Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfshark har utvecklat VPN med grafiskt gränssnitt till Linux!


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Linux har ju inte av VPN-bolagen blivit bortskämda med grafiskt gränsnitt till deras VPN-lösning. Mig veterligen är det bara svenska OVPN och Mullvad som tillhandahållit ett grafiskt gränsnitt till Linux-användare (finns säkert nån enstaka till som jag inte känner till) De flesta behöver man använda terminalen för att hantera. De som gillar att knacka i den har ju inget emot det, men en annan som vill ha det sömlöst så att säga, uppskattar företag som lägger ner lite kärlek på Linuxanvändare. Så såna är värda att uppmärksamma :)

Men nu har Surfshark, en pålitlig och stabil VPN-leverantör som jag använt länge vid sidan av OVPN (för att kunna använda iPlayer) sällat sig till skaran som lägger ner lite energi på Linux-användare.
Rackarns snabb är den, bara marginellt "slöare" än OVPN. Som de flesta säkert vet så gör krypteringen av anslutningen att det går lite slöare vid nedladdning. Trots att jag använder OVPN's VPN-router Vilfo med OVPNs VPN i botten så att säga, så får jag ut runt 390-420Mbit/s på min 500Mbit-lina, mot närmaste servern i Stockholm. Mot London får jag i princip samma (mätt med speedtest.net) men med högre ping (34ms) vilket är anmärkningsvärt snabbt med tanke på att jag då har dubbla VPN igång :o
Med surfsharks webläsartillägg händer det ibland, inte ofta men ändå, att den tappar anslutningen (Firefox), men har ännu inte upplevt det med denna appen.
Däremot så verkar den ha åtminstone en bug som jag märkt av i min debian-baserade MX-Linux. dvs. när jag kopplar ifrån surfshark så måste jag stoppa och starta nätverksanslutningen för att det ska gå och surfa igen. Men det kan ju bero på nåt jox med att jag i som sagt kör dubbla VPN när jag startar Surfsharks också.
Kan lägga till att den använder det nya(re) snabbare protokollet Wireguard som standard, men man kan byta till OpenVPN om man vill.

Men hursomhelst för de som är intresserade av att använda Surfsharks VPN i Linux så är detta ett tips om man inte vill hålla på och joxa i terminalen..

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...