Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppgradering av Dell Optiplex 7010 SFF för XAVC S HD 50 Mbit/s videoredigering

Öland4ever
 Share

Recommended Posts

Öland4ever

Jag köpte en beg Dell Optiplex 7010 SFF för några år sedan. Ska använda den till att redigera videofilmer filmade i XAVC S HD 50 Mbit/s.

Datorn är bestyckad med...

Intel i5 3470 @ 3.20 GHz (socket 1155 LGA)
RAM 6GB DDR3 800 MHz
Seagate ST250DM000 250GB hdd

Efter vad jag läst mig till så är max minnesmängd idag 16GB med i5 3470 CPU. För att kunna sätta i max minnesmängd 32GB så krävs en i7 3770 @ 3.40 GHz CPU.

Underlättar det mycket med 32GB RAM istället för 16GB så det verkligen är lönt att byta till en i7 3770 CPU? Har naturligtvis planer på att leta upp både CPU och RAM minnen på beg marknaden. Det är som sagt videoredigering av XAVC S HD 50 Mbit/s video jag ska göra.

Ska enbart använda datorn till videoredigering så det enda som kommer att finnas i maskinen är Win 10 Pro + lämpligt videoredigeringsprogram. INGENTING ANNAT!

Idag sitter det en 250GB Seagate ST250DM000 250GB hdd i datorn och den tänkte jag byta mot en 500GB Samsung 850 EVO SSD. Hade faktiskt första tänkt mig en 1TB Western Digital Caviar Black WD1001FALS men då jag nämnt till mina vänner att jag tänkt satsa på en mekanisk hdd och inte en SSD så har de trott att jag härrör från stenåldern. Har väl ett halvt dussin (fullt fungerande) datorer idag och i alla datorer har jag gamla snurrande hdd som jag är fullt nöjd med.

Så min fråga är sammanfattningsvis - är det lönt att göra uppdateringen av CPU för att kunna trycka i 32GB istället för 16 GB? 

Ha en trevlig och fin vårhelg!  🙂

En undran. RAM är väl 16 GB förmodar att du missade där. Hastigheten förefaller tokig också. Borde vara 1333 alt 1600.

Är grafiken enl spec ? GeForce GTX 1650. Om så är fallet verkar det vara ganska OK för ditt ändamål. Att då uppgradera till en snabbare processor för att få matat in mer minne borde inte ge så mycket vinst totalt sett. Visst blir följden av en bättre processor en snabbare dator men frågan är om mer RAM tillför så mycket extra. Däremot medför processorbyte möjlighet till snabbare RAM och därmed en vinst även på den sidan om du löper linan ut. Mest tror jag att du kommer uppskatta övergången till SSD disk.

Cecilia
20 minuter sedan, skrev Kjoan:

En undran. RAM är väl 16 GB förmodar att du missade där.

Åtminstone på den tiden när 3:e generationens i5 var aktuell så såldes det märkesdatorer med 6 GB RAM. Eventuellt så användes minneskretsar på 4 GB som hade blivit "misslyckade" i produktionen så att 1 GB inte gick att använda.

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Åtminstone på den tiden när 3:e generationens i5 var aktuell så såldes det märkesdatorer med 6 GB RAM. Eventuellt så användes minneskretsar på 4 GB som hade blivit "misslyckade" i produktionen så att 1 GB inte gick att använda.

Det hade jag ingen aning om. Då torde det vara en god lösning att stoppa in nya minnesmoduler 2 x 8 GB med full hastighet och uppdatera BIOS till senaste utgåvan om det inte redan är gjort.

Öland4ever
3 timmar sedan, skrev Kjoan:

En undran. RAM är väl 16 GB förmodar att du missade där. Hastigheten förefaller tokig också. Borde vara 1333 alt 1600.

Är grafiken enl spec ? GeForce GTX 1650. Om så är fallet verkar det vara ganska OK för ditt ändamål. Att då uppgradera till en snabbare processor för att få matat in mer minne borde inte ge så mycket vinst totalt sett. Visst blir följden av en bättre processor en snabbare dator men frågan är om mer RAM tillför så mycket extra. Däremot medför processorbyte möjlighet till snabbare RAM och därmed en vinst även på den sidan om du löper linan ut. Mest tror jag att du kommer uppskatta övergången till SSD disk.

Jodå, jag är rädd för att det var just 6GB som Dell kostade på denna dator.  ☹️

Några bilder från CPU-Z som visar både RAM och CPU!

Datorn beskrives för övrigt på den här sidan. 

Hardware-corner.net: Dell OptiPlex 7010 SFF – Specs and upgrade options

ram-minne.png

cpu.png

Share

• Create New...