Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fedora - recension


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

När jag första gången hörde tala om Linux "för en vanlig användare" var det Fedora och Red Hat som nämndes.
Jag vet inte riktigt varför men jag tror att jag i det läget på något sätt bestämde mig, eller kanske snarare valde, att inte testa just dessa. (Troligen en efterhandskonstruktion dock)


Det är troligt att jag testade Fedora i något skede, gissningsvis i tid med att Mint 7 eller 8 var aktuella. Då fick jag det nog inte att lira riktigt eller så såg det bedrövligt ut. Ja, eller att jag helt enkelt inte fattade nåt. Sedan dess har inte Fedora, så att säga, funnits med på kartan.
Tills nu då, på allmän begäran ;)

 

Installationen är kanske aningen bättre än den i Linux Mint. Vissa uppgifter, som användarnamn, skippas här och anges först efter omstart. Tycker det tar lång tid att installera men gör detta i virtuell miljö och såväl installationsfilen som den virtuella disken ligger på samma fysiska SSD.


Skrivbordsmiljön är förvald till Gnome (jag valde ingen speciell vid nerladdningen). Där finns en sån docka som man t.ex. ser i MacOs och i elementaryOS. Filhanteraren heter Filer men är egentligen Nautilus. Högerklick - Öppna i terminal finns men inte högerklick öppna som admin och när jag letar efter en pakethanterare, för att lägga till detta, hittar jag ingen installerad. När jag skriver "paket" i den sökruta som återfinns direkt på skrivbordet får jag som träff något som heter "dnfdragora" och jag installerar den. Tar lång tid innan allt laddats in och något tillägg för högerklick-admin hittas inte och jag tror att det inte finns det för just Nautilus.

 

Via "Programvara" installerar jag filhanteraren Caja men den återfinns inte som någon Programstartare, inte ens efter omstart. Möjligen beror detta på att Caja tillhör MATE och den miljön är inte installerad? I Mint installeras det som behövs om man ex. väljer en filhanterare tillhörande annan skrivbordsmiljö.

 

När jag på nytt testar att starta dnfdragora händer inget. Avinstallerar det och installerar "GNOME paket" i stället. Här kan jag då lägga till högerklicksval för att köra som admin och öppna i terminal, i Caja.

 

Knapp för att minimera & maximera fönster saknas och jag hittar inget angående "tema" men sökning ger att det finns någor som heter "GNOME Justering" som jag installerar och där kan jag aktivera knapparna.

Automatisk inloggning fungerar inte genom att "blank keyring". Föredömligt översatt på alla ställen!

 

Kan nog tänka mig att kolla ännu mer på Fedora men då Fedora spins, med Cinnamon. Kanske blir ett till inlägg om det.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kan nog tänka mig att kolla ännu mer på Fedora men då Fedora spins, med Cinnamon. Kanske blir ett till inlägg om det.

Ja här blev det hög igenkänningsfaktor, med Nemo som filhanterare och med Mint-X och Mint-Y som förinstallerade teman :)

dfndragora är den förinstallerade pakethanteraren, som även verkar vara en programhanterare och en paketinstallerare, som dock inte installerar nerladdade filer. (.RPM) Jag kommer inte alls överens med den. Innehåller en del oöversatt text. Otroligt långsam och hänger sig ofta. När man sedan startar reagerar den inte.

Det verkar inte finnas någon dedikerad Uppdateringshanterare. Någon separat Programhanterare verkar inte heller finnas.

Visst kan det vara smart att samla all de uppgifterna i ett och samma program men då bör det ju fungera med..

 

Terminalen saknar "autocomplete" och det kanske är en inställning men varför inte låta den vara aktiverad från början?

 

Nej, någon skarp installation av Fedora blir det inte för min del.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...