Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startströmbegränsare


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att använda en sådan här pryl?

 

 

81Yr+CT2nIL._AC_SX679_.jpg

 

Jag har ett elverk á 3000 W (230 VAC) och jag har en kompostkvarn á 2500 W och när jag startar kvarnen löser elverket ut.

Ovanstående produkt skulle då i sammanhanget vara en billig produkt för att lösa problemet, om det nu verkligen fungerar?

 

https://www.amazon.se/gp/product/B003BIEQIU/ref=ox_sc_act_title_1?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligen så att startströmmen är högre än de 10,9 A som anges (2500 W). Vanligen anger man ju den effekt som maskinen förbrukar under normalgång. Dvs 2500W. Manicken verkar kunna råda bot på det höga momentanvärdet. Dock är det ju vanligare att en maskin som har hög startström är försedd med en startkondensator. Har inte din kvarn det ? Om inte kan det vara värt att prova prylen. Har du en stratkondensator i maskinen byt ut den i så fall (kondningen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Efter att ha läst recensionerna hos Amazon kommer jag inte att skaffa exakt denna pryl.

Tilläggas att kvarnen startar utan att säkring löser när jag kör den här hemma.

 

Nu lutar det åt en sån här:

https://www.amazon.se/Kemo-M028N-effektregulator-110-fasutskärning/dp/B004AV5E10

Redigerad av Mikael63
annan apparat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jodå men jag hittar ingen som klarar strömmen.

 

Tillägg:

Gick bättre om man sökte på termistor.

ELFA hade då för drygt 13 kr.

Får beställa ett par sådana.

Tänker att jag "by-passar" dessa direkt efter start.

**

Nä, svårt hitta begriplig data..

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den klarar maximalt 5,1W vilket är på tok för lågt. 
Jag har letat runt för att hitta någon som mäktar med minst 2000W, vilket är nödvändigt då den skall ta hela effekten under bråkdelen av en sekund.

 

Nu funderar jag på om en triac-styrning (dimmer) kan vara en lösning. Du får visserligen justera uteffekten manuellt men du slipper strömrusningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag såg bara 16 A...

 

Effektregulatorn jag länkar till verkar vara av god kvalitet. 

Jag har dock hittat motsvarande under hundringen, hos Amazon. 

Elverket ger inte ren sinusvåg och jag vet då inte hur en sådan regulator kommer att uppföra sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)

En lösning till 3-fas motorer med för hög startström är att sätta in 3 motstånd i serie med anslutningarna och efter t.ex. 3 sekunder från tillslag kortsluts motstånden av en 3-polig kontaktor.

Motstånden blir lätt i effektstorlek 100-tals watt, givetvis beroende på storleken på 3-fasmotorn.

Låt oss säga att startströmmen ska begränsas till 10A med 230 Volt 1-fas skulle det bli ett motstånd 22 Ohm.

Effekt teoretiskt 22*10*10=2200W men det är ju bara inkopplat några sekunder så  200W kanske räcker.

Innan en hjälpkontaktor kortsluter motståndet. Och så behövs ju ett tidrelä som ställs på tex 3 sekunder.

 

Och så behövs ju någon som besitter erfoderlig kunskap för göra det här jobbet säkert .....

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla in ett motstånd i serie med elverket som klarar 200W men skall belastas med en effekt runt 2000W i upp till tre sekunder kommer inte att fungera. Motståndet kommer att skadas direkt. I värsta fall kommer det att börja brinna.

 

3 sekunders drift med en effekt på 2000W över en enhet som klarar maximalt 200W fungerar inte. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken har slagit mig att koppla in en 2000 W halogenstrålkastare i serie och hade jag haft en sådan hade jag testat det redan. Problemet med egentligen alla sådana begränsare är att begränsningen får bara ske så pass att säkringen håller men att motorn ändå börjar rotera.

Motorn i mitt fall är helt inkapslad i kvarnens hölje.

Jag har en kinakopia av en sån här:

 

38943715-18832630-11453-org.jpg?cache=13

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en halogenlampa på 2000W i serie kommer effekten att fördelas mellan de två enheterna. Säkringen kommer inte att ryka. Effekten till kvarnen kommer att bli lite mer än en fjärdedel av de 2500W som kvarnen förbrukar vid full effekt (motståndet i kretsen dubbleras). Den totala effektförbrukningen med en halogenlampa på 2000W i serie kommer att hamna runt 1300W.

 

För att begränsa effekten med halogenlampa, utan att tappa för mycket energi till kvarnen måste lampan ha en effekt på minst 4000W.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis och där blir det då ännu knepigare att lösa praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2022-05-01 17:39, skrev Mikael63:

Eftersom jag inte kunde vara säker på att den regulatorn fungerade ihop med elverket med sin "modulerade sinusvåg", som det brukar stå, snålade jag ur ock skaffade den billigaste jag kunde hitta och det blev denna.

Den var faktiskt en 10,a billigare än så när jag beställde. Om man kollar på bilderna på denna ser man att de avviker från varandra och kollar man på bilder på andra likadana produkter finns också avvikelser.

Den enhet jag fick hade märkning, från vänster till höger som: L N PE(eller eg. en symbol) V+ V-

Inget jag litade på, med tanke på prisbilden, och jag kollade upp detta lite närmare och kunde då konstatera att det ska vara N-in L-in L-ut N-ut. Ingen PE då det inte finns någon anslutning för detta. Uppmätt spänning på höljet landade på 30 VAC. Hur fungerade den då? Jo, jag testade först med en hårtork och den regleras fint. Testade sedan kompostkvarnen och med det fasta elnätet och jodå, man kan smyga igång den fint. Med elverket gick det också bra, man kan ställa in en "nivå" där kompostkvarnen drar igång och elverket knorrar lite. Avser då att låta ett tidrelä koppla förbi den här enheten så att jag kan låta potentiometern vara som den är utan att behöva varva upp till max när man kör.

Behöver då bara skaffa en kapsling för det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
2022-05-12 18:10, skrev Mikael63:

Med elverket gick det också bra, man kan ställa in en "nivå" där kompostkvarnen drar igång och elverket knorrar lite.

Mm men när detta skulle testas skarpt på plats i stugan gick det inte 😪

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...