Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetande hårddisk


Hans54
 Share

Rekommendera Poster

Ibland kan jag se att hårddisken står och jobbar i 2-3 min och datorn blir extremt slö, vad kan detta bero på ? Jag kan se att det inte är någon uppdatering på gång.

Jag har Win 10 och har Chrome och Thunderbird mail och Avira antivirus igång då detta händer. Finns det något sätt att se vad som händer vid dessa tillfällen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kunde förstås ha skrivit Resursövervakaren istället för Resource Monitor eftersom Hans54 troligen har svenskt Windows. Den får man fram genom Aktivitetshanteraren (skriv aktivitetshanteraren i sökrutan bredvid Start). Det Cecilia skrev 2017 gäller fortfarande: 
"Du kan se mer om vad som händer i datorn genom att starta Resursövervakaren, till exempel från Prestanda-fliken i Aktivitetshanteraren. På fliken Nätverk kan du se vilka processer som använder nätverket och på fliken Disk vilka filer som läses och skrives på disken."
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.674686/windows-10-resursovervakaren 

Jag gillar svar som illustreras med skärmbilder.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
8 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du kunde förstås ha skrivit Resursövervakaren istället för Resource Monitor eftersom Hans54 troligen har svenskt Windows. Den får man fram genom Aktivitetshanteraren (skriv aktivitetshanteraren i sökrutan bredvid Start). Det Cecilia skrev 2017 gäller fortfarande: 
"Du kan se mer om vad som händer i datorn genom att starta Resursövervakaren, till exempel från Prestanda-fliken i Aktivitetshanteraren. På fliken Nätverk kan du se vilka processer som använder nätverket och på fliken Disk vilka filer som läses och skrives på disken."
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.674686/windows-10-resursovervakaren 

Jag gillar svar som illustreras med skärmbilder.

Helt korrekt påpekande av mbgtmari. Utgå från svenska om inget annat sägs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha varit mer tacksam över ett svar som beskriver åtgärd där operativsystemet är på annat språk än svenska, än inget svar alls... 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Den får man fram genom Aktivitetshanteraren (skriv aktivitetshanteraren i sökrutan bredvid Start).

Eller bara öppna startmenyn (t.ex. genom att trycka på Windows-tangenten) och skriva/söka Resursövervakaren (borde även gå bra med Resource Monitor även i svensk OS).

 

De ursprungliga namnen och kommandona (dvs de Engelska) fungerar normalt utmärkt även på översatta (till t.ex. Svenska) versionerna av Windows. 

 

OT: Jag hade just då inte tid att söka upp rätt översättning (handhar så gott som aldrig Svenska versioner av Windows) men visste att frågan ställts och besvarats flera gånger tidigare/nyligen. Tyckte därför det var schysst att ge ett korrekt, om än ej översatt, svar så att TS kunde komma vidare. 

Men det är klart, om språket är viktigare än att få lite hjälp på traven att komma vidare så kanske det är bättre att avvakta med svar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova starta Resursövervakaren nästa gång det händer (om den nu går att starta då disken

jobbar som den gör då) och se vad jag hittar. Ingen mening att göra det nu då allt fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det måste ju göras när disken arbetar.

Kan såklart vara "vad som helst" men de vanligaste orsakerna är som du var inne på uppdateringar av olika slag.

Men även genomsökning av antivirus, Windows indexering och liknande bakgrundsprocesser kan få disken att jobba hårt. Dock ska de, om de är rätt utvecklade, pausa när man aktivt börjar använda datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har kollat lite grann nu vad som körs vid dessa tillfällen och det enda som avviker märkbart är något som heter uppdate.exe, vet inte vad det är för nåt men jag tror det har med mitt antivirusprogram att göra.

Jag kör Win 10 och har Avira gratis antivirus. Någon som har tipps om nåt annat bra gratis antivirusprogran

som man skulle kunna prova ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju söka på filnamnet och se i vilken eller vilka mappar som det finns en sån fil (uppdate eller update?).

 

Bara för att testa kan du ju pröva att avinstallera Avira för då kommer Microsoft Defender att hoppa igång och det är ju också ett antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur söker jag på filnamn ? Disken jobbar i 2-3 min så det är svårt att hinna med att göra någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filnamn kan du söka på i Utforskaren (har ett särskilt sökfält) och aktiviteten behöver ju inte pågå samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tror mig ha kommit fram till att det är mitt antivirusprogram (Avira gratis) som gör någon

typ av uppdatering eller nåt liknande då detta uppstår. Jag kan inte se att Microsoft Defender

går igång om jag stänger av Avira, så jag har inte vågat ha det av stängt nån längre tid.

Någon som kan tipsa om nåt annat gratis antivirusprogram som är riktigt bra som man kan

använda en tid och se om det blir någon skillnad. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Hans54:

Jag kan inte se att Microsoft Defender

går igång om jag stänger av Avira, så jag har inte vågat ha det av stängt nån längre tid.

Det var så länge sedan jag bytte ut mitt gratis AVG mot Microsoft Defender så jag kommer inte ihåg om det kom igång av sig självt eller om det var jag som slog på det. Här står det iaf hur man sätter på det 
https://docs.microsoft.com/sv-se/mem/intune/user-help/turn-on-defender-windows 

https://docs.microsoft.com/en-us/mem/intune/user-help/turn-on-defender-windows eftersom den första länken verkar maskinöversatt.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerar du Avira och sedan startar om datorn så ska Microsoft Defender starta av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja jag har också läst att man måste avinstallera antivirusprogrammet innan man kan få igång MS Defender men jag tror mig förstå att Hans54 helst bara vill avaktivera Avira eftersom han nu enbart vill testa om det är Avira som segar ner hans dator. Men med tanke på att det inte är virus som är problem nuförtiden - de jag är rädd för är de som vill ta kontroll över min dator och kryptera filerna - tycker jag också han kan våga sig på att vara utan antivirusprogram ett litet tag. Om jag minns rätt avinstallerade jag AVG innan jag började använda Microsoft Defender antivirus.

 

Det enklaste för dig Hans54 är att göra det Thirteen föreslår. Skulle du sen inte vara nöjd med MS Defenders antivirusprogram kan du ju installera Avira igen.  Jag är helnöjd med MS Defenders antivirusprogram för det gör vad det ska och stör mig inte. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att prova nåt annat antivirusprogram, är Microsoft Defender tillräkligt bra

eller ska man satsa på något annat gratis antivirus ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hans54:

Har funderat på att prova nåt annat antivirusprogram, är Microsoft Defender tillräkligt bra

eller ska man satsa på något annat gratis antivirus ?

Använder du Windows 10 eller 11 kan Defender mycket väl räcka till för dig. Det är idag såpass bra att det räcker för flertalet.

Om du önskar ha kontroll över vad säkerhetsprogrammet gör är ett annat säkerhetsprogram, kostnadsfritt eller betalversion en bättre lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu avinstallerat Avira och kör Defender i stället och nu fungerar det som det ska.

Vad kan felet med Avira vara då det uppträder så här, någon annan måste ju ha haft

samma problem. Jag använder Windows 10 och har gjort alla uppdateringar på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att säga vad det är som är orsaken (inställning i Avira, krock med annat installerat program osv) och det kan även vara så att om du installerar Avira igen så fungerar det utan att orsaka samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även provat att installera om Avira utan resultat, det uppförde sig likadant efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-06-08 11:14, skrev Hans54:

Jag tror mig ha kommit fram till att det är mitt antivirusprogram (Avira gratis) som gör någon

typ av uppdatering eller nåt liknande då detta uppstår.

Det gäller väl alla säkerhetslösningar, inklusive Defender, att datorn/disken får jobba när uppdatering och genomsökning sker. Detta blir väldigt påtagligt när man kör Windows 10 i en virtuell miljö. Det går i princip inte att använda Windows medan detta pågår. (jag har därför inaktiverat allt sådant)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu avinstallerat Avira och kör Defender i stället och nu fungerar det som det ska.

Jag har använt Avira i åratal och det har aldrig uppträtt så har, till och med "pilen" stannar

och går inte att röra. Frågan är vad som har hänt, är det något med Avira eller är det något

som är i min dator som kommit i konflikt med Avira ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om antivirusprogrammet är inställd på schemalagd avsökning av datorn kan det du upplever inträffa lite då och då, beroende på hur schemaläggningen är inställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...