Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlust av ikoner


Hockke
 Share

Go to solution Solved by Hockke,

Rekommendera Poster

Efter senaste uppgradering, hann inte läsa om det var Windows elva eller Firefox, så försvann bilderna på mina ikoner från skrivbordet. Namnen finns kvar, det går att klicka på dem och komma till programmet, men bilderna på ikonerna är borta. Hur får jag tillbaka dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg, ikonbilderna är också borta  i alla mappar, namnen finns, klickbara men inga bilder på ikoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, inget av tipsen gav mig ikonerna tillbaka.

Hur går det till att reparera eller installera om Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utforskaren

Visa (upptill) - Alternativ (till höger) - Ändra mapp- och sökalternativ

Fliken Visning

Där finns inställningarna:

Visa alltid ikoner, aldrig miniatyrer

Visa filikon på miniatyrer

Pröva med olika alternativ, eventuellt behöver du starta om datorn för att en ändring ska få effekt.

 

Pröva med alternativ 2, 3 och 4 på https://www.winhelponline.com/blog/refresh-icon-cache-windows-7-quickly/

Det är också ett tips i kommentaren från Schmock

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har efter bästa förmåga försökt följa tipsen. Nu är inte engelska min starka sida så jag vet inte om det beror på språkförbistringen eller vad men några bilder har jag inte fått tillbaka.

Det är inte bara ikonerna på skrivbordet som saknas utan de är också borta i systemmappar och av mig skapade mappar:

Så här ser t.ex Den här datorns fönster ut.

Image1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske bäst att kolla vad som uppdaterades i datorn.

Inställningar - Uppdatering och säkerhet

Visa uppdateringshistorik

Någon eller några uppdateringar där som installerades strax innan problemet visade sig?

Vilka i så fall?

Finns det även äldre uppdateringar (det bör det ju inte göra om du nu har Windows 11)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 11 har jag inte, datorn min är tydligen för gammal.

Jag fick en Windows uppdatering just före problemet men jag hittar inget datum för att kunna backa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte finns något systemåterställningsdatum att backa till?

Windows borde ha skapat en återställningspunkt just innan uppdateringen installerades.

 

Vad har uppdateringen för KB-nummer eller beteckning?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hockke:

Windows 11 har jag inte

Jag kör också Windows 10 och för mig försvann plötsligt de flesta ikonerna i meddelandefältet, dvs högra delen av aktivitetsfältet. Ingen av alla åtgärder jag provade hjälpte. Då gick jag till den här sidan https://www.intel.com/content/www/us/en/support/intel-driver-support-assistant.html som skannade min dator och upplyste mig om att det fanns en uppdatering för den, nämligen Intels Driver & Support Assistant. Den laddade jag genast ned och när den var installerad inträffade det magiska: alla mina meddelandefältsikoner hade kommit tillbaks! Testa den sidan så får du veta om du också har Inteldrivrutiner och en uppdatering för din dator. Har du inte det så kommer du inte att bli erbjuden att ladda ner något.
Jag har skrivit om min erfarenhet här
https://eforum.idg.se/topic/361175-tack-lighthouse2/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tack för svaren!

Jag gjorde det drastiska draget att återställa Windows och förlorade förstås en massa nödvändigheter. Men fick tillbaka ikonerna plus att ett annat problem löste sig; jag kan nu skanna direkt från bildbehandlingsprogrammet. Det var också ett fel som bara kom utan orsak. Efter snart ett dygns kämpande är jag snart på G igen!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...