Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft-konto snart obligatoriskt för (nästan) alla som kör Windows 11


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

WindowsPro
Postad (redigerade)

Detta går nog till 99,99% sannolikhet att kringgå med hjälp av Windows svarsfil. 

Jag installerade min Windows 11 med hjälp av en sådan svarsfil från WinGuider.Se.

 

Då fick jag 3 lokala konton automatiskt utan krångel. (admin, ägare samt ett risk konto) 

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nu inte ihåg varför jag skapade ett konto i Windows 10 för några år sen, men det gjorde jag med en skräpadress på gmail som jag inte använt sen dess. Minns nu inte om jag ens behövde verifiera något via den emailadressen. Förhoppningsvis kommer microsoft aldrig att be mig verifiera kontot :) Mig veterligen har jag ingen nytta av något av det som sägs vara positivt med att ha ett microsoftkonto för datorn. Enda jag vet är nåt om att man då får tillgång till onedrive, som jag naturligtvis inte använder.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte helt missminner mig så kommer man inte heller åt att tanka ner program från MS-Store. Det finns en del matnyttigt att hämta hem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Detta går nog till 99,99% sannolikhet att kringgå med hjälp av Windows svarsfil. 

Jag installerade min Windows 11 med hjälp av en sådan svarsfil från WinGuider.Se.

 

Då fick jag 3 lokala konton automatiskt utan krångel. (admin, ägare samt ett risk konto) 

 

Att använda dina svarsfiler, som du säljer via din hemsida, är inget jag kan rekommendera. 
Den som gör det har ingen kontroll på vad du hittat på för att "fixa" installationen på ett sätt som du tycker är lämpligt. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Detta går nog till 99,99% sannolikhet att kringgå med hjälp av Windows svarsfil. 

Det står ju i artikeln hur man gör för att inte behöva ett Microsoft-konto så det behövs inga köp av något för det.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera artiklar ute som beskriver hur man gör för att slippa att använda ett Microsoft-konto för att logga in.

Bara att googla.

Så länge som Microsoft bevisligen inte helt stänger den möjligheten, så finns det alltid någon som löser det.

 

Man vill gärna veta vad en sådan "Windows Svarsfil" från en privat webbsida verkligen innehåller och fungerar, inget jag kan rekommendera att någon gör. Och om det sedan också kostar, skulle jag verkligen inte betala för en Gratistjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Kjoan:

Om jag inte helt missminner mig så kommer man inte heller åt att tanka ner program från MS-Store. Det finns en del matnyttigt att hämta hem där.

Man kan väl ha ett Microsoftkonto, för Microsoft Store och OneDrive, m m, utan att använda det för inloggning i datorn.

 

3 timmar sedan, skrev Laso:

Det finns flera artiklar ute som beskriver hur man gör för att slippa att använda ett Microsoft-konto för att logga in.

Bara att googla.

Tar med en länk här i tråden till några inlägg med tips i en annan tråd, både om att installera med ett Microsoftkonto och sen växla till ett lokalt och att helt undvika Microsoftkonto vid en installation.

Snart kommer Windows 11 Pro kräva ett Microsoft-konto - Sida 2 - Nyheter från PC för Alla - Eforum (idg.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
Postad (redigerade)
18 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det står ju i artikeln hur man gör för att inte behöva ett Microsoft-konto så det behövs inga köp av något för det.

 

Du behöver inte köpa något för att skapa en svarsfil, du kan knåpa ihop en själv. Det tar lite tid och kräver lite kunskaper..

Jag hade varken tiden eller kunskaperna så jag köpte min! Det innebär inte att andra måste köpa något! Det är precis som med all annan mjukvara, orkar/kan du inte programmera så väljer du att köpa ditt office paket etc. Likadant med svarsfilerna!

 

19 timmar sedan, skrev Mikael63:

svarsfil?

Ja! Det är en fil som styr upp Windowsinstallationen där du på förhand har anget olika val som utförs under installationen t.ex. så kan du få Windows att automatiskt radera alla tidigare partitioner, skapa nya, och få windows automatiskt att installeras till den nya rena hårddisken...

på rätt sätt med DINA inställningar, dina användarkonton, (som blir lokala men som du senare KAN ansluta till ett microsoftkonto)

 

Fördelen med dessa är att du får ju själv välja OM du vill skapa ett separat Administratörskonto, sätta ett initialt lösenord på det och sedan få lokala konton till var och en av datorns blivande användare, du kan automatiskt ange olika säkerhetsalternativ osv. 

MEN! Du kan installera flertal datorer EXAKT LIKADANT även om du har olika användarkonton på alla datorer.. 

Givetvis laddar man ned de senaste drivrutinerna till både INTEL och AMD datorer.. så dessa kan installeras direkt! Du får då alltid fungerande hårdvara utan att behöva ladda ned glömda drivisar på separat dator.. Allt finns ju på din USB-pinne (eller nätverksdelning, som vi har på jobbet!)

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
20 timmar sedan, skrev X-Men:

Att använda dina svarsfiler, som du säljer via din hemsida, är inget jag kan rekommendera. 
Den som gör det har ingen kontroll på vad du hittat på för att "fixa" installationen på ett sätt som du tycker är lämpligt. 

OJ! Här var det påhopp och insinuationer!

 

Jag har ingen hemsida..

Men på den hemsida, som jag inte har, så står det att alla "hjälp-filer" (som de kallas) är i ren klartext, just för att alla skall kunna granska innehållet (lite likt "öppen källkods-tänket")

 

Men det är ju trevligt att du tror att jag besitter så mycket kunskap.. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Det är en fil som styr upp Windowsinstallationen där du på förhand har anget olika val som utförs under installationen t.ex. så kan du få Windows att automatiskt radera alla tidigare partitioner, skapa nya, och få windows automatiskt att installeras till den nya rena hårddisken...

Men det innebär väl just då att om man via en svarsfil kan installera Windows utan att få ett Microsoft-konto så kan man ju då själv lika väl göra det. Enligt artikeln så är det bara att svara att man använder datorn till jobb eller skola så det klarar ju vem som helst av att göra. Kräver lite rymligt samvete om det inte stämmer men det gäller ju oavsett om man svarar det själv eller låter en svarsfil göra det.

 

5 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Jag hade varken tiden eller kunskaperna så jag köpte min!

Är du inte ett WindowsPro?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Men det innebär väl just då att om man via en svarsfil kan installera Windows utan att få ett Microsoft-konto så kan man ju då själv lika väl göra det. Enligt artikeln så är det bara att svara att man använder datorn till jobb eller skola så det klarar ju vem som helst av att göra. Kräver lite rymligt samvete om det inte stämmer men det gäller ju oavsett om man svarar det själv eller låter en svarsfil göra det.

  

Är du inte ett WindowsPro?

Som jag sa! Om du vill göra jobbet själv, då gör du det själv..

Eller så underlättar du för dig själv med en svarsfil (som gör att du slipper tramsa runt) så du får det så som du vill ha det. från början, utan extra jobb! om du köper den eller gör den själv är ditt val!

 

"Är du inte ett WindowsPro?"

Och JA! Även om jag är ett proffs på Windows så är jag inte ett proffs på allt.. 
På jobbet har vi t.ex. andra som arbetar med AD (Active directory), andra jobbar med våra virtuella plattformar, andra jobbar med ditten och datten.

Så jag begränsas till de saker jag jobbar med (och har jobbat med). Jag arbetar t.ex. inte med att skapa våra installationer.. (även om jag jobbat ihop med dem som gjort dessa!)

 

Men ett proffs är jag (inom mina områden), mycket tack vare att jag är utbildats inom dessa områden.. 
Andra är sk. "självlärda" och men saknar riktiga yrkes-erfarenheter.. (vanligt bl.a. bland linux-fans)

 

I min värld är det så att för att bli ett proffs så måste du ha riktig utbildning (youtube duger inte) och du måste ha mångårig arbetslivs erfarenhet av det du gör för att bli ett proffs!

 

Därför är jag ett "Windows Pro(ffs)", hur är det själv då?

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Eller så underlättar du för dig själv med en svarsfil (som gör att du slipper tramsa runt) så du får det så som du vill ha det. från början, utan extra jobb! om du köper den eller gör den själv är ditt val!

Om jag ska köpa en svarsfil som någon annan har gjort får jag ju det inte som jag vill ha det utan som någon annan vill ha det. Tar ju minst lika lång tid att göra en svarsfil som passar mig som att manuellt klicka på hur jag vill ha det under installationen.

23 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Därför är jag ett "Windows Pro(ffs)", hur är det själv då?

Jag har inte påstått att jag är ett proffs på Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev WindowsPro:

OJ! Här var det påhopp och insinuationer!

 

Inte är det påhopp och insinuationer!

I den här tråd inleder du med att du saknar kunskap och tid för att fixa en svarsfil. Sedan utger du dig för att vara ett proffs.

 

I en annan tråd går du på som ett "proffs" och det är den här tråden:

 

 

Om man läser dina inlägg som WindowsPro och jämför dem med ditt tidigare kontonamn, Winguider, är det uppenbart att det är samma skribent bakom inläggen. De innehåller versaler (skriker ut sitt budskap), fet stil och understrykningar.

 

Här är några exempel:

 

 

 

 

 

 

 

5 timmar sedan, skrev WindowsPro:

 

Men det är ju trevligt att du tror att jag besitter så mycket kunskap.. 😄

Det är ett påstående som får stå för dig. Inget jag uttalat.

 

Om du nu är ett proffs är det ytters märkligt att du låter någon annan konfigurera installationen i din(a) datorer. Alla proffs jag känner utför sådant de behöver göra privat på egen hand. De överlåter det inte till någon annan eftersom de är just proffs i sin yrkesgren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-05-11 11:25, skrev WindowsPro:

Detta går nog till 99,99% sannolikhet att kringgå med hjälp av Windows svarsfil. 

Jag installerade min Windows 11 med hjälp av en sådan svarsfil från WinGuider.Se.

 

Då fick jag 3 lokala konton automatiskt utan krångel. (admin, ägare samt ett risk konto) 

 

Har hållit på med Windows på allvar från 3.1, aldrig haft några större problem, som inte gått att lösa, sedan det blev aktuellt med Windows-konton, har jag med avsikt ignorerat konton som inte är lokala konton, har haft besök med avsikt av virus, för jag ville se hur dessa uppförde sig i datorn.

I dagens läge, ser jag inte vitsen med att ha 3 olika konton, när jag bara behöver ha ett. Vill ha full kontroll över Windows, kunna bestämma om jag vill ändra något, när jag vill ändra något, det ska inte någon "svarsfil" styra över.

Och att dessutom betala för något jag inte behöver, bara för att någon annan anser att det behövs, jag vet ju inte i dagens läge, om jag får något skräp med, som framöver kan ställa till det.

 

Har på skoj, kollat lite på infon för denna "hjälpfil" på sajten WinGuider.se, och tycker vid första anblicken att det ser otroligt rörigt ut, så mycket text som försöker visa hur bra detta är, går troligen att ta bort hälften av all text, så kanske det skulle bli mer begripligt.

Nä. detta är inget för mig, vill som sagt ha egen kontroll över mitt Windows, inte låta någon annan styra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, skrev Laso:

Har hållit på med Windows på allvar från 3.1, aldrig haft några större problem, som inte gått att lösa, sedan det blev aktuellt med Windows-konton, har jag med avsikt ignorerat konton som inte är lokala konton, har haft besök med avsikt av virus, för jag ville se hur dessa uppförde sig i datorn.

I dagens läge, ser jag inte vitsen med att ha 3 olika konton, när jag bara behöver ha ett. Vill ha full kontroll över Windows, kunna bestämma om jag vill ändra något, när jag vill ändra något, det ska inte någon "svarsfil" styra över.

Och att dessutom betala för något jag inte behöver, bara för att någon annan anser att det behövs, jag vet ju inte i dagens läge, om jag får något skräp med, som framöver kan ställa till det.

 

Har på skoj, kollat lite på infon för denna "hjälpfil" på sajten WinGuider.se, och tycker vid första anblicken att det ser otroligt rörigt ut, så mycket text som försöker visa hur bra detta är, går troligen att ta bort hälften av all text, så kanske det skulle bli mer begripligt.

Nä. detta är inget för mig, vill som sagt ha egen kontroll över mitt Windows, inte låta någon annan styra.

 

 

 

Ja designen på WinGuider är långt ifrån den bästa.. 

Och att du vill ha kontroll över din dator är självklart. Jag tror du missförstår det här med svarsfil er. 

Dom hanterar endast installationen av Windows,  när den är klar gör dom ingenting längre. Din Windows blir precis som vanligt.den enda skillnaden är att installationen har gått snabbare och precis som du önskar. 

 

Läs gärna på lite om svarsfil er här https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/update-windows-settings-and-scripts-create-your-own-answer-file-sxs?view=windows-11

 

Det är både intressant, lärande och en praktisk teknik för att automatisera installationen av sin dator. Har du en nätverksdelningen hemma så kan du t. O. M. Installera alla dina program helt automatiskt. 

 

När installation gått klart så sköter du din dator precis som du vill, precis som vanligt. Och du väljer själv vilket konto du vill använda, risk kontot verkar vara till för att ha möjlighet testa sånt man är osäker på. Vilket i min mening kan vara bra. 

 

Svarsfiler är en proffsfunktion som passar lika bra hemma. Och (iallafall med WinGuider svarsfil)så verkar du ha kvar möjligheten att använda återställnings funktionen ifall det skulle bli aktuellt. 

 

Du ser nackdelar, jag som provat ser bara fördelar.. 

Det kan bero på vad man är för person.. 

För vissa är glaset halvfullt, för andra är det halvtomt. 

 

PS. De bifogade filerna går att kontrollera med sitt antivirus eller liknande. Jag har avökt min dator med mitt av och inga virus etc. Hittades. 🙂

Jag har tom. Kört shieldsup osv. Utan att konstigheter har visat sig.. Så jag känner mig trygg, speciellt som jag inte loggar in med adminkonto längre. Något jag lärt mig redan när jag utbildades i Windows & windowsteknik

 

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Ja designen på WinGuider är långt ifrån den bästa.. 

Den som gjort den sajten har definitivt inte tänkt alls, den är bedrövlig.

 

2 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Och att du vill ha kontroll över din dator är självklart. Jag tror du missförstår det här med svarsfil er. 

Dom hanterar endast installationen av Windows,  när den är klar gör dom ingenting längre. Din Windows blir precis som vanligt.den enda skillnaden är att installationen har gått snabbare och precis som du önskar. 

Missförstår ingenting alls, jag vill gärna ha kontroll även över installationen, där under installationen som inte kan köras manuellt, då är det så. Och jag vill inte heller ha script som ligger och kör/övervakar vissa bitar eller sekvenser, ska jag använda script, så vill jag skriva dom själv och lägga in där jag anser jag har behovet.

Jag menar, på ett företag finns det sådana behov, där har ju IT-teknikerna fått ett uppdrag av företaget hur nätverket med alla enheter ska fungera, en helt annan sak, än en privatperson som bara kanske har en dator.

 

2 timmar sedan, skrev WindowsPro:

När installation gått klart så sköter du din dator precis som du vill, precis som vanligt. Och du väljer själv vilket konto du vill använda, risk kontot verkar vara till för att ha möjlighet testa sånt man är osäker på. Vilket i min mening kan vara bra. 

Har bara behov av ett konto, och att testa sådant jag eventuellt är osäker på, så startar jag bara motsvarande virtuella operativ isolerat, och testar tills jag blir nöjd, inga problem.

 

2 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Och (iallafall med WinGuider svarsfil)så verkar du ha kvar möjligheten att använda återställnings funktionen ifall det skulle bli aktuellt. 

- Så verkar du ha kvar möjligheten att använda återställnings funktionen...Alltså ingen garanti att det fungerar, ytterligare ett minus.

 

2 timmar sedan, skrev WindowsPro:

PS. De bifogade filerna går att kontrollera med sitt antivirus eller liknande. Jag har avökt min dator med mitt av och inga virus etc. Hittades.

Självklart går det, men det visar ju ändå inte att det är så bra, oavsett vilken av du använder, testa några fler, och du kanske får avvikande resultat, sådant förekommer, alla av är inte lika effektiva.

 

2 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Jag har tom. Kört shieldsup osv. Utan att konstigheter har visat sig

Visar absolut ingenting, jo det visar att det kanske inte finns någon port öppen i fel modul, men du kan ju faktiskt ha en port öppen, utan att det inverkar på säkerheten, även om det är bra att dom portar som ska/bör vara stängda också är det.

 

2 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Så jag känner mig trygg, speciellt som jag inte loggar in med adminkonto längre. Något jag lärt mig redan när jag utbildades i Windows & windowsteknik

Så bra att du känner dig trygg, det gör jag med.

Under mina utbildningar inom Data/IT och Nätverk, så var det en del prat om olika konton på olika sätt, men det var mest då när det gällde företagsmiljö och liknande som alla studier vi gjorde i virtuell miljö. Och det gällde även under dom praktikperioder på olika företag jag gjorde.

 

Men likafullt, så tänker jag inte införa detta hos mig, speciellt inte att behöva betala för något jag i så fall kan få utan kostnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Laso:

Den som gjort den sajten har definitivt inte tänkt alls, den är bedrövlig.

 

Missförstår ingenting alls, jag vill gärna ha kontroll även över installationen, där under installationen som inte kan köras manuellt, då är det så. Och jag vill inte heller ha script som ligger och kör/övervakar vissa bitar eller sekvenser, ska jag använda script, så vill jag skriva dom själv och lägga in där jag anser jag har behovet.

Jag menar, på ett företag finns det sådana behov, där har ju IT-teknikerna fått ett uppdrag av företaget hur nätverket med alla enheter ska fungera, en helt annan sak, än en privatperson som bara kanske har en dator.

 

Har bara behov av ett konto, och att testa sådant jag eventuellt är osäker på, så startar jag bara motsvarande virtuella operativ isolerat, och testar tills jag blir nöjd, inga problem.

 

- Så verkar du ha kvar möjligheten att använda återställnings funktionen...Alltså ingen garanti att det fungerar, ytterligare ett minus.

 

Självklart går det, men det visar ju ändå inte att det är så bra, oavsett vilken av du använder, testa några fler, och du kanske får avvikande resultat, sådant förekommer, alla av är inte lika effektiva.

 

Visar absolut ingenting, jo det visar att det kanske inte finns någon port öppen i fel modul, men du kan ju faktiskt ha en port öppen, utan att det inverkar på säkerheten, även om det är bra att dom portar som ska/bör vara stängda också är det.

 

Så bra att du känner dig trygg, det gör jag med.

Under mina utbildningar inom Data/IT och Nätverk, så var det en del prat om olika konton på olika sätt, men det var mest då när det gällde företagsmiljö och liknande som alla studier vi gjorde i virtuell miljö. Och det gällde även under dom praktikperioder på olika företag jag gjorde.

 

Men likafullt, så tänker jag inte införa detta hos mig, speciellt inte att behöva betala för något jag i så fall kan få utan kostnad.

 

Du verkar medvetet missförstå det jag skriver.. 

1 jag har aldrig sagt att någon skall köpa något, bara att jag själv köpte. 

 

2 det finns inget som"ligger och kör"! 

Svarsfil används, Som jag tidigare sagt, endast under installationen. 

 

Du verkar haka upp dig på osanningar.. 

Läste du länken om svarsfiler så hade du förstått. 

 

3 Om du vill skriva skript själv så är det väl ingenting som hindrar dig, ditt prat om skript är irrelevant. 

 

4 om återställning fungerar vet jag ej då datorn fungerar som den skall.. 

 

5 Ang shieldsup så testade jag att brandväggen fungerade som tänkt 

 

6 Ang konton så baseras datorn säkerhet på att man inte anv. Adminkonto i onödan. Detta är ännu viktigare i hemdatorer då ingen annan än du som använder datorn ansvarar för att den är skyddad. 

 

Och till sist så kommenterade jag endast att svarsfiler alltid kommer att ge vem som helst lokala konton i Windows. 

Först  när någon frågade vad svarsfiler är för något, då berättade jag hur jag kom att använda svarsfil själv och vilken nytta svarsfilen gör. 

 

Och i min mening är svarsfiler ett perfekt sätt för nybörjare att få till en bra och sjysst installation på nolltid. Ännu bättre om man ska installera flera datorer till resten av familjen.. 

Jag har aldrig sagt att någon ska köpa något, det är ngt du har hittat på helt själv. 

 

Det är tydligt att folk, och inte ens du, vet vad svarsfiler är eller vilken nytta de gör.. 

 

Alla datorer som du kan köpa med Windows använder en svarsfil när du startar datorn för 1a gången. Så risken är stor att du, som är så anti mot svarsfiler, har haft minst en dator som installerats med hjälp av en  svarsfil.. 

 

Nu när iallafall vissa har fått kännedom om svarsfiler så kan fler skapa sina egna och slippa Microsofts påtvingade microsoftkonto om de så vill. Eller köpa en färdig svarsfil... Om dom så vill... 🙂

 

 

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nu alla försöka hålla tråden till ämnet som gäller Microsoft-konton och att de verkar bli obligatoriska för nästan alla.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det kommer att bli obligatoriskt med ett Microsoftkonto även för de som kör Proversionen tog jag upp redan den 2:a februari i år.

Jag var tidig med att få den uppdateringen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...