Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till Eforum


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Jag kommer att "hänga i" alltomwindows fortsättningsvis då känslan säger att det är mest rätt. Känslan säger också att jag inte kommer att vara aktiv i sweclockers forum.

 

Jag noterar, med glädje, att flera medlemmar härifrån har reggat sig hos alltomwindows. 

 

Sedan tidigare är jag medlem i forumet hos linuxmint.se

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Laso:

Ja, vi får se framöver, har kollat Allt om Windows lite, men där är det ju bara ett fåtal inne då och då, så då är det nu nästan mer folk fortfarande härinne.

Javisst är det så men ju fler som finns där desto större möjlighet att det växer. Precis som Mikael63 säger så har jag sett flera eforumare som har registrerat sig där så jag hoppas på att folk startar trådar där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag hålla med Mikael om att det mest logiska är nog att försöka med alltomwindows, speciellt om man vill se nuvarande medlemmar från eforum, dom andra forumen man är på, där finns i regel inte några härifrån.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-06-04 17:54, skrev Cecilia:

Så hur går era tankar nu när det är två veckor kvar?

Har ni kollat på andra forum och blivit medlem någonstans?

Har inte funderat så mycket på det, än (eforum är igång några veckor till). Men av det lilla jag sett så kan det tänkas bli en registrering på "Allt om Windows" någon gång. Det finns ju även där en del kategorier som inte handlar om Windows.


Det finns en webbplats om svenska forum. Få alternativ till hela eforum där (om något), men kanske kan något lämpligt forum hittas om inte "Allt om Windows" passar för någon fråga som man har.


Svenska Forum - Lista över dom största svenska diskussionsforumen
(Vet inte hur uppdaterad listan är, någon webbadress jag testade fungerade inte.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-06-04 17:54, skrev Cecilia:

Så hur går era tankar nu när det är två veckor kvar?

Har ni kollat på andra forum och blivit medlem någonstans?

 

Var kan jag träffa på er framöver ;) ?

Jag reggade mig på allt om windows....

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag registrerade mig hos alltomwindows den 6 maj.

Det är idag exakt en månad sedan (6 juni).

Sedan dess har jag även gjort 6 stycken inlägg. 😊

 

Tiden får visa om jag kommer att fortsätta eller om jag väljer att gå i "pension".

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-06-04 17:54, skrev Cecilia:

Så hur går era tankar nu när det är två veckor kvar?

Har ni kollat på andra forum och blivit medlem någonstans?

 

Var kan jag träffa på er framöver ;) ?

Jag kommer ej registrera mig på eller besöka alltomwindows.

Det är för smalt, "bara" windows-relaterade diskussioner, och "låg nivå" för att jag skall tycka det är värt att engagera mig.

 

 

  • Tack 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cluster:

Jag kommer ej registrera mig på eller besöka alltomwindows.

Det är för smalt, "bara" windows-relaterade diskussioner, och "låg nivå" för att jag skall tycka det är värt att engagera mig.

 

 

Har du några andra forum som du kommer att besöka i stället och vill rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du några andra forum som du kommer att besöka i stället och vill rekommendera?

Jag är på de stora/vanliga så som sweclockers, flashback, reddit, techrepublic mfl. samt ett par mer nischade/slutna.

(med olika nick på samtliga)

 

Svårt att rekommendera något specifikt när eforums medlemsbas är så pass spretig vad gäller intressen och nivå. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer fortsätta att "hänga" i "Allmänt" delen av Svenska Elektronikforumet. Brukar inte skriva så mycket, mest läsa. Tittade på Fuska.se , de har allmänna ämnen också men tyckte inte om klimatet. Lite för mycket "Flashback" över det.  

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tanken på att "vi" ska överta detta Forum undersökt och befunnits död? 

Jag för min del kan tänka mig att ev betala någon slant i medlemsavgift om det skulle behövas. Men då måste ju alla betala så klart.

Kanske någon/några av de nuvarande moderatorerna skulle kunna dela på uppgiften att sköta om forumet? Ungefär som ni gör nu plus lite till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev kiwi01:

Är tanken på att "vi" ska överta detta Forum undersökt och befunnits död? 

Jag för min del kan tänka mig att ev betala någon slant i medlemsavgift om det skulle behövas. Men då måste ju alla betala så klart.

Kanske någon/några av de nuvarande moderatorerna skulle kunna dela på uppgiften att sköta om forumet? Ungefär som ni gör nu plus lite till?

Problemet här är varken moderatorerna (varav flera, mig själv inräknad, kan tänka sig att driva det vidare) eller medlemmarna utan IDG. De har ej varit intresserade av att släppa eforum för att låta det leva vidare. Tyvärr.

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Ja, då är det bara 12 dagar kvar tills detta forumet stängs ner för gott. Jag trodde faktiskt att IDG skulle släppa iväg hela sajten till någon som ville driva den vidare. Registrera en ny domän typ EFORUM.SE eller EFORUM.COM (eller liknande) och ladda upp hela befintliga sajten på en ny server. Men bevisligen blir det inte så om jag fattat allt rätt.

 

En fråga till er som har kontakt med IDG - varför vill de inte släppa iväg hela sajten till en ny initiativtagare?

Jag har ingen som helst uppfattning om hur mycket bandvidd sajten förbrukar per månad men med tanke på antalet inlägg per månad kan det ju knappast vara så där extremt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Öland4ever:

En fråga till er som har kontakt med IDG - varför vill de inte släppa iväg hela sajten till en ny initiativtagare?

Det finns säkert flera anledningar men en är kanske att sidorna här ofta dyker upp vid googlingar och därmed drar folk till idg.se, dvs även till tidningssidorna och en annan kan vara att det finns många andra sidor som har länkat till Eforum vilket gör att hela idg.se får en bättre page-rankning av Google. Mina gissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
17 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det finns säkert flera anledningar men en är kanske att sidorna här ofta dyker upp vid googlingar och därmed drar folk till idg.se, dvs även till tidningssidorna och en annan kan vara att det finns många andra sidor som har länkat till Eforum vilket gör att hela idg.se får en bättre page-rankning av Google. Mina gissningar.

Jo, det verkar ju väldigt logiskt. Men IDG borde ju tänka som så att om en "ny initiativtagare" tog över hela sajten, och då syftar jag naturligtvis enbart på själva forumet (EFORUM) och lägger in en reklambanner i topp till IDG på den nya servern så skulle ju garantera IDG vinna på det. Åtminstone sett till besökare till deras huvudsida. Om sidan (forumet) stängs ner för gott tror jag att det bara är en tidsfråga innan besökarna slutar klickar sig vidare till IDG/PC För Alla.

Dessutom uppskattar väl inte direkt sökmotorerna (Google ex) att toppranka sidor som aldrig uppdateras. Risken är väl uppenbar att sajten förr eller senare plockas bort av Google.

 

Är detta en trend rent allmänt även i andra länder att IDG stänger ner sina forum?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...