Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Androidmobil för att skapa appar


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Jag ska köpa ny android mobiltelefon. Vilka funktioner/egenskaper bör den ha om jag vill kunna använda den för att skapa egna appar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vilket verktyg du vill använda för att skapa apparna t ex för den som vill programmera från grunden finns Android Studio och det är ett program som man kör på en dator och för den som vill göra det enkelt för sig med mer vanliga enkla typer av appar finns det webbsidor där man kan skapa en app.

https://duckduckgo.com/?t=ffsb&q=create+app+phone&atb=v165-1&ia=web

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag är benägen att hålla med Cecilia, du gör appen i din dator och använder mobil för testa och sen köra appen när du är klar.

 

Att koda osv på det begränsade tangentbordet som erbjuds i en telefon är jättejobbigt.

 

Själv har jag mer eller mindre slutat göra "appar" och gör i stället webbsidor man kan installera i en telefon. Enklare tycker jag.

 

Men ett tydligare svar på din fråga, alla Android telefoner bör ha ett "utvecklar läge" som möjliggör test osv av appar. Men beroende på tillverkare av telefon så kan det vara olika sätt man aktiverar det på.

Redigerad av .M
Tydliggör utvecklar läge i android.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Jag kan alltså välja android mobil fritt. Använder du något speciellt verktyg för att göra webbsidor till mobilen? Jag antar att det går att göra mer avancerade appar med Android studio?

Här hittade jag en gammal artikel från 2011 om att skapa appar men jag antar det har hänt en del sedan dess?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.406482/sa-skapar-du-en-mobilapp--pa-bara-15-minuter/sida/1/sida-1-introduktion-och-forberedelser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du surfar in på twitter i din android mobil, så bör du få ett val som säger något i stil med "lägg till på hemskärmen", eller om du vill prova på din dator så fungerar det även med Microsoft Edge på Windows, jag tror Chrome men har inte provat med Chrome på Windows, i Edge så är det en symbol i adressfältet som säger något i stil med app tillgänglig. När du klickar på lägg till på hemskärm eller app tillgänglig så kommer webbläsaren skapa en genväg på startskärm eller startmeny, men det är inte bara ett bokmärkte, utan du kommer få en webbläsare där utseendet är anpassat enligt regler Twitter har satt upp, den kommer ladda ned vissa delar av sidan som är tillgängliga även om du inte har nätverksanslutning. Så om du startar appen utan nätverksanslutning så får du fortfarande upp Twitter, men utan de senaste tweetsen.

 

Detta kallas för PWA, Progressive Web Apps tror jag det står för, och jag tycker det fungerar fint så jag har inte kollat så noga på android studio osv eftersom jag ändå pysslar med web applikationer till vardags. Men jag tror inte det är speciellt mycket du inte kan göra med en PWA nu för tiden. Och som bonus så fungerar en webbapp även på ios, windows, linux osv.

 

Men jag brukar använda Visual Studio Code för att skriva kod, Angular som ramverk för gränssnitt. Men Angular kan vara väldigt komplext, om du är helt ny, kanske Vue är enklare att komma igång med.

 

Beroende på hur ny du är på att utveckla saker på en dator så kommer du säkert tycka att det blev väldigt mycket jobb ganska snabbt.

 

https://www.photopea.com/ är också ett bra exempel på vad man kan åstakomma med en PWA, det är en väldigt välgjord kopia av photoshop som görs helt i webbläsaren. Men du kan installera den, i Windows åtminstone, jag har inte provat att köra den i lur.

 

Redigerad av .M
Lade till photopea
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker sådana anpassade webbsidor är jobbig i den bemärkelsen att om man "backar" för att stänga appen så backar man "bara" tillbaka till alla sidor/steg man besökt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lånar tråden lite..

I Linux Mint finns något som kallas Webbappar, ett litet program där man kan "skapa appar av en webbsida".

Finns liknande app för Android, alltså där man bara anger URL,en? Inget för att lägga till/ändra några funktioner.

 

Tillägg: Tänkte först och sköt sedan.. nä men frågade först och sökte sedan.. Play har ju en app som heter bara WebApp och den tycks ju göra exakt det jag efterlyste, och inget mer. Dock godkändes inte en inloggning via Google då. 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Nu har jag lite att utforska. Jag var inne på programmering av traditionella appar men PWA verkar vara det senaste så jag kanske ska tänka om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...