Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vi låser Eforum i sommar


Mikael Lindkvist
 Share

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ett ev. nytt forum skulle i sina respektive kategorier kunna ha en länk till passande motsvarande de som finns här.

Då tappar du viktigt innehåll som sökmotorer kan använda för att dra trafik till ditt nya forum trots allt.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Hur många aktiva medlemmar är det för närvarande? Typ hur många som har postat mer än X inlägg de senaste 12-36 månaderna?

Jag kan t ex se att 88 medlemmar har postat minst en gång under april och 259 i år, dvs antal som har postat under en viss tidsperiod. Men inte filtrera ut bara de med minst ett visst antal inlägg.

 

9 timmar sedan, skrev Mikael63:

Fortfarande bara lösa funderingar men om, låt säga Cecilia, skulle starta upp ett nytt forum, eforum2.0, och på olika sätt kunna få driften finansierad så skulle nog många "av oss" registrera sig på det forumet.

Jag har inte inte den tid som krävs för att få igång ett forum.

 

1 timme sedan, skrev .M:

Och behöver fortfarande hjälp med moderering osv då nog inte har tid och ork att göra det själv.

Det finns det nog andra som ställer upp, som jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Öland4ever:

 Av någon för mig oförklarlig anledning så minskar antalet besökare till forum drastiskt. Och det har det gjort i säkert de senaste 10 - 15 åren. Vilket egentligen är väldigt märkligt med tanke på att antalet internetanvändare har ökat extremt mycket sedan Win 95 släpptes i mitten av 1990-talet.

Att eForum fått allt färre besökare är egentligen inte så konstigt, trots ökat internetanvändande.

Användning av dedikerade datorer har minskat i takt med att såväl datorer i form av surfplattor och telefoner har ökat i användning.

En modern surfplatta idag är mer kraftfull än en dator på Windows 95-tiden.

Dessutom är de inte behäftade med den gamla Windows 95/98-slogan, "Plug and pray". 
Även i min vänkrets har antalet datorer minskat. Ett bra exempel är en av mina grannar. För 10 år sedan hade maken en stationär och bärbar dator. Makan hade en bärbar dator och yngste sonen en stationär speldator. 
Ett par år senare införskaffade de en surfplatta i samband med att den äldsta sonen flyttade hemifrån.
 

Idag har familjen en bärbar dator och en surfplatta. Yngste sonen har sin speldator och har inte uppgraderat den på 6 år p.g.a. ekonomin.

 

Två av min sambos barns familjer har "slängt ut" allt vad datorer heter förutom surfplatta och telefoner. "Aldrig mer en dator i vårt hem!", lyder parollen trots mängder av barn i familjerna.

 

Surfplattor och telefoner är det ytterst sällan problem med. Inte heller behöver man fundera på om grafikkort, minnen, processor med mera passar i dem om man vill byta ut någon komponent. Därmed faller också behovet av support till en mycket låg nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Öland4Ever skriver är det synd att skrota ett forum som funnits med så länge. Jag har personligen haft en hel del nytta av mitt medlemskap genom att jag fått problem lösta och även om undertecknad inte har varit så bra på att uttrycka mig har atmosfären varit god här. Eforum är också, precis som Sweclockers, ett forum vilket i första hand behandlar dator relaterade ämnen. Håller dock med X-Men om att det senare forumet är en plats fyllda av "experter" som skriker högt. Så är det inte här. Det kan vara trevligt med "takhöjd" men jag har personligen inte besökt "Swec" på nära nog två år på grund av den tråkiga stämmningen. En åldersfråga? Ja, säkert. Naturligtvis har X-Men också rätt i att användningen av rena datorer minskar men de finns forfarande. Och då kan det finnas ett behov av en plats att ställa frågor. De som har bekymmer med surfplattor och telefoner har ju en del platser att surfa till (exempelvis Swedroid).

 

Så var ska man i fortsättningen ställa dator relaterade frågor? På SvenskaElektronikForumet? Nä, vi är inget datorforum även om trådar förekommer... Ubuntu Sverige? Hm, möjligt men jag tycker det känns lite fel att inte ställa "rätt" frågor där... Och på någon Google ägd "huvudbok" tänker jag inte anmäla mig. Inte på "en miljon år"!

 

Nä vet ni, jag känner på mig att det finns andra skäl för stängningen. Herr Martin A är väl fortfarande tjurig över ukraina tråden. Vill bara meddela att jag inte har läst PC För Alla på minst 10 år då intresset inte finns. Att jag är med här är enbart för att få hjälp med diverse problem eller att få ge luft åt mina tankar (Avreagera dig! tråden).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia featured this ämne
11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det har kommit några förslag på alternativa forum, och fler kanske kommer. Kanske kan ett inlägg skapas där diverse forum listas, forum som avser det ena och det andra som avhandlats här i Eforum. Någon moderator (eller flera) skulle kunna fånga upp tips här i tråden, på lämpliga forum, och lista dem i en ny nålad tråd. Eller eventuellt i början av den här, om det är möjligt.

Jag har gjort en tråd där man kan fylla på med sina erfarenheter av olika forum.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som resultat av låsningen så kommer inte heller tidskriften PC för Alla kunna hänvisa eller referera några av frågeställningarna och lösningarna på problemen till eforum. Gissar att tidskriftens läsare då kommer ta mer kontakt med redaktionen som ett resultat, eller kanske inte.  

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag var med på sidan stereo411.com under ett flertal år. Bakgrunden till det är att jag har lång erfarenhet av att reparera stereo- och musikapparater på komponentnivå. Där delade jag med mig av all min kunskap och hjälpte många med lösningar på deras problem med ljudapparater.

Stereo411 är sedan några år nedlagt.

 

Jag är också medlem hos Sweclockers men skriver inte så mycket där. Hos Sweclockers finns det så många som är aktiva. En del är också rätt påstridiga när någon har en avvikande åsikt kring lösning på problem. Trots att jag presenterat bra lösningar har jag fått rediga hugg av vissa "experter".


Ett ämne som är utsatt för överdrifter är när någon vill ha hjälp med att plocka ihop komponenter till en ny dator. Att "lyssna" på frågeställaren görs ofta inte på det sätt som frågeställaren kan förvänta sig. Istället för att anpassa sig efter frågeställarens önskemål föreslås komponentval som är långt över vad frågeställaren önskar och har behov av.

 

"Takhöjden" är betydligt högre hos Sweclockers än hos eForum. 

 

 

Vad jag hittar på efter att eForum stängts vet jag i nuläget inte. Kanske dags att "pensionera" sig. 😊

Lägre menar du väl, eftersom toleransnivån är lägre.
Starta eget forum! Du lär få följare 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att det skapas ett sk. anslag med informationen att eforum stängs i sommar.

 

ed. publikt meddelande heter det visst

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
2022-04-29 09:26, skrev X-Men:

Att eForum fått allt färre besökare är egentligen inte så konstigt, trots ökat internetanvändande.

Användning av dedikerade datorer har minskat i takt med att såväl datorer i form av surfplattor och telefoner har ökat i användning.

En modern surfplatta idag är mer kraftfull än en dator på Windows 95-tiden.

Dessutom är de inte behäftade med den gamla Windows 95/98-slogan, "Plug and pray". 
Även i min vänkrets har antalet datorer minskat. Ett bra exempel är en av mina grannar. För 10 år sedan hade maken en stationär och bärbar dator. Makan hade en bärbar dator och yngste sonen en stationär speldator. 
Ett par år senare införskaffade de en surfplatta i samband med att den äldsta sonen flyttade hemifrån.
 

Idag har familjen en bärbar dator och en surfplatta. Yngste sonen har sin speldator och har inte uppgraderat den på 6 år p.g.a. ekonomin.

 

Två av min sambos barns familjer har "slängt ut" allt vad datorer heter förutom surfplatta och telefoner. "Aldrig mer en dator i vårt hem!", lyder parollen trots mängder av barn i familjerna.

 

Surfplattor och telefoner är det ytterst sällan problem med. Inte heller behöver man fundera på om grafikkort, minnen, processor med mera passar i dem om man vill byta ut någon komponent. Därmed faller också behovet av support till en mycket låg nivå.

Visst stämmer det som du säger att antalet datoranvändare, i synnerhet stationära datorer men även laptops, har minskat sedan MS Win 95-tiden i mitten av 1990-talet. Och tyvärr ersatts av smartphones och surfplattor. Den största eller kanske enda fördelen fördelen är att datoranvändandet i form av internet har nått till i princip 100% av svenska folket. Vilket iof sig är ett krav idag för att kunna sköta sina bankaffärer mm. Den enda fördelen jag personligen kan komma på med smartphones är att de faktiskt har oerhört bra stillbils- och videokamerafunktion. Vilket säkerligen INGEN kunde tänka sig runt sekelskiftet när Ericsson, Nokia och Siemens mobiler började bli poppis.

 

Mitt största problem är att jag har ganska dålig syn på nära håll varför jag än idag inte kan använda smartphones och därför är helt utestängd från mobilt BankID och Swish. Men jag ska starta en tråd här på eforum vad beträffar just surfplatta med SIM-kortskortplats eftersom jag märker att just mobilt BankID och Swish är något jag verkligen saknar. Använder än idag gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler och de funkar inte ihop med BankID och Swish.

 

Enda nackdelen och då menar jag verkligen DEN ENDA NACKDELEN med stationära datorer, ju nyare och mer kraftfulla de är, är strömförbrukningen. En kraftfull stationär dator drar ju avsevärt mycket mer ström än vad en smartphone eller surfplatta gör.  Och med dagens skenande elpriser som med stor sannolikhet knappast lär sjunka, så får man väl även lägga in strömförbrukningen som ett argument för val av datorkommunikation med internet idag. Även om knappast musikproduktion eller videoredigering hör hemma på en smartphone eller surfplatta.

 

Vi får väl hoppas att IDG släpper iväg hela befintliga eforum till en ny sajt (url) den kan läggas upp på. Vill minnas att eforum dök upp i slutet av 1990-talet så det bör ju finnas avsevärt mycket kunskap på sajten som inte får gå till spillo. Även ur IDGs synpunkt borde det väl finnas ett visst intresse att sidan inte bara "låses" och blir bortglömd utan att den får leva vidare.

 

Önskar er alla en fin Valborgsmässoafton och var försiktig med eldandet... det är TORRT i södra Sverige!  😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Öland4ever:

Visst stämmer det som du säger att antalet datoranvändare, i synnerhet stationära datorer men även laptops, har minskat sedan MS Win 95-tiden i mitten av 1990-talet. Och tyvärr ersatts av smartphones och surfplattor.

När nedgången i forumanvändandet började för 15 år sen så tror jag att det hängde ihop med att datorer blev allt enklare att använda. De första åren jag var här alltså från 2004 så var det väldigt besvärligt att få ihop lokala nätverk och en dåvarande mycket aktiv medlem skrev ihop en egen webbsida med en lång lista vad man behövde ställa in och annat liknande i Windows XP för att få ihop att det skulle gå att dela filer mellan två datorer i hemmet. I och med Vista och Windows 7 så var det inte längre ett problem och det är ju bara ett exempel på hur mycket enklare det har blivit med tiden.

 

30 minuter sedan, skrev Öland4ever:

Mitt största problem är att jag har ganska dålig syn på nära håll varför jag än idag inte kan använda smartphones

Inte ens om man ställer in att ett större typsnitt och större ikoner mm ska användas?

31 minuter sedan, skrev Öland4ever:

Önskar er alla en fin Valborgsmässoafton

Tack detsamma! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Det är ju som så många andra skrivit, tråkigt att E-forum läggs ner.

Jag har fått mycket hjälp av E-forum med data frågor, så tack för all hjälp och synpunkter.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att sakna detta forum och tackar samtidigt för all hjälp och alla uppslag under de gångna åren. Tack /bgjo

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev bgjo:

Kommer att sakna detta forum och tackar samtidigt för all hjälp och alla uppslag under de gångna åren. Tack /bgjo

Jag hoppas att vi kan ses i något annat forum framöver och håll gärna koll på denna tråd och https://eforum.idg.se/topic/365781-alternativ-till-eforum/ för att se hur vi andra kommer att göra i sommar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist, men väntat. Lite konstigt tycker jag, forumräv sedan 90-talet, att så många forum kolavippar. Inte bara dataforum, snart sagt alla sorter. Körde ett eget litet forum phpbb för 15 år sedan på en redan då sopig PC. Det är inte hårdvara som kostar (om man inte är skitstor, som typ Flashback), det är allt runtomkring. Nya regler också, angående ansvar för vad som skrivs på en plattform. Allt spelar in. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
29 minuter sedan, skrev MH_:

Är det någon som vet vad korrekt adress för att döda kontot är?

Pröva med att mejla Andreas och Mikael i stället: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.88136/redaktionen

 

Vad är din tanke om forum för frågor om datorer mm framöver?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev MH_:

Jag antar att massövergång till "allt-om" är det mest realistiska.

Men även där kommer historiken att fattas..

@Cecilia någon respons från sajtägaren på AoW?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Mikael63:

 någon respons från sajtägaren på AoW?

Vi har utväxlat några PM och naturligtvis är det välkommet med fler medlemmar där men när det gäller möjligheten att växa med fler typer av underforum har det väl inte direkt landat i något än.

 

Jag har sett att en person härifrån har registrerat sig och skrivit några inlägg :thumbsup:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WindowsPro
Postad (redigerade)
2022-04-28 21:04, skrev Cecilia:

Jag kan se lite statistik om forumet och åren 2003-2005 ser det ut som att det startades kring 3000 nya trådar varje månad men sen dess har det dalat och ligger numera på 150-200 st. Det var extra lågt 2017 men 2018 var på samma nivå som 2016 men sen januari 2021 har det gått neråt fortare.

Ja! Och det största problemet som orsakat denna drastiska nedgång är att eforum sedan länge blivit ett forum för "inbördes beundran" för Moderatorn och dess närmaste påhejare. 

 

Sedan många år så har en liten klunga deltagare endast "tumme uppat" varandras inlägg och samtidigt ignorerat inlägg och den hjälp som andra medlemmar bidragit med. 

 

Allt detta skapar en icke inbjudande känsla, varför nya, potentiellt aktiva medlemmar har sökt ocf fått bättre, mer "up to date" hjälp från andra forum.. Varför dessa skippat den allt mer uttorkande ankdammen eforum. 

 

 

 

Redigerad av WindowsPro
  • Haha 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Ja! Och det största problemet som orsakat denna drastiska nedgång är att eforum sedan länge blivit ett forum för "inbördes beundran" för Moderatorn och dess närmaste påhejare. 

 

Sedan många år så har en liten klunga deltagare "tumme uppat" varandras inlägg och samtidigt ignorerat inlägg och den hjälp som andra medlemmar bidragit med. 

 

Allt detta skapar en icke inbjudande känsla, varför nya, potentiellt aktiva medlemmar har sökt ocf fått bättre, mer "up to date" hjälp från andra forum.. Varför dessa skippat den allt mer uttorkande ankdammen eforum.

Och hur förklarar du att minskningen gäller alla forum med åtminstone Windows-inriktning oavsett om det gäller svenska eller engelska forum?

Anser du att Windows inte har blivit enklare att hantera under åren som gått, att det fortfarande är lika komplicerat att få till lokala nätverk som för 15 år sen, att det fortfarande är lika komplicerat att ställa in mejlprogram osv?

 

Bara i den här tråden finns det flera medlemmar som inte är moderatorer men har skrivit många inlägg och fått många gillanden under flera år.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns medlemmar som delar med sig av sina kunskaper på ett ödmjukt sätt. Sedan finns det medlemmar som skriker ut sitt budskap (använder versaler i sin text) och går i taket för att det kommer motargument som skribenten ogillar.

 

Att gilla ett inlägg av en medlem som just skriker ut sitt budskap uppmuntrar inte till att markera det som "gilla". Inte heller uppmuntrar det till att gilla ett inlägg när den som får motargument, hur väl underbyggda de än är, "går i taket". 
 

Jag "gillar"-markerar inte inlägg bara för att det är någon speciell som skrivit det. Jag ingår inte i någon "vänkrets" på eForum för inbördes beundran. När jag markerar ett inlägg som "gilla" gör jag det för att jag tycker det är ett bra inlägg eller instämmer i det som skrivits. Allt oberoende av vem som skrivit det.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag inte varit här på ett tag så jag vet inte om svaret på min fråga redan finns, men nu när forumet snart stängs, innebär det väl att vi inte har tillgång till material som postats under åren.
Det finns en hel del som jag skulle vilja spara, inklusive mina egna frågor och svar jag erhållit. 
Det brådskar att spara det själv innan det är för sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-28 12:45, skrev Mikael Lindkvist:

Befintligt innehåll kommer att vara kvar som ett stort och värdefullt arkiv

Hur länge framgår inte. Jag tippar på ett halvår.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur länge framgår inte. Jag tippar på ett halvår.

 

Så bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2022-04-28 15:20, skrev Cecilia:

Vi kanske kan flytta över våra frågor och kunskapsinhämtande till https://www.alltomwindows.se/

Det har en likartad profil och är ett ännu mer tynande forum så ägaren Andreas blir förhoppningsvis glad.

Kan man använda sitt nuvarande inloggning på den länken eller är man tvungen att registrera sig på nytt ??

Ledsamt att detta forum läggs ner 😶

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...