Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux på äldre dator


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Jag funderar på att testa Linux. Vilka specifikationer krävs det på datorn för att det ska fungera bra med Linux? Skulle det tex fungera bra med Linux i min dator som har en äldre variant av I3 processor? Eller går det bra med ännu äldre pentiumdatorer?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en sk Live-CD/USB.

 

Bränn en skiva eller skapa ett bootbart USB-minne med tex Ubuntu på så kan du provköra utan att installera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikchip från SiS är inget som, åtminstone, Linux Mint gillar, det är något att ha i åtanke.

Koll på detta med 32- eller 64-bitar behöver du ha.

 

Här kan du filtrera fram olika alternativ

https://distrowatch.com/search.php?ostype=Linux&category=Old+Computers&origin=All&basedon=All&notbasedon=None&desktop=All&architecture=All&package=All&rolling=All&isosize=All&netinstall=All&language=All&defaultinit=All&status=Active#simple

 

Här kan du testa online

https://distrotest.net/index.php?ref=dtf.ru

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Linux på en dator med såväl Intel i5-750 och AMD Phenom X4 9950 BE utan problem. Jo, när jag väl gjorde det kunde jag inte installera drivrutinen till mitt grafikkort, Radeon HD2600XT. 
 

Jag testade den "lätta" Linuxdistributionen Ubuntu. 
Eftersom jag inte fick drivrutinen till grafikkortet att fungera och bemöttes oerhört arrogant i de Linuxforum jag blev medlem hos för att få hjälp, lade jag ner hela Linuxtanken.

 

i5-750 och Phenom 9950BE är äldre, t.o.m. betydligt äldre, än Core i3 om din i3 inte är generation 1.

Hur som helst är Phenom 9950BE klart äldre än Core-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Bara att testa och se hur det går. Som jag har förstått det så kräver Linux mindre processorkraft än windows. Jag har även en gammal bärbar pentiumdator från 2002 som jag kan testa. Den är från tiden då bildskärmarna hade 4:3 format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En modern Linuxdistribution kräver också en hel del av hårdvaran.

Ju sämre dator desto sämre Linuxdistribution åtminstone vad gäller användarupplevelsen, om man tänker att det ska se ut och fungera som i Windows.

Är datorn gammal och slö och man installerar en för "kraftig" Linuxdist. så kommer man kanske uppleva att det går förb... segt och då kanske skyller på Linux, överlag, att det var ju bara skit.

Installerar man en "klen" dist. så kanske den känns rapp men då finns kanske inte ett enda program att tillgå eller det är obegripliga menyer osv. och  då kanske skyller på Linux, överlag, att det var ju bara skit.

 

Här en lista med recensioner av några olika Linuxdistributioner:

https://eforum.idg.se/topic/364319-linux-recensioner/

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Kanske ingen hjälp för Gigabyte, men jag har Linux Mint 20.3 Xfce i en gammal Stationär dator, en Dell Precision 470 Workstation.

BIOS från 12 september 2005.

64 bit processor Intel Xeon 3,4 GHz Irwindale, en kärna tror jag.

RAM-minne 4 GB DDR2.

Grafikkort: NVIDIA Quadro FX3450/4000SDI, 256 MB.

Detta fungerar bra med det mesta jag gör i datorn. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...