Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är silikon?


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Vad är egentligen silikon? Är det ”nyttigt” och miljövänligt?

Den enda erfarenhet jag har av silikon är att den kan dras som en fast remsa över en fog, eller flytande då den får torka på plats.
Jag har två grytlappar av silikon, de skyddar händerna mot värme men är för styva så de är opraktiska att använda.

Anledning till att jag frågar är att jag sett att man har börjat ersätta plastförvaring mot silikon. Såg ett exempel idag, det är ett slags påsar, som när de fylls med mat(rester) kan stå upp och kan förslutas utan lock. Eftersom man kunde äta direkt ur påsen också, antar jag att de tål mikro.

Är silikon miljövänligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 Till dessa binds ibland olika slag av organiska rester, det vill säga kolväteföreningar med den allmänna formeln OSiR2 där R symboliserar kolväterester, vanligen metyl-, etyl-, propyl- eller fenylgrupper.

Är inte kolväteföreningar något som är ganska dåligt för miljön? Och vet att vissa silikon-formar är ok att använda för matlagning. Har några muffinsformar i silikon till min air fryer. Men jag har inte hört att silikon är speciellt nedbrytningsbart i miljön, så jag har nog antagit att det är något som finns kvar väldigt länge.

 

 

Redigerad av .M
nedladdningsbart? Nej, nedbrytningsbart skulle det vara.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Silikon är ett bra materiel i byggbranchen och kan tillverkas på olika sätt, men att använda det där det kommer i kontakt med Mat, eller kroppskontakt är INTE att rekommendera.

Det som troligen utgör den största risken, är att det finns "mjukgörare" som gör att det inte stelnar, och att dessa (som både sönderfaller och avges till omgivningen) utgör den största hälsofaran.

Det finns gamla beprövade material som bevisligen är BÄTTRE.

Bara för att "industrin" pumpar ut nya material, behöver inte vi som konsumenter "köpa"...

 

Riskerna med Silicon kan bli nästa "miljöbomb som slår ner".

Men som Alltid! Var och en ska följa sin egen uppfattning, men med Silikon och "närkontakt" kan det bli kostsamt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silikon är nog egentligen inte bara ett material utan finns i många varianter som kan vara mer eller mindre skadliga för människan och/eller naturen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silikon används också inom elektronikbranschen. Det som i folkmun kallas för "kylpasta" är ofta just silikonfett. 
Silikonfettet används mellan den komponent som skall kylas och själva kylelementet. Avsikten är att förbättra anligningsytan mellan de två enheterna för bästa kyleffekt.

 

Vissa silikonfetter har också en inblandning av kol för att utterligare förbättra konduktiviteten.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Silikon är enl mig ett av de där "halvskumma" preparat som finns. Silikon ingår väl i allt ifrån kylpastan som man smetar på processorn innan man trycker dit fläkten i datorn till något jag smörjer in gummistövlarna med för att de ska hålla sig mjuka och fräscha och inte torka ut och spricka i förtid.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som plast, det finns mjukplast och hårdplast samt plast används i allt möjligt och en del varianter är godkända för livsmedel men de flesta inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man i dessa ”plastbantartider” lanserar något tillverkat av silikon som ersättning för just plastpåsar och plastskålar så borde man kunna utgå från att materialet är vänligt mot både människa och natur. Svårt att lita på om det enda som sägs om materialet är just ”silikon” och inget mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Thirteen:

Tillverkas i en processindustri som så mycket annat. Har funnits i olika produkter på konsumentmarknaden i över 50 år.

 

How is silicone made anyway?

The History of the Silicone Elastomer

Intressant ! ! !
Och kontaktlinser hade jag ju en gång i tiden. Numera har jag inopererade linser.
Av silikon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silikon används också för att kompensera för kroppsliga "defekter/avvikelser" som en del personer anser sig ha. De kallas inom den medicinska världen för implantat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min initierade frisör svär förbannelser över de flesta hårschampo produkter som säljs i dagligvaruhandeln. Hon menar att silikonet inte har nåt där att göra. Att det är det hon får allt för ofta börja med att tvätta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...