Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prestandamätning av hårdvara


Mr Andersson
 Share

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Jag "investerade" i en ny dator nyligen (med egenvalda komponenter) och eftersom det är både mitt arbetsredskap och intresse så slantade jag upp lite mer än jag kanske hade tänkt mig från början :) 

 

Det finns nog många här som vet exakt vilka program man ska använda för att mäta prestandan på en dator, jag har noll koll. Men jag märke rätt snabbt att här går det undan!

 

Jag har tidigare tröskat med en Lenovo ThinkCentre "nånting" (test och lekdator) som känts "ok" och en ASUS Laptop ala 2015... (då kanon, nu kanonmat...)

 

Ni som kan kan detta får gärna komma med synpunkter, skulle jag skippat nåt och fått nåt dubbelt så bra för 500 kr extra?

 

Så här valde jag:

Moderkort:    ASUS ROG STRIX B660
CPU:          Intel i7 12700K, 3.6 Ghz
Minne:        Kingston FURY Beast 32GB 6,000MHz DDR5 SDRAM
Disk:         WD Black SN850 1000GB M.2 2280 PCI Express 4.0 x4 (NVMe)


 

Skulle vilka ha tips om prestandamätning som jag kan köra på alla mina datorer för att se skillnaden, mest av nyfikenhet för att se vilka sunkburkar jag använt hittills :)

 

Glad påsk på er alla!

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt val av Intels CPU, 12700K är i sig ett mycket bra val. Den är överlägsen såväl i9 generation 11 som den bättre generation 10.

Generation 10 av i9 blev aldrig "slagen" av generation 11 då Intel behöll den äldre arkitekturen men ändå försökte få till en bättre CPU med stöd för PCIe 4.0. Den tillkom egentligen i huvudsak för att matcha AMDs processorer, som något år innan kom med stöd för PCIe 4.0.

 

Med generation 12 har Intel lyckats riktigt bra, så bra att i7-12700K är betydligt bättre än de nämnda i9:orna.

Dessutom är priset på 12700 lägre än i9:orna.

 

Jag har en synpunkt på dina val. Eftersom du valde ett moderkort med B660-chipset kunde du sparat lite pengar på att välja i7-12700, modellen utan suffixet "K". K-modellen kan överklockas men för att kunna göra det krävs moderkort med annat chipset, nämligen Z690. 
 

Att köpa en CPU som kan överklockas och sätta på ett moderkort där överklockning av CPU inte låter sig göras, är lite onödigt. 
 

Vill du testa prestandan på dina datorer kan du gå in på denna sida och hämta de program som du kan tänkas vilja använda:

 

https://benchmarks.ul.com/legacy-benchmarks


Futuremark är ett program som används frekvent för att testa prestanda på ett system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inte moderkortets fulla modellbeteckning. Asus har tillverkat flera olika varianter av ROG Strix B660. Beroende på vilken modell du valt kan minneshastigheten i vissa fall (6000MHz) inte uppnås. Då är även valet av minnen lite onödigt, om priset på dem varit högre än lägre klockade minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
5 minuter sedan, skrev X-Men:

Ditt val av Intels CPU, 12700K är i sig ett mycket bra val. Den är överlägsen såväl i9 generation 11 som den bättre generation 10.

Generation 10 av i9 blev aldrig "slagen" av generation 11 då Intel behöll den äldre arkitekturen men ändå försökte få till en bättre CPU med stöd för PCIe 4.0. Den tillkom egentligen i huvudsak för att matcha AMDs processorer, som något år innan kom med stöd för PCIe 4.0.

 

Med generation 12 har Intel lyckats riktigt bra, så bra att i7-12700K är betydligt bättre än de nämnda i9:orna.

Dessutom är priset på 12700 lägre än i9:orna.

 

Jag har en synpunkt på dina val. Eftersom du valde ett moderkort med B660-chipset kunde du sparat lite pengar på att välja i7-12700, modellen utan suffixet "K". K-modellen kan överklockas men för att kunna göra det krävs moderkort med annat chipset, nämligen Z690. 
 

Att köpa en CPU som kan överklockas och sätta på ett moderkort där överklockning av CPU inte låter sig göras, är lite onödigt. 
 

Vill du testa prestandan på dina datorer kan du gå in på denna sida och hämta de program som du kan tänkas vilja använda:

 

https://benchmarks.ul.com/legacy-benchmarks


Futuremark är ett program som används frekvent för att testa prestanda på ett system.

 

Tack för input, jag var alltså inte helt ute och cyklade :)  Överklockning mm har aldrig intresserat mig, min erfarenhet är att det ofta blir problem i form av för mycket värmeutveckling och att det kanske går lite "för fort" för vissa komponenter och sen blir det en massa strul av det. 

 

Även om jag valt ett gaming-moderkort så är jag inte ett dugg intresserad av gaming, men "tror" att dessa MB har bättre prestanda än andra moderkort (jag kan ha jättefel, rätt mig i så fall :) )

 

Men, i moderkortets inställningar kan man göra en väldans massa överklockningar, det har tom en meny som heter "Tweakers's Paradise" :)  Vågar inte göra nåt dock!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Postad (redigerade)
20 minuter sedan, skrev X-Men:

Du nämner inte moderkortets fulla modellbeteckning. Asus har tillverkat flera olika varianter av ROG Strix B660. Beroende på vilken modell du valt kan minneshastigheten i vissa fall (6000MHz) inte uppnås. Då är även valet av minnen lite onödigt, om priset på dem varit högre än lägre klockade minnen.

Priset på minnet kan jag leva med, valde inte det dyraste/häftigaste/snyggaste :) 

 

Moderkortets modell är Rog Strix B660-g Gaming Wifi Ddr5 S-1700 Matx. Vad jag kan se så stöder det 6 Ghz minne, om jag inte misstolkar allt :) 

 

image.png.fde2e2f781c7149943bdfed92012e8ce.png

 

För mig i detta läge var det viktigare att få in mycket minne än att få en massa GHz. När jag kollade runt var det ganska få kort som stödde 128 GB, vilket jag kommer ha behov av ganska snart. Sen om det snurrar på 4.8 eller 6.0 GHz, är inte prio.

 

Redigerad av Mr Andersson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen B660-A stöder inte 6000MHz-minnen.

 

Att det finns en massa överklockningsinställningar i BIOS förvånar mig inte. B660 skall inte stödja överklockning av CPU. I övrigt fungerar B660 för överklockning av mycket annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...