Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sms-blocker


Parisa
 Share

Rekommendera Poster

Jag har börjat att få spam-sms. Det kommer flera per dag och från olika nummer. Jag blockerar och blockerar, men det kommer nya hela tiden. Jag har haft samma nummer i flera år utan problem. Nu verkar mitt nummer ha läckt till någon skum sida.

 

Vad kan jag göra? Jag började installera True caller och liknande, men de apparna vill ta över telefonen nästan. 

 

Bifogar bild på en av sms:arna.

 

Tacksam för tips. 🙏

sms.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du måste installera tredjeparts-app för att kunna blockera sms. Och då måste du godkänna alla egenheter appen vill ställa in. Det finns ett alternativ till true caller som heter "should I answer" (jag har inte provat själv) som kanske inte vill ta över luren lika mycket som true caller.

 

Jag såg att Googles messages app har ett spamskydd, men jag kan ärligt talat inte förstå hur det fungerar.

 

På min samsung lur så har jag en app som heter "meddelanden" också, den har också inställningar för spam och det finns en kategori om blockerade meddelanden, men jag har tydligen inte blockerat några meddelanden. Jag upptäckte att jag hade blockerat ett gäng nummer däremot.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Jag såg att Googles messages app har ett spamskydd, men jag kan ärligt talat inte förstå hur det fungerar.

Jag använder den som standard och där kan man välja att blockera SMS. Jag ser att jag har blockerat både avsändare med namn (som Dressman) och telefonnummer. Det finns bara valet att blockera, inget där man kan sätta upp egna regler.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numret i bilden går till en privatperson. Jag antar att den som skickar dessa SMS använder fejkade nummer som avsändare och det är därför de trillar in även fast du blockerat dem.

 

Med Googles messenger kan man förutom att blockera även rapportera spam. Möjligen skulle det hjälpa?

Här en "artikel" om det:

https://www.malwarefox.com/block-sms-android/

 

OBS! Den är skriven "hos" ett företag som tillhandahåller en App men just den appen (MalwareFox for Android) har inget att göra med texten i artikeln.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, 🙏

Det är säkert fejkade nr. och det är nya nr. som kommer hela tiden. 

Ska kolla på artikeln du har föreslagit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...