Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste vara svettigt för passlösa som ska ut och resa i sommar...


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jisses vilket kaos det verkar vara för nya pass och nationella ID-kort. Nog för att man läst om det, men att det var så illa...
Jag var nu smart nog (nåja, hade framförhållning mer, trots att jag inte kunde drömma om att det skulle bli så som det blivit) att förnya mitt pass i höstas redan, då fick man tid samma vecka man sökte.
Men så tänkte jag att jag ska nog ta och skaffa nationellt ID-kort också eftersom den fungerar inom Schengen. Såg i nån tidning att om man bara ska resa inom Schengen så kan man skaffa nationellt ID istället då den går snabbare att tillverka tydligen.
Så jag gick till tidsbokningen för Södertälje och valde första lediga tid...
Kan lugnt säga att jag är glad att jag förnyade passet knappt ett år i förväg innan den blev ogiltig...

Screenshot 2022-04-25 at 18-43-32 Tidsbokning för pass _ nationellt id-kort.png

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här läste jag på SVT:

 

 

Citat

 

Uppmanas skaffa id-kort

Polisen uppmanar nu den som ska resa inom Europa att istället ansöka om nationellt id-kort. De fungerar som resehandling inom Schengen och, enligt polisen, får man garanterat hem en sådan handling inom fem cirka arbetsdagar."

 

Man kanske får den på fem dagar, men det hjälper ju föga om det dröjer 7 månader innan man får en tid :)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Jag har hört talas om detta med passköerna en längre tid och eftersom vi redan sedan långt tidigare hade planerat en roadtrip neråt Europa så var det ju bara att resa UTAN pass. Svenskt körkort duger gott. Åtminstone i de länder vi passerade dvs Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien och Portugal. Fast, visst - det blev lite diskussioner på några hotell att vi saknade pass och bara hade vanliga svenska körkort med oss som legitimation. Fast vi betalade hotellrummen redan vid incheckningen på hotellen och så var allt frid och fröjd.

 

Fast vi försökte på ett snyggt sätt förklara att allt berodde på slöfockar på de svenska passmyndigheterna/polismyndigheterna  och så skrattade vi i kapp åt eländet.

 

Så ska du bara köra bil genom EU så är det bara att tuta och köra och vifta med ditt svenska körkort. 🙂

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man tur så går det men har man otur fungerar det inte med svenska körkort eftersom de inte visar ens nationalitet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Öland4ever:

Svenskt körkort duger gott.

Formellt så gäller ju inte svenskt körkort som legitimation utomlands. Sen om enstaka hotell accepterar det är en sak, men du kan ju hamna i sitsen att en polis vill se legitimation och då kan du hamna i rejält bekymmer.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jisses vilket kaos det verkar vara för nya pass och nationella ID-kort. Nog för att man läst om det, men att det var så illa..."

Jag håller med Hakinger. Här är ett möjligt sätt att lösa problemet.

Befann mig i mars i situationen där mitt nationella ID-kort skulle sluta gälla i slutet av april.

Kollade med kötiden här i Kristianstad.  Första lediga tid i december.

Desperat som man var testade jag denna lösning.

 

https://www.nyteknik.se/digitalisering/behover-du-nytt-pass-eller-id-kort-har-ar-skriptet-som-loser-tidsbokningskaoset-7030741

 

https://github.com/jonkpirateboy/Pass-fur-alle

 

Efter att ha installerat scriptet fick jag snabbt en tid som någon avbokat en vecka senare.

Nu har jag nytt ID-kort.

Tackar "Jonk" som skrev scriptet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar  ja enligt hemsidan.

 

https://passfuralle.se/2022/04/antligen-bankid/

 

Där står det:

Nu har det äntligen införts BankID på passbokningstjänsten, men Pass für alle fortsätter att fungera precis som förut. Den enda skillnaden är att det här, förhoppningsvis, får stopp på de som sålt tider. Äntligen!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
14 timmar sedan, skrev .M:

Formellt så gäller ju inte svenskt körkort som legitimation utomlands. Sen om enstaka hotell accepterar det är en sak, men du kan ju hamna i sitsen att en polis vill se legitimation och då kan du hamna i rejält bekymmer.

Självklart har du rätt att det är ju ett riktigt pass så man ser nationalitet. För vår del var det väl mer frågan om att vi ville fly den svenska kalla våren och uppleva försommar och riktig sommar och få några bad i Medelhavet.

Hade vi ex blivit inblandade i trafikolycka eller liknande så hade det säkert uppstått lite problem. För övrigt är det faktiskt första gången jag rest (med bil) utanför Norden utan att ha haft pass med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...