Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utrymmet för Epost nästan slut


DAL30
 Share

Rekommendera Poster

Det har blivit för mycket Epost som samlats i Mina mappar.

Totalt har jag 165,48 MB samlade av det totala utrymmet om 200,98 MB. 

Jag vill spara och flytta en stor del av E-posten till en annan plats på hårddisken,

men jag klarar inte av detta.

Min undran är förstås: Hur skall jag göra för att flytta E-posten?

Som tillägg kan sägas: Jag använder Telias E-postprogram.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har rätt koll på Telia, har Telia ingen egen e-postklient. Du har en e-postadress hos Telia men e-posten hanteras sannolikt av en e-postklient om du inte använder din e-postadress som www.outlook.com eller gmail.

 

Använder du ingen e-postklient kan du med fördel installera Thunderbird. Genom den klienten kan du hämta all e-post du fått till inkorgen till Thunderbird och via Thunderbird spara det till en disk. Det du skickat hämtar inte Thunderbird. Sådant kan du skicka om och den vägen får det till Thunderbird.

 

Det kan finnas någon annan här som vet hur man kan hämta all e-post från en server som t.ex. Telias.

 

Vad som behövs informeras om är hur du hanterar e-posten via Telia, med eller utan klient.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev DAL30:

Jag vill spara och flytta en stor del av E-posten till en annan plats på hårddisken,

För drygt ett år sen skrev du att du hade börjat använda Thunderbird just för att kunna spara mejlen i datorn i stället för på Telias server.

https://eforum.idg.se/topic/362538-spara-e-post-i-dokument-mappen/?do=findComment&comment=1739279

Vad hände eftersom du tydligen inte gör det längre?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har ju bara sin mail som Webbtjänst, ingen annan lokal klient. Men vet inte idag hur den ser ut, om man kan flytta sina mail till annat ställe. Av olika orsaker kommer jag inte åt min egen, så jag kan inte se hur den ser ut.

 

Om du har kvar din Teliamail i Thunderbird så att du kan hämta din mail in i Thunderbird, för att spara dina mail från Thunderbird till annat ställe. Men nu verkar det ju som du kanske inte har så längre, eller?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Utrymmet för Epost nästan slut

I Thunderbird likväl som (troligen) alla andra e-postklienter kan man välja att "Spara som..." 

 

image.png.df2cf8edbfe91387cd42ba8ef37a84b8.png

 

och då spara brev inkl. ev. bilagor som en fil på disken för att därefter ta bort brevet från inkorgen och sedan ta bort brevet från Papperskorgen (som tillhör kontot). Man även, som alternativ till ovanstående välja att flytta brev till Local Folder (heter så hos mig) .

 

Att det är ett Teliakonto (eller ej) har ingen betydelse.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Mikael63:

som alternativ till ovanstående välja att flytta brev till Local Folder (heter så hos mig) .

Tänker du på Lokala mappar, som det heter i mitt numera svenska Thunderbird?

Om du Dal30, som jag, har ett 32-bitars Thunderbird så kan du ha upp till 4 GB, dvs  4 096 MB, i varje konto - inte i varje mapp  - i Thunderbird. Det räcker väl för dina behov? Källa https://support.mozilla.org/en-US/questions/1302347

Redigerad av mbgtmari
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev DAL30:

Jag vill spara och flytta en stor del av E-posten till en annan plats på hårddisken,

men jag klarar inte av detta.

Min undran är förstås: Hur skall jag göra för att flytta E-posten?

Du kan göra på två olika sätt, beroende på hur du vill hantera e-posten fortsättningsvis.


Med en e-postklient och protokollet IMAP hanteras e-posten fortfarande på servern hos Telia (med synkning till datorn, för hantering offline). Lite som webbmejl fast med en e-postklient. Men i e-postklienten kan du skapa en lokal arkivmapp och flytta e-post från servern till den lokala arkivmappen på disken i din dator. Och det från både Inkorgen, från Skickat-mappen och andra mappar du skapat. Brukar fungera med "dra och släpp". I arkivmappen kan du göra olika undermappar för att skilja på mottagen och skickad e-post.


Väljer du den här metoden får du fortsätta med att då och då flytta från servern till den lokala arkivmappen. Det för att inte fylla de 200 MB man har hos Telia. Men du kan också läsa all e-post som ännu inte flyttats på vilken dator som helst, då med webbmejlen.


Med en e-postklient och POP så hämtas e-posten och raderas från e-postservern. (Det går att välja "spara på servern", men är man inte införstådd med konsekvenserna så är det då bättre att använda IMAP.) Eftersom du använt webbmejlen en tid och också skickat mejl så vill du ju få med även det till Skickat-mappen i en e-postklient. Med POP så är det bara Inkorgen på servern som klienten hanterar. Men flytta mejl från Skickat-mappen (och andra mappar) till Inkorgen, detta i webbmejlen, så blir de sen hämtade till Inkorgen i e-postklienten. Och därifrån så kan du flytta de mejlen till Skickat-mappen, m m. Med användning av POP behövs ingen lokal arkivmapp, allt hämtas ju till datorn. Sen kan förstås en arkivmapp ändå användas, beroende på hur man organiserar sina mottagna och skickade mejl. Väljer du POP så får du organisera den "första hämtningen" så inte mottagen och skickad e-post blandas ihop.


En fråga är också hur man läser e-posten om 10, 20, 30 år, om man sparar så länge. Finns e-postklienten kvar då, m m, men det är ju en annan fråga.

 

6 timmar sedan, skrev Laso:

Telia har ju bara sin mail som Webbtjänst, ingen annan lokal klient.

Som jag ser det så tillhandahåller Telia, Loopia, One.com, Google och Microsoft, m fl, e-postlådor med tillhörande e-postadresser. Så stöder de olika sätt att hantera e-postlådorna - med POP, IMAP och webbmejl. För e-post hos Telia går det att använda godtycklig e-postklient med POP eller IMAP, och med webbmejl förstås.


När e-post var relativt nytt fick man använda POP (fanns andra sätt i början), sen kom IMAP och också webbmejl. Internetleverantörer som Telia och andra började med POP och senare kom stöd för IMAP och webbmejl. Tjänster som t ex Hotmail började som webbmejl och fick senare stöd för POP och IMAP.


"Då e-posten når adressatens e-postlåda kan den läsas eller hämtas till mottagarens egen maskin, vanligen med något av nätverksprotokollen IMAP eller POP3. Ofta är e-postlådan också kopplad till en WWW-server, varvid e-brevet kan läsas med en webbläsare."

E-post – Wikipedia

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Tänker du på Lokala mappar, som det heter i mitt numera svenska Thunderbird?

Ja. Jag tror att jag möjligen hade engelsk version när jag la till Lokala mappar och det namnet ändrades inte när jag senare installerade svenskt språkstöd. Jag kan dock byta namn på den mappen om jag vill.

 

9 timmar sedan, skrev mbgtmari:

så kan du ha upp till 4 GB,

Det kände jag inte till, att det fanns en begränsning där också. Tack!

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Tänker du på Lokala mappar, som det heter i mitt numera svenska Thunderbird?

Om du Dal30, som jag, har ett 32-bitars Thunderbird så kan du ha upp till 4 GB, dvs  4 096 MB, i varje konto - inte i varje mapp  - i Thunderbird.

Var i texten hittar du den informationen, att den avser en lokal arkivmapp?


Jag uppfattar det som att informationen avser e-postlådan på servern, inte någon lokal arkivmapp.

Citat

If you are using 32 bit Thunderbird, you have a 4 Gigabyte limit size to each email ACCOUNT, not each folder within the email account.

 

Dessutom besvaras påståendet vara felaktigt.

Citat

re :you have a 4 Gigabyte limit size to each email ACCOUNT


John443 - I think that is wrong information.


Gmail offer a quota of 15GB for the account and so do whomever you use.
You already are easilly handling well over 5GB, but as I said, it is the server you dictates the quota size.

 

I ett annat inlägg står det.

Citat

Thunderbird had all size restrictions on folders removed years ago. There has never been a per account limit as Thunderbird stored mails in a file per folder system.
There is a limit of 4Gb set by the FAT32 file system, so a 4Gb limit is possible per folder if you are using a older operating system or a USB drive with the FAT32 file system (most of them when you buy them).


These limits are not new and are inherent in the operating system, not the applications that run on it. and are unlikely to impact a normal user with a profile located on the system disk.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett STORT TACK för de många hjälpande svaren, som jag fått på

min fråga om hjälp med E-posten!

Jag är imponerad av att ha fått motta så många fina svar!

Nu återstår för mig att undersöka och testa olika alternativ.

Min huvudinriktning är att byta webbläsare från Telia till Thunderbird,

som jag haft tidigare men som jag av någon anledning bytte till Telia för

flera år sedan.

TACK

alla fina, hjälpsamma vänner!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DAL30:

Nu återstår för mig att undersöka och testa olika alternativ.

Min huvudinriktning är att byta webbläsare från Telia till Thunderbird,

som jag haft tidigare men som jag av någon anledning bytte till Telia för

flera år sedan.

Telia har ingen egen webbläsare och inte heller, som redan påpekats, någon e-postklient.

Thunderbird är ingen ("riktig") webbläsare, det är en e-postklient.

 

Jag antar att du menar att du haft Thunderbird tidigare men senare bytt till att använda webbmail?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag antar att du menar att du haft Thunderbird tidigare men senare bytt till att använda webbmail?

Så tolkar jag det också. Men, @DAL30, användning av en e-postklient utesluter inte att man kan kolla e-posten med webbmejl också, när det finns anledning till det (förutsatt att e-postleverantören har stöd för det, vilket de flesta har), se tidigare inlägg i tråden. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina varma TACK till 

Mikael63 och ChristerE

för de  nya hjälpande svaren! 

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...