt.

 

Hittade även en artikel på nätet som beskriver sju myter om oljefria kompressorer.

https://blog.parker.com/site/SE/details-home-page/sju-myter-om-oljefria-kompressorer-se

 

Om inte länken fungerar när du läser detta så kommer ett citat här.

 

Citat

 

Myt 4: Oljefria kompressorer använder inte olja

Oljefria kompressorer är konstruerade för att arbeta utan olja i kompressionskammaren, därför kommer oljan inte i kontakt med den luft som komprimeras. Olja används emellertid ofta för smörjning av rörliga delar och kylning av kompressorn.

 

Oljefria kompressorer är oftast försedda med komplicerade tätningssystem som hindrar smörjoljan att komma i kontakt med tryckluften. Om tätningen fallerar finns det emellertid risk att oljan kommer in i tryckluftssystemet. Oljeånga kan sugas tillbaka från vevhusventilationen in i luftintaget.

 

 

 

Jag måste lägga till lite ur myt 7 som jag missade.

 

Citat

Även om det inte finns någon oljedimma i vätskeform sugs oljedimma in i kompressorn, vilket innebär att även oljefria kompressorer kan producera oljekondens.

 

Redigerad av Tomas E
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varifrån kom oljan då?

Var det inte "bara" den oljefilm som alla nya maskiner har vid leverans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Varifrån kom oljan då?

Var det inte "bara" den oljefilm som alla nya maskiner har vid leverans?

Det står dig helt fritt att köpa en och prova blåsa rent din dator. Jag skulle inte göra det i alla fall, kör med tryckluft på burk även i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Thirteen:

Man bör få kunskap om ISO-klassificeringen vid höga krav, men den anges heller inte vad jag kan se.

 

ISO-klass 1 – tekniskt oljefri luft

ISO-klass 0 – oljefri luft

 

https://www.atlascopco.com/sv-se/compressors/customerbenefit/class-0-iso-8573-1

Intressant! Dessvärre ser de där maskinerna ut att vara rätt dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Tomas E:

Intressant! Dessvärre ser de där maskinerna ut att vara rätt dyra.

Med höga krav kommer nästan oundvikligt ett högre pris.

Vad ska du ha kompressorn till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Thirteen:

Med höga krav kommer nästan oundvikligt ett högre pris.

Vad ska du ha kompressorn till?

Tänkte ha den för att blåsa rent i bl a datorn och liknande grejer istället för tryckluft på burk. Man kan ju ha den även till att pumpa däck med så den kommer ju till användning på flera sätt. Fördelen med den här modellen är att den är väldigt tyst samt ska gå att använda inomhus. Inomhus är dessvärre uteslutet med tanke på läckaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Thirteen:

Luft på burk kostar ca 120:-, pumpa däcken vid macken ingenting...

Hehe! Jag använder för tillfället min cykelpump. Det går bra det också, än så länge. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 timmar sedan, skrev Tomas E:

Det står dig helt fritt att köpa en och prova blåsa rent din dator. Jag skulle inte göra det i alla fall, kör med tryckluft på burk även i fortsättningen.

Det finns inget behov av renblåsning av min dator men om det gjorde det skulle jag kanske använda min nuvarande kompressor.

Jag funderar på att skaffa *) en av de större modellerna av Stanley Fatmax till min färgspruta men då vill jag inte ha någon oljedimma. Därav min undran var oljan kom från?

 

*) https://eforum.idg.se/topic/364276-lämplig-kompressor-för-färgspruta

 

Redigerad av Mikael63
Länk
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...