Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa Access


StefanL
 Share

Rekommendera Poster

Jag har hjälpt en förening med att ändra i sina access databasfiler. Problemet är att de har ett gammalt accessprogram och jag har Microsoft 365. Min fråga är vilket program måste föreningen köpa för att få det att fungera på deras dator. De vill betala en engångssumma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Köpa Access

eller om man kan tänka sig en annan databaslösning, iofs inte alltid helt enkelt att byta, så finns det gott om alternativ på marknaden. Från riktigt dyra (Oracle) till gratis för vissa till gratis för alla (exempelvis Postgres eller Libre office Base).

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Access finns att köpa som fristående produkt: https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/access

 

Nja, klickar man på en länk ser det ut som man måste köpa hela office-paket, hittar inget pris (där) för bara Access
Och vill man ha Office för en förening undrar jag om inte MS ser det som ett företag med företagspriser.

Access, för att köpa det ensamt måste man nog leta reda på en licens för Access 2019, hittar på länk jag inte tror jag ska dela här.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Nja, klickar man på en länk ser det ut som man måste köpa hela office-paket, hittar inget pris (där) för bara Access
Och vill man ha Office för en förening undrar jag om inte MS ser det som ett företag med företagspriser.

Access, för att köpa det ensamt måste man nog leta reda på en licens för Access 2019, hittar på länk jag inte tror jag ska dela här.

Okej, jag klickade mig inte vidare utan såg bara att det mot slutet står

Citat

Microsoft Access 2019 är den senaste versionen av Access som finns tillgänglig som engångsköp.

Access säljs av tre företag enligt Prisjakt, jag känner inte till företagen men priset är inte så där orimligt lågt som de som säljer licenser som Microsoft anser är ogiltiga.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5378176

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-05-26 13:06, skrev Monshi:

eller om man kan tänka sig en annan databaslösning, iofs inte alltid helt enkelt att byta, så finns det gott om alternativ på marknaden. Från riktigt dyra (Oracle) till gratis för vissa till gratis för alla (exempelvis Postgres eller Libre office Base).

Nja, klickar man på en länk ser det ut som man måste köpa hela office-paket, hittar inget pris (där) för bara Access
Och vill man ha Office för en förening undrar jag om inte MS ser det som ett företag med företagspriser.

Access, för att köpa det ensamt måste man nog leta reda på en licens för Access 2019, hittar på länk jag inte tror jag ska dela här.

Jag har tyvärr gjort samma upptäckt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit och tittat på Microsoft Access 2019 som Cecilia skrev. Finns det någon som vet om man kan köra en applikation gjord i Access Office 365 på Microsoft Access 2019?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis beror det på om man har använt någon funktion som är ny i och med Access 2021.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är liksom det som är kruxet att veta det, så att föreningen inte sitter med ett program som de inte har någon nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Access så har Access 2019 det interna versionsnumret 16.0 (liksom Access 2016). Vad har din Access för internt versionsnummer?

 

Här är en lista med nyheter i olika versioner av Access: https://support.microsoft.com/en-us/office/what-s-new-in-access-for-microsoft-365-76454345-f85d-47af-ace1-98a456cb3496?ui=en-us&rs=en-us&ad=us

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Version 2205 Build 16.0.15225.20172. Det nyaste jag ser är Version 2204 (Build 15128.20248) . Jag är nog tyvärr inte hjälpt med det, men du ska ha ett stort tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev StefanL:

Build 16.0.15225.20172

Det är alltså version 16 du har vilket är detsamma som versionsnumret för Access 2016 och 2019, vilket gör att det inte bör vara några ändringar i vad funktionerna gör eller ha tillkommit funktioner i din Access jämfört med en köpt Access 2019.

 

Att Access inte uppdateras i någon större utsträckning och inte längre finns som en separat produkt kanske är en indikering på att Microsoft tänker fasa ut produkten och i så fall kanske det är bäst att föreningen tänker på framtiden och att det är dags att göra om programmet för en annan databas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-05-26 09:29, skrev StefanL:

Jag har hjälpt en förening med att ändra i sina access databasfiler. Problemet är att de har ett gammalt accessprogram och jag har Microsoft 365. Min fråga är vilket program måste föreningen köpa för att få det att fungera på deras dator.

Antar att det ska tolkas som att du gjort ändringar i ditt program och att filerna sen inte accepteras av föreningens program?


Nya versioner av program handlar väl mest om hur "smart" man kan jobba i dem och en del om utseende. Skulle också filformaten ändras för varje ny programversion, eller i alla fall ganska ofta, så skulle det rätt ofta uppstå problem för väldigt många användare. Men ibland görs förändringar som också kräver uppdateringar av filformaten. För Access gjordes det vid version 2007, liksom det också gjordes vid Word 2007 när docx-formatet kom.


Har du inte gjort någon förändring i datat som kräver ett nyare filformat så borde det gå att "Spara som" till ett äldre.

 

image.png.86f63f4cf7868dadfc6ebbc3fac37038.png

 

Which Access file format should I use? (microsoft.com)

Microsoft Access Version Comparison Matrix - Microsoft Tech Community

Microsoft Access Version Features and Differences Comparison Matrix (fmsinc.com)

 

Så verkar Access 2021 kunna köpas separat, ser ingen version på sidan som första länken leder till, men den andra leder till en sida för Office Professional 2021 och det paketet innehåller Access.

Köp Microsoft Access - Pris och licens för fristående version | Microsoft Store

Köp Microsoft Office Professional 2021 – nedladdningsnyckel och priser

 

Office Home & Student 2021 innehåller inte Access.

Köp Office Home & Student 2021 (PC eller Mac) – nedladdning och priser (microsoft.com)

 

 

8 timmar sedan, skrev StefanL:

Jag har varit och tittat på Microsoft Access 2019 som Cecilia skrev. Finns det någon som vet om man kan köra en applikation gjord i Access Office 365 på Microsoft Access 2019?

Så är Microsoft 365 en abonnemangsform, versioner av program är en annan sak.

 

"Vad är skillnaden mellan Microsoft 365 och Office 2021?
Microsoft 365 är en prenumeration som innefattar premiumappar som Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher och Access (Publisher och Access finns endast för PC). Apparna kan installeras på flera enheter, inklusive PC- och Mac-datorer, iPad, iPhone samt Android-surfplattor och -telefoner. I Microsoft 365 ingår också tjänster som 1 TB OneDrive-lagring, 60 Skype-minuter per månad och Microsoft-support via chatt och telefon. Med en prenumeration får du de senaste versionerna av apparna och automatiska uppdateringar.

Office 2021 är ett engångsköp som omfattar klassiska appar som Word, Excel och PowerPoint för PC eller Mac men inga av tjänsterna som ingår i en Microsoft 365-prenumeration. Engångsköp ger ingen uppgraderingsmöjlighet, vilket innebär att du måste betala fullpris om du planerar att uppgradera till nästa större version."
 

"Kan personer som använder tidigare Office-versioner öppna dokument som jag har skapat med Microsoft 365 eller Office 2021?
Personer som använder Microsoft 365, Office 2021, Office 2019, Office 2016, 2013, 2010 eller 2007 eller Office för Mac 2011 eller 2008 kan öppna och visa dina dokument, men personer som har ännu äldre versioner kan behöva installera ett kompatibilitetspaket."

 

Det ovan citerade hittas under "De vanligaste frågorna".

Köp Microsoft Office Professional 2021 – nedladdningsnyckel och priser

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Antar att det ska tolkas som att du gjort ändringar i ditt program och att filerna sen inte accepteras av föreningens program?


Nya versioner av program handlar väl mest om hur "smart" man kan jobba i dem och en del om utseende. Skulle också filformaten ändras för varje ny programversion, eller i alla fall ganska ofta, så skulle det rätt ofta uppstå problem för väldigt många användare. Men ibland görs förändringar som också kräver uppdateringar av filformaten. För Access gjordes det vid version 2007, liksom det också gjordes vid Word 2007 när docx-formatet kom.


Har du inte gjort någon förändring i datat som kräver ett nyare filformat så borde det gå att "Spara som" till ett äldre.

 

image.png.86f63f4cf7868dadfc6ebbc3fac37038.png

 

Which Access file format should I use? (microsoft.com)

Microsoft Access Version Comparison Matrix - Microsoft Tech Community

Microsoft Access Version Features and Differences Comparison Matrix (fmsinc.com)

 

Så verkar Access 2021 kunna köpas separat, ser ingen version på sidan som första länken leder till, men den andra leder till en sida för Office Professional 2021 och det paketet innehåller Access.

Köp Microsoft Access - Pris och licens för fristående version | Microsoft Store

Köp Microsoft Office Professional 2021 – nedladdningsnyckel och priser

 

Office Home & Student 2021 innehåller inte Access.

Köp Office Home & Student 2021 (PC eller Mac) – nedladdning och priser (microsoft.com)

 

 

Så är Microsoft 365 en abonnemangsform, versioner av program är en annan sak.

 

"Vad är skillnaden mellan Microsoft 365 och Office 2021?
Microsoft 365 är en prenumeration som innefattar premiumappar som Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher och Access (Publisher och Access finns endast för PC). Apparna kan installeras på flera enheter, inklusive PC- och Mac-datorer, iPad, iPhone samt Android-surfplattor och -telefoner. I Microsoft 365 ingår också tjänster som 1 TB OneDrive-lagring, 60 Skype-minuter per månad och Microsoft-support via chatt och telefon. Med en prenumeration får du de senaste versionerna av apparna och automatiska uppdateringar.

Office 2021 är ett engångsköp som omfattar klassiska appar som Word, Excel och PowerPoint för PC eller Mac men inga av tjänsterna som ingår i en Microsoft 365-prenumeration. Engångsköp ger ingen uppgraderingsmöjlighet, vilket innebär att du måste betala fullpris om du planerar att uppgradera till nästa större version."
 

"Kan personer som använder tidigare Office-versioner öppna dokument som jag har skapat med Microsoft 365 eller Office 2021?
Personer som använder Microsoft 365, Office 2021, Office 2019, Office 2016, 2013, 2010 eller 2007 eller Office för Mac 2011 eller 2008 kan öppna och visa dina dokument, men personer som har ännu äldre versioner kan behöva installera ett kompatibilitetspaket."

 

Det ovan citerade hittas under "De vanligaste frågorna".

Köp Microsoft Office Professional 2021 – nedladdningsnyckel och priser

 

 

Jag har provat att spara i äldre format men jag får till svar att det inte går då jag har gjort förändringar som inte är bakåtkompatibla. Inte ens Access 2000 går. Det går inte att installera ett kompatibilitetsprogram då föreningens access är för gammal Jag får väl ta tjuren vid hornen och köpa programmet på vinst och förlust.

Ni ska alla ha ett stort tack för engagemang i mitt problem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev StefanL:

Inte ens Access 2000 går.

Någon felskrivning?

För det är ju en jättegammal version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför försöker du spara i format som är mer än 20 år gamla när det diskuteras om programmet fungerar om användaren har en Access 2019?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej användaren har en 2003 installation, och har en ekonomi som gör att det blir ett stort hål i kassan så därför får det inte bli fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 1300 kr är mycket dyrt bör man nog titta på alternativa lösningar med gratisprogram.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

alternativa lösningar med gratisprogram.

Eftersom du @StefanL (väl?) har koll på hur databasen förväntas uppföra sig kan väl du installera ett gratisalternativ på din dator och testa där hur databasen uppför sig? Funkar allt som tänkt så kan föreningen "investera" i det gratisalternativet och köra vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat LibreOffice men vi är inte kompisar trots att jag vill ladda in en Access databas.

Jag lägger ner detta för tillfället då andra uppgifter står för dörren.

 

TACK alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...