Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spis med induktionshäll tappar effekt vid stekning av pannkakor


X-Men
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev hottiz:

för att göra ett stort problem litet eller näst intill obefintligt

 

 

shopping.png

Med en sådan skapas ett nytt problem, utrymme!

I ett redan litet kök blir det ännu mindre utrymme. Dessutom är det att återgår till det gamla då det är gjutjärnsplattor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Eller en liten gasspis så kan ni grädda pannkakor även när elen går. Två flugor i en smäll så att säga.

 

Gasspis kräver gas. Liksom en lite gjutjärnsplatta, som också föreslagits, tar den upp utrymme i ett redan litet kök.

 

Vet inte heller vad föreningen säger om att förvara gasbehållare i bostaden. Rimligtvis bör det skyltas i portuppgångnen med "Gasbehållare bringas i säkerhet vid brand".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-12 22:32, skrev X-Men:

från Cylinda

Ja, jag tog och kontaktade Cylinda, bad dem läsa den här tråden, och fick idag ett svar:

Citat
Hej Mikael,
Spännande tråd och vilket engagemang, kul!
Det har att göra med elektronikens värme, när det blir för varmt så drar den ner effekten. En teflon panna har en mindre mängd järn så induktionen får arbeta hårdare än när en gjutjärnspanna används.
 
Induktion är en tvådelad process där kokplattan bara står för ena halvdelen. Under kokplattan ligger det spolar av koppartråd som skapar ett magnetfält när du sätter på värmen och aktiverar värmezonen.
Magnetfältet har i sig ingen effekt och därför stängs den också automatiskt av om det inte står en gryta eller liknande placerat på den. För det är just precis din kastrull eller panna som står för den andra delen av processen. När du placerar en kastrull på värmezonen värmer magnetfältet upp botten av kastrullen och du kan börja laga mat.
 
Induktionshällar ställer alltså krav på kokkärlen. När det gäller gjutjärn får deras kontaktyta med hällen inte gå utanför ringen, då får man problem med värmespridning trots gjutjärn. det kan också bero på att det är mindre järn i utkanten av pannans botten
 
Med vänlig hälsning,
Emil
__________________________
Cylinda Service

Det jag tyckte var "mest relevant", för denna tråd, var detta med när pannan går utanför "plattan".

Att man, generellt sett då, inte ska använda den lilla "plattan" till den stora kastrullen. Något man kunde göra med en "vanlig spis", fast det då tog längre tid.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Kom och  tänka på tv-programmet Sveriges Mästerkock nyligen. Där skulle ju Adam fritera men fick inte upp värmen tillräckligt, trots att det kokade i grytan. Det visade sig att det fanns ett fel i spisen som orsakade detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-22 18:27, skrev Mikael63:

Ja, jag tog och kontaktade Cylinda, bad dem läsa den här tråden, och fick idag ett svar:

Det jag tyckte var "mest relevant", för denna tråd, var detta med när pannan går utanför "plattan".

Att man, generellt sett då, inte ska använda den lilla "plattan" till den stora kastrullen. Något man kunde göra med en "vanlig spis", fast det då tog längre tid.

 

Intressant svar från Cylinda.

Det stämmer väl med det reparatören sa till oss när han var på besök.


Ingen av de två stekpannorna vi hittills använt går utanför kokzonen. Gjutjärnspannan är ännu inte provad på spisen men det kommer att ske inom de närmaste två veckorna. Vi skall bara hitta den först.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har vi stek pannkakor igen!

Denna dag använde vi min sambos tunga gjutjärnspanna av fabrikatet Skeppshult. 
 

image.thumb.jpeg.bc53f6acf55e4bf3fe5139edaaec1286.jpeg

 

På denna kokzon, som vi började på, gick det att steka 4 pannkakor. Därefter tappade spisen i vanlig ordning effekt.

 

 

image.thumb.jpeg.4b1fb27e08ce4c4885030bf6e156a356.jpeg
 

Min sambo flyttade stekpannan till den andra stora kokzonen. Där lyckades hon steka 6 pannkakor till. Den 7 och sista, som blev en halv, klarade sig precis genom att förlänga stektiden lite då zonen tappade effekt.

 

Vi har noterat att den första kokzonen inte klarar fler pannkakor än 4 stycken oavsett stekpanna (tre modeller är provade varav en som är mindre till ytan). Den andra kokzonen klarar lite fler pannkakor med en gjutjärnspanna. 
 

Vi funderar på om vi skall se om vi kan få tag i en stekpanna i gjutjärn som är något mindre till ytan. Det kan vara så att den nu använda stekpannan är någon cm för stor i diameter och därmed "läcker över" värme till en plats utanför zonen som kan detekteras som "övervärme".

 

Liten skillnad blev det med gjutjärnspannan på kokzon två då nästan 7 pannkakor kunde stekas innan zonen tappade effekt. Det är mellan 2 och 3 fler än med Tefalpannan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Står det något i bruksanvisningen om hur stora zonerna är?

Om jag inte minns fel så står det nog. Skall kika på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det finns någon standard som talar om hur stor en zon ska/får vara, gentemot hur stor ens stekpanna är.

Om er stekpanna är en 26 storlek, hur stor är då stora zonen på spisen/hällen, och hur stor kan en "normal" stor zon vara?

Finns det någon standard, och vad ska man använda för storlek på sin stekpanna, 26 eller 28 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Cecilia:

Står det något i bruksanvisningen om hur stora zonerna är?

Nu har jag tagit kort på bruksanvisningen.

 

image.thumb.jpeg.9f748bcd605ff14a966d667033495d3e.jpeg

 

Kokzonerna vi använder för stekning av pannkakor är, enligt bruksanvisningen, 210 mm i diameter.

 


image.thumb.jpeg.42a12e851f3a5e135dfa284791e582db.jpeg

 

Bruksanvisningen upplyser också om mini- samt maximi-storlek för kärlen, beroende på kvalitet. 
 

Tefalpannan och Skeppshultspannan är båda 230 mm i diameter, d.v.s. ca 20 mm "för stora". 
Man skulle kunna fråga sig om det är problemet.

 


image.thumb.jpeg.e763555877e3a573a2d15385c1a42aec.jpeg

 

Innan man gör det bör denna panna också beaktas. Jag ställde den så centrerat jag kan på kokzonen. Bilden visar att det finns marginal kvar på zonen genom det vita strecket som precis syns under pannan. Strecket är lika långt på motsatta sidan.

Denna panna är 180 mm i diameter, d.v.s 30 mm mindre i diameter än den maximala samt 40 mm större än den minimala rekommenderade diametern.

 

Även denna panna ger samma "effekt" som de två stora, maximalt 4 pannkakor på vardera zon innan de tappar effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev X-Men:

Tefalpannan och Skeppshultspannan är båda 230 mm i diameter, d.v.s. ca 20 mm "för stora". 

Är det måttet på den platta ytan under stekpannorna eller diametern för kanten upptill?

 

På gamla gjutjärnsspisar så var den stora plattan normalt 21 cm i diameter och det stämde precis med dåtidens stekpannor som angavs som 24 cm, eftersom det måttet angav diametern för kanten upptill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det måttet på den platta ytan under stekpannorna eller diametern för kanten upptill?

 

Jag har mätt kontaktytan mellan pannorna och spisen. Med andra ord botten på pannorna eller, som du skriver, den platta ytan under.

 

Min tolkning är att det är den yta som är i "kontakt" med kokzonen som avses när min och max anges som diameter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det egentligen utrett varför zonerna tappar effekt? Mina föräldrar bytte ju till en sådan där modern historia (induktionshäll) och de har inga problem med att hällen tappar effekt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev DePhaz:

Är det egentligen utrett varför zonerna tappar effekt? Mina föräldrar bytte ju till en sådan där modern historia (induktionshäll) och de har inga problem med att hällen tappar effekt. 

De kanske inte steker så många pannkakor åt gången?

;)

Redigerad av Cecilia
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev DePhaz:

Är det egentligen utrett varför zonerna tappar effekt? Mina föräldrar bytte ju till en sådan där modern historia (induktionshäll) och de har inga problem med att hällen tappar effekt. 

Om man ser till mitt första inlägg så finns "förklaringen" där. Reparatören avgav att de pannor vi använder inte är ämnade för att steka många pannkakor i på just vår spis.

 

Det är en förklaring som min sambo och jag ställer oss väldigt frågande till. Nu har vi testat 3 olika pannor, två "teflonpannor" i olika storlekar samt en gedigen gjutjärnspanna i " rätt" storlek.

 

Med gjutjärnspannan och kokzonen längst från knappsatsen för inställning av "värmegrad" kan vi steka upp till 6,5 pannkakor innan spisen stänger ner.

Vi vet inte vilken lösning vi skall ta till. Skall vi köpa en ny stekpannan för mellan 2000 och 3000 kronor (reparatören sa att "billiga" pannor inte funkar) bara för att testa om det fungerar med en sådan? Är det rimligt att köpa en stekpanna för sådan summa bara för att testa o spisen fungerar?

 

Nästa gång vi köper spis kan lösningen istället bli att vi väljer ett annat fabrikat. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då förstår jag. Läste antagligen lite slarvigt tidigare. Nä, det låter inte rimligt att köpa en så dyr panna bara för att testa spisen. (Och reparatörer försöker inte sällan finna en lösning som är enklast för dem). Men jag ska inte spekulera. Hoppas att det fixar sig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att få till någon förklaring, så tycker jag det är mycket märkligt att man inte ska kunna göra en gäng pannkakor på en induktionsspis, att zonen där pannan står på slutar att ge värme. Aldrig hört talas om detta tidigare.

På vår billiga induktionshäll från Ikea, har vi inga problem, det som händer när en kastrull eller stekpanna står utanför zonen är att, det fungerar ändå, möjligt att det kan något längre tid att få upp rätt värme. Nu gör inte vi så mycket pannkakor, så jag har inte i minnet hur det brukar vara, men jag har inget minne av att någon har gnällt om att det inte fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...