Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt Bank-ID utan telefonnummer


petergustafsson
 Share

Go to solution Solved by petergustafsson,

Rekommendera Poster

  • Solution
petergustafsson

Hej.

Kan man använda ett mobilt bank-id på mobiltelefon utan sim-kort, det vill säga utan telefonnummer ?

Jag använder en telefon som jag endast kopplar upp på Wifi.

 

Mvh
Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör gå, jag har för mig att det inte är helt ovanligt att man använder det på surfplattor som bara har wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Tror jag inte eftersom det är telefonnumret som är kopplat till bankID och det gör man via Internetbanken, såvida jag inte fattat dig fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Tror jag inte eftersom det är telefonnumret som är kopplat till bankID och det gör man via Internetbanken, såvida jag inte fattat dig fel

Bankid är kopplat till ditt personnummer, inte telefonnummer. Swish är kopplat till telefonnummer.

 

Jag skapar ofta nya bankid i testmiljö och då krävs inte telefonnummer och jag tror inte det krävs för "riktiga" bankid heller. Däremot kan ens bank kräva att man anger  telefonnummer för verifiering att det är du som beställer det nya bankid. Men själva bankid är jag rätt säker på inte kräver telefonnummer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev petergustafsson:

Kan man använda ett mobilt bank-id på mobiltelefon utan sim-kort, det vill säga utan telefonnummer ?

Jag använder en telefon som jag endast kopplar upp på Wifi.

Jag vet inte om alla banker har samma regler, men iaf på Swedbank kan man ha upp till 8 olika bankid på t.ex en ipad. Och ipaden har ju inget simkort.

845327627_Skrmbild2022-05-11134058.png.3727f2430b42ca033f9d5a299034efd1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev bengt 429:

ipaden har ju inget simkort.

Min ipad har det😊

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev petergustafsson:

Hej.

Kan man använda ett mobilt bank-id på mobiltelefon utan sim-kort, det vill säga utan telefonnummer ?

Jag använder en telefon som jag endast kopplar upp på Wifi.

 

Mvh
Peter

Ja. Jag har mobilt bankid på surfplattan och den har inte (plats för) SIM-kort.

Praktiskt när jag ska beställa en ny e-bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag kör med mobila enheter utan SIM-kort eller telefonnummer.

Precis som .M skriver är det personnumret som är kopplat till Bank-ID och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Mobilt Bank-ID är inte knuten till något telefonnummer, är knuten till ens Bankkonto/Personnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
12 timmar sedan, skrev .M:

Bör gå, jag har för mig att det inte är helt ovanligt att man använder det på surfplattor som bara har wifi.

 

11 timmar sedan, skrev .M:

Bankid är kopplat till ditt personnummer, inte telefonnummer. Swish är kopplat till telefonnummer.

 

Jag skapar ofta nya bankid i testmiljö och då krävs inte telefonnummer och jag tror inte det krävs för "riktiga" bankid heller. Däremot kan ens bank kräva att man anger  telefonnummer för verifiering att det är du som beställer det nya bankid. Men själva bankid är jag rätt säker på inte kräver telefonnummer.

Exakt ovanstående har jag själv funderat över som sitter på ett antal datorer och BankID sedan massor med år tillbaka. MEN - jag har ingen smartphone. Bara gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler.

 

Funkar det att ansöka om mobilt BankID och Swish och installera mobilt BankID på en surfplatta (tablet) och köra plattan via WiFi (mobilt bredband/router) och köra Swish via gammal 2G/3G mobil? Eller måste jag köpa en surfplatta som BÅDE har WiFi anslutning OCH ingång för SIM-kort?

 

För att inget missförstånd ska uppstå - jag syftar naturligtvis på att skicka och ta emot pengar via Swish på surfplattan via WiFi. INTE att jag ska skicka pengar via mina gamla mobiltelefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Eller måste jag köpa en surfplatta som BÅDE har WiFi anslutning OCH ingång för SIM-kort?

Osäker, det var så länge sedan jag installerade Swish att jag inte kommer ihåg om det kräver telefonianslutning. Jag tror att det kommer skickas sms för att verifiera att det är ditt telefonnummer, men jag kommer inte ihåg hur appen följer upp det.

 

7 timmar sedan, skrev Laso:

Ett Mobilt Bank-ID är inte knuten till något telefonnummer, är knuten till ens Bankkonto/Personnummer.

Bankid har ingen koppling till ditt bankkonto, det är Swish som har koppling till bankkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Öland4ever:

 

Exakt ovanstående har jag själv funderat över som sitter på ett antal datorer och BankID sedan massor med år tillbaka. MEN - jag har ingen smartphone. Bara gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler.

 

Funkar det att ansöka om mobilt BankID och Swish och installera mobilt BankID på en surfplatta (tablet) och köra plattan via WiFi (mobilt bredband/router) och köra Swish via gammal 2G/3G mobil? Eller måste jag köpa en surfplatta som BÅDE har WiFi anslutning OCH ingång för SIM-kort?

 

För att inget missförstånd ska uppstå - jag syftar naturligtvis på att skicka och ta emot pengar via Swish på surfplattan via WiFi. INTE att jag ska skicka pengar via mina gamla mobiltelefoner.

Det går utmärkt att installera både BankId och Swish på en surfplatta utan mobilnummer men Swish måste få ett mobilnummer för det fungerar ungefär som användarnamn i programmet. Det är bara att pröva om det går med numret till din enkla mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev .M:

Bankid har ingen koppling till ditt bankkonto, det är Swish som har koppling till bankkonto.

Vad jag menade är att du måste logga in på din nätbank för att kunna skaffa ditt BankID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...