Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur känner jag igen vilka filer som ingår i W10


Torgny
 Share

Rekommendera Poster

Jag avser att flytta alla filer som inte ingår i operativsystemet (W10) till en annan disk för att sedan omformatera disken och göra en nyinstallation av Windows.

Kan någon tala om för mig hur jag kan identifiera vilka filer som tillhör operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte din fråga. De enda filer du har glädje av att flytta är ju bara dina egna skapade filer. (Dokument, bilder etc.) Möjligen hämtade drivrutiner och programinstallationsfiler. Drivrutiner packas vanligen upp till mappen Drivers. Vanligen landar alla hämtningar i mappen hämtade filer men det beror på om du inte har valt en annan mapp för dina hämtningar. Alla övriga filer  från programinstallationer har du ingen glädje av då allt måste installeras om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ha nytta av sådant som ligger sin användarprofil/AppData och där Local och Roaming

Kanske även i ProgramData och det kan finnas konfigurationsfiler i respektive programmapp.

Enklast torde vara att kopiera undan alla filer utom kanske just Windows-katalogen då och sedan allt eftersom man installerar om programmen i den nya miljön och upptäcker att man saknar något så kopierar man in det.

 

Själv skulle jag se till att ta en backup på hela C:\totalcmd och när jag installerat TotalCommander i den "nya" Windows kan jag kopiera tillbaks allt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mikael skriver kan det vara bra att spara AppData mappen. Den syns inte normalt så man måste aktivera visning av dolda objekt. Mappen är ganska stor men innehåller ofta viktiga eller helt oviktiga objekt beroende på hur man backar upp sin maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Torgny:

Jag avser att flytta alla filer som inte ingår i operativsystemet (W10) till en annan disk för att sedan omformatera disken och göra en nyinstallation av Windows.

Kan någon tala om för mig hur jag kan identifiera vilka filer som tillhör operativsystemet?

Att flytta filerna till en annan disk för att sedan formatera den är inte en bra idé. Du bör vänta med att flytta filerna tills dess du har formaterat disken.

Flyttar du filerna och sedan formaterar disken, som du skriver, raderar du dem. Varför flytta dem för att sedan ta bort dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Man kan ju ha nytta av sådant som ligger sin användarprofil/AppData och där Local och Roaming

Kanske även i ProgramData och det kan finnas konfigurationsfiler i respektive programmapp.

Enklast torde vara att kopiera undan alla filer utom kanske just Windows-katalogen då och sedan allt eftersom man installerar om programmen i den nya miljön och upptäcker att man saknar något så kopierar man in det.

 

Själv skulle jag se till att ta en backup på hela C:\totalcmd och när jag installerat TotalCommander i den "nya" Windows kan jag kopiera tillbaks allt.

 

Tack för svaret, Mikael63

Jag flyttar alltså allt utom mappen Windows till en annan disk plus att jag tar en backup då borde jag ju ha dubbel säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro

Exakt! Varje användare bör starta Utforskaren (Se till att visa dolda objekt, som redan har sagts! Då får du även med dina OneDrive-filer!) och i adressfältet upptill skriva in: %UserProfile% och trycka ENTER

 

Då visas användarens personliga mappar och filer.. Men tänk på att många av dessa är antingen låsta (som t.ex. NTUSER.DAT, som är unik för just den datorn och alltid används när användaren är inloggad!)

 

Detta kan relativt enkelt lösas om ni har ett separat Administratörskonto (se där! Trots alla klagomål på att ha ett separat Admin-konto i datorn så finns det nytta av en sådan) och därifrån kopiera hela c:\Users-mappen (C:\användare)..

till din extra hårddisk (godkänn att få åtkomst till dessa när det visas.. allt innehåll på hårddisken raderas ändo snart!)

 

Hoppa över alla filer som inte kan kopieras, då dessa är unika för resp. dator.. och inte tillför något på din nya dator!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...