Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad menas med "like7" eller annan siffra?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Tomas E,

Rekommendera Poster

I sociala medier förekommer det att man får till svar t ex "like5" eller "like7" eller annan siffra. Är det nåt slags betyg som ges för hur mycket de gillar det man lagt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken media du har sett det i, men visst skulle det kunna vara betyg.
 

Men det är vanligt annars att man räknar/pratar om antal likes/lajks.
På Instagram anges de på svenska, exempelvis 7 gilla-markeringar, och då är det förstås 7 personer som har gillat det man lagt ut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Vet inte vilken media du har sett det i, men visst skulle det kunna vara betyg.
 

Men det är vanligt annars att man räknar/pratar om antal likes/lajks.
På Instagram anges de på svenska, exempelvis 7 gilla-markeringar, och då är det förstås 7 personer som har gillat det man lagt ut.

Det handlar alltså inte om antal gillamarkeringar, det ser man ju i form av en siffra vid hjärtsymbolen. En del uttrycker sig så i text; "You're the man, like7" (hittade bara på en fras). Verkar bara finnas på engelska dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag tror jag vet. Det handlar mest troligt om vilken gilla-markering i ordningen som personen gjorde. Dvs om det fanns 6 gilla-markeringar innan och den personen lägger den 7:e.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Tomas E:

Jag tror jag vet. Det handlar mest troligt om vilken gilla-markering i ordningen som personen gjorde. Dvs om det fanns 6 gilla-markeringar innan och den personen lägger den 7:e.

Ja, precis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Tomas E:

@Mikael63 Vad är det som är förvirrande?

2022-05-17 15:22, skrev Tomas E:

Det handlar alltså inte om antal gillamarkeringar,

2022-05-17 15:26, skrev Tomas E:

Dvs om det fanns 6 gilla-markeringar innan och den personen lägger den 7:e

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

 

Du läser ju och citerar bara halva meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kiwi01 hade inga problem med att förstå din lösning som börjar med meningen Jag tror jag vet. Det har inte jag heller. Din lösning är ju en rättelse av dina tankar i meddelandet du skrev före lösningsmeddelandet, dvs det som börjar "Det handlar alltså inte om antal gillamarkeringar". Att Mikael63 nu citerar just det meddelandet, som du ju har rättat, som "förvirrat" tycker jag är förvirrande och inte rättvist mot dig.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...