Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Korpskaft?

Mikael63
 Share

Recommended Posts

Mikael63

Söker ett skaft till en korp, eller korphacka om man så vill.

Jo, har hittat själv men de är ju dyrare än en komplett korphacka á 399 kr !? Känns lite bakvänt då, särskilt som den hacka jag har är en av militärmodell med kort skaft och jag tänkte att jag kunde ersätta skaftet med ett längre skaft när jag har bruk för det.

Mikael63

Tack!
Hornbach hade jag räknat bort eftersom jag har långt till butiker. Men man kunde beställa via webben och det har jag gjort nu!

Slägga/yxa har andra skaft än korp/hacka

image.png.81318be21a22d4fdeaab6b2567753373.png

Mikael63
Just nu, skrev MH_:

Sätter man in den "uppifrån" istället för att slå i den nedifrån och säkra med en kil?

Ja precis, på min militärhacka sitter hackan ganska löst på skaftet så att man enkelt kan dela och förvara lite smidigare (i det militära då).

Jag tänkte att jag då enkelt ska kunna skifta skaft beroende om jag vill ha den korta eller den långa.

Mikael63
6 minuter sedan, skrev MH_:

Jag har nästan bara jobbat med fyllhacka

Fyllhammare heter det!

Skaffade en sån för ett par veckor sedan 😉

Mikael63

Kanske oproportionerligt men det visste jag ju om, jag ser det som den lilla hackan med förängt skaft.

Väldigt effektiv var den, när jag hackar loss stubbar efter en häck.

image.thumb.png.9637a68190207b9ebfa4e87976863703.png

Mikael63

Korrekt torde vara en lång svart regnrock. På huvudet en sån gammal lädermössa á MC med tillhörande MC glasögon. Jag vet däremot inte om den långskaftade korpen ska släpas i marken, gärna med tillhörande haltande gång, eller om den liksom ska "hyttas" med? 🤔

Share

• Create New...