Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spis med induktionshäll tappar effekt vid stekning av pannkakor


X-Men
 Share

Rekommendera Poster

Jag har i nedanstående tråd (länk) nämnt att spisen jag (vi) har tappar effekt på induktionshällarna vid stekning av pannkakor.

När jag skrev inlägget i tråden uppgav jag att det skedde vid ca. 5 stekta pannkakor. Det sker redan vid 3-4 stekta pannkakor.

 

På uppmaning av trådskrivare testade vi (sambo och jag) en annan panna av annat fabrikat. Samma sak med den. 
Nu har en reparatör från Cylinda tittat på spisen och konstaterat att det inte är fel på spisen. Reparatören uppgav att stekpannor som kostar mellan 100 kronor till någonstans 600-700 kronor är inte att rekommendera. Stekpannan vi har, en Tefal i huvudsak, kostade 749 kronor när vi köpte den.

 

Stekpannan skall inte vara räfflad, "bubblig" eller på annat sätt ha något mönster undertill. Den skall vara slät för att fungera problemfritt på en induktionshäll. Allt enligt reparatören. Argumenten har vi svårt för att ta till oss eftersom det handlar om induktionshäll och inte en spisplatta där värmeöverföringen sker från plattan till kärlet.

 

Reparatören föreslog oss att köpa bättre stekpanna trots allt. 
 

Vi har i dagarna fått kännedom om att vi inte är ensamma om problemet med att steka pannkakor på en induktionshäll. Det finns andra som har andra fabrikat och samma problem, 3-4 pannkakor på en häll sedan är det bara att byta hällplats (kokzon). Det är bara vid stekning av pannkakor som problemet uppstår. Vi kan koka risgröt, som tar nästan 3 timmar, utan problem. Vi kan steka färs för tacos utan problem. Allt annat än pannkakor som tillagas sker utan problem. 
 

Reparatören hällde vatten i stekpannan och lät vattnet koka i mer än 20 minuter på högsta läget utan problem. 
 

Eftersom tråden i länken nedan handlade om annat än ovan nämnda problem startade jag en ny tråd enbart för att ge en uppdatering till det problem jag nämnde som en nackdel med induktionshäll. Detta är OT i den tråd som finns nedan.
Inget fel på spisen utan fel på båda stekpannorna vi har, enligt Cylindas reparatör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns två saker jag kommer att tänka på i denna problemställning.

Ena är att, beroende på antal faser/effekt in till spisen, kan den inte alltid ge full effekt till alla plattor.

Andra är att längre tids användning och dålig kylning av häll kan ge upphov till övertemperatur i hällen som därmed sänker effekten för att hålla nere temperaturen och skydda elektroniken.

En skillnad mot att koka vatten är att temperaturen på kärlet blir betydligt varmare när du steker.

 

Kanske testa stek pannkakor och vid problem ställ på en kastrull och se om de får full värmeeffekt direkt. Skulle iofs kanske bara visa att hällen KAN ge full effekt och att det är din stekpanna som... eller att effekten är allmänt begränsad (till hällen svalnat?)
 

Fel på stekpannor, nja, så länge de är magnetiska ska de inte orsaka dessa problem. Iofs en dålig stekpanna med mycket tunt magnetiskt skick kommer ta upp och fördela energin dåligt i kärlet, risk att det bränner lättare.

Att jämföra spisar kan vara som att jämföra äpplen och päron, det du säger är inget som säger att induktion är dåligt, snarare att funktionen hos din häll troligen brister. 

Bästa kärlet på en induktionshäll är onekligen gjutjärn men, som sagt, allt som är magnetiskt fungerar och fungerar oftast bra.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spisen har tre faser och nolla. De tre faserna är säkrade med 16A. Effekt in skall inte vara några problem och inget som reparatören anmärkte på.

 

Problemet med att steka pannkakor har varit sedan dag 1. Spisen står med fri ventilation baktill (intill vägg men inget som hindrar ventilationshålen) samt inget som står intill spisen på höger sida. Det finns med andra ord gott om luft runt spisen.

 

Jag påstår inte att induktionshäll är dåligt, nämner bara att stekning av pannkakor inte fungerar särskilt bra.

Tefalpannan vi använder är enligt tester mycket bra och skall fungera mycket fint på induktionshäll. 
Min sambo skall leta fram gjutjärnspannan som hon har liggandes någonstans bland hennes kartonger. Den skall testas på hällen för att se om pannan för skillnad.

 

Tipset om att ställa en kastrull med vatten på hällen när effekten sjunker skall jag ta till mig. Det skall testas vid nästa tillfälle som pannkakor steks. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också inne på detta med att värme skulle vara boven men det håller ju inte riktigt.

Värme är ju just vad en spis ska tåla. Det hade ju varit tokigt annars. Som att frysboxen inte skulle tåla kyla.

 

Att steka pannkakor innebär att det är en ganska liten mängd "mat" jämfört med själva stekpannan. Här skulle man då kunna tänka att stekpannan liksom blir varmare än vad som egentligen behövs och att inbyggt skydd i hällen säger ifrån.

Men då skulle man inte heller kunna steka ägg, eller lök, eller, ja allt annat som inte innebär en fylld stekpanna.

 

Används hällen på annat sätt vid tillagning av pannkakor jämfört med annan mat? Skulle inte tro det. Det torde vara samma effektsteg som används som när det steks ex. ägg, antar jag?

 

Blir det söligare runt/under stekpannan? Att det hamnar pannkakssmet där och att DET då skulle vara orsaken?

Nä, då tror jag att Ts hade räknat ut det redan.

 

Ja gjutjärnspannan skulle ju vara bra att kunna bekräfta att detta beror på pannan eller bekräfta att det inte beror på pannan.

 

Inget svar, ingen förklaring således.. bara lite tankegångar...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värme är nog det som är problemet. Mikael63s tanke är ingalunda fel och Monshis konstatera de att vatten i ett kärl innebär "lägre" temperatur än matlagning utan vatten.

 

Jag kom på under nattens sömn att reparatörens test av hällen, med vatten i stekpannan (samtidigt som en kastrull med vatten stod på den andra stora zonen och kokade vatten) inte egentligen är relevant.

 

Era båda tankar kring orsaken varför hällen lägger ner gör att även jag tänker. Med vatten i stekpannan blir pannan aldrig varmare än 100 grader! Vattnet kyler pannan genom att avge ånga. Vatten kokar vid 100 grader och blir inte varmare än 100 grader under sådana omständigheter. 
 

Steks pannkakor finns det ingen vattenånga på liknande sätt som med vatten, som avges och kyler pannan. Pannan blir bra mycket varmare än 100 grader när pannkakor steks. Därmed ökar också värmen kring hällen då pannan blir så mycket varmare.

 

Det "skvätts" mindre när pannkakor steks än när färs till t.ex. tacos steks. Det stänker/skvätter mer på hällen vid färsstekning. Sannolikt just för att min sambo tillsätter lite vatten i färsen som sedan reduceras genom stekpannans värme.

 

Vid stekning av pannkakor är "reglaget" inställt på nivå 7 av 9 steg, förutom "turboläget". Vid stekning av färs är inställningen 6-7 och det under ca. 15-20 minuter. Teoretiskt borde pannan bli ännu varmare vid färsstekning än vid pannkaksstekning då hällen/kokzonen är aktiv under längre tid än vad det tar att steka 3-4 pannkakor. 
 

Men värmeavgivningen (avkylningen) av pannan är nog mer effektiv p.g.a. den lilla vattenmängd som tillförs under stekningen av färs. 
Problemet är således nog ändå ett värmeproblem där pannan inte kan avge tillräckligt med värme för att hällen inte skall bli varm. Det är ju i huvudsak kärlet som värmer upp hällen och sprider värmen över zonerna. 
 

Att vi i dagarna fått veta att vi inte är ensamma om problemet är visserligen ingen tröst men ändå en indikation på att problemet finns även hos andra.

En gjutjärnspanna har mer gods än en panna som den Tefal vi använder. Precis som inom elektronikvärlden, t.ex. förstärkare, så kyls komponenter bättre ju större kylflänsen är. En gjutjärnspanna kanske ser till att lagra upp mer värme, utan att för den sakens skull värma hällen, än våra nuvarande pannor gör. 
 

Min sambo är den som lagar mat mest och hon upplever att effekten avtar till motsvarande nivå 3-4, trots inställningen på nivå 7.

Jag städar och diskar alltid efter matlagningen. Hon är bäst av oss på matlagning och hon avskyr att diska. 
Jag är bäst av oss på diskning och uppstädning av spis, diskbänk med mera så det är min uppgift.

 

Nästa steg är att testa hennes gjutjärnspanna, vilket sker i nästa vecka.

 

Tack för alla tankar och synpunkter så här långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni någon termometer som klarar av hög temperatur och som skulle gå att lägga bredvid stekpannan vid olika tillagningar för att se om det blir någon skillnad i uppvärmning?

Det blir ju inte precis temperaturen på själva glaset men det går kanske att se en skillnad mellan pannkaksstekning och annan stekning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju också en tanke!

Om det låter sig göras skall vi kika på det. Min spontana tanke är att använda stektermometern som medföljde spisen. Den klarar ungen så den bord klara att ligga på hällen vid stekning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev X-Men:

Det är ju också en tanke!

Om det låter sig göras skall vi kika på det. Min spontana tanke är att använda stektermometern som medföljde spisen. Den klarar ungen så den bord klara att ligga på hällen vid stekning. 

Ja, men jag vet inte om det kan bli högre än temperaturen som den är gjort för att mäta, dvs inuti mat som ju inte ska bli mer än 70 grader. Men det är ju bara att hålla koll på om den verkar nå sin max visning innan hällen börjar stänga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, men jag vet inte om det kan bli högre än temperaturen som den är gjort för att mäta, dvs inuti mat som ju inte ska bli mer än 70 grader. Men det är ju bara att hålla koll på om den verkar nå sin max visning innan hällen börjar stänga ner.

Så kan det vara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det här är inte en dum tanke.

Känns lite onödigt, visserligen, att köpa en termometer bara för att kolla men jag skall definitivt ha det i åtanke. Kostnaden är inte så hög om man inte ser till det faktum att det är en engångsföreteelse.

 

Först skall vi testa med gjutjärnspannan. Sker samma sak med den är det dags att överlägga om ett köp av en termometer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev X-Men:

Kostnaden är inte så hög om man inte ser till det faktum att det är en engångsföreteelse

Betydligt billigare än "en Flir" åtminstone. Tänker att det kan finnas några fler användningsområden, om man nu skulle ha en sån. Kolla isolering i väggar vilket egentligen gör sig bäst med en sån Flir men.. lite grovt åtminstone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stekpanna med pannkakor kan nog hålla en temperatur kring 160+ grader kan jag tror, som du säger betydligt mer än temperaturen på en kastrull, panna med vatten.

 

På den häll jag har kan jag märka vi hög belastning på ett par, tre plattor, då brukar en fläkt i hällen dra igång för att skydda den.

det finns två värmekällor i hällen. Det är vissa förluster i plattorna, som blir till värme, men framförallt är det kärlen på spisen som värmer upp den.

har ni testat fritera på spisen, i kastrull? Det är ju en annan aktivitet som kräver mycket värme under längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Ingen tröst för dig TS, men ytterligare en orsak för mig att fortsätta använda gamla gedigna gjutjärnskärl. Använder dessutom "gammal" spis med gjutjärnsplattor så varför ändra till något sämre?

 

😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Öland4ever:

Ingen tröst för dig TS, men ytterligare en orsak för mig att fortsätta använda gamla gedigna gjutjärnskärl. Använder dessutom "gammal" spis med gjutjärnsplattor så varför ändra till något sämre?

 

😀

Nä du, nu har fått om bakfoten. Enda sortens spis som är bättre än induktion kan vara en bra gasspis imho. Induktion är, skulle jag tro, den mest energisnåla spisen vid tillagning. Mycket små förluster.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-13 11:14, skrev Mikael63:

Betydligt billigare än "en Flir" åtminstone. Tänker att det kan finnas några fler användningsområden, om man nu skulle ha en sån. Kolla isolering i väggar vilket egentligen gör sig bäst med en sån Flir men.. lite grovt åtminstone.

 

I en bostadsrättslägenhet finns det inte så mycket användbart för en IR-termometer. Jag skall ändå ha det i åtanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Monshi:


har ni testat fritera på spisen, i kastrull? Det är ju en annan aktivitet som kräver mycket värme under längre tid.

 Nej, vi har inte friterat mat. Något vi aldrig har gjort överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Ingen tröst för dig TS, men ytterligare en orsak för mig att fortsätta använda gamla gedigna gjutjärnskärl. Använder dessutom "gammal" spis med gjutjärnsplattor så varför ändra till något sämre?

 

😀

Att gå tillbaka till gjutjärnsspis bara för att det är problematiskt att steka pannkakor finns inte på vår "karta".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
4 timmar sedan, skrev Monshi:

Nä du, nu har fått om bakfoten. Enda sortens spis som är bättre än induktion kan vara en bra gasspis imho. Induktion är, skulle jag tro, den mest energisnåla spisen vid tillagning. Mycket små förluster.

Du har naturligtvis helt rätt i att gasspisar överträffar alla former av elspisar. Nackdelen är att det inte är så många städer idag som kan levererar statsgas.
Jag är född i en större svensk stad och vi hade statsgas fram till mitten av 1980-talet om jag inte minns fel.
Däremot är det väl knappast försvarbart att köra med gastuber idag som mer hör hemma i ett fritidshus. Största nackdelen med gas i allmänhet är att den förbrukar en väldigt massa syre. Så man måste ständigt se till att ha en god syretillförsel till köket där gasspisen står.
Idag finns för övrigt bara statsgas i fem av Sveriges städer om jag inte minns fel.

 

Elförbrukningen skiter jag totalt i. Det är till synom och sist en fråga mellan mig och min ekonomi. Men eftersom jag är väldigt ekonomiskt sinnad för övrigt så kan jag kosta på mig att behålla min gamla elspis med gjutjärnsplattor som jag köpte i mitten av 1990-talet. Vissa påstår felaktigt att gjutjärnsplattorna drar mer energi när de börjar bli "utbrända". Men det är helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar min uppskattade temperatur på stekpanna när man steker pannkakor.

 

Stekte lite potatis till lunchen idag, har en liten mätare som kan mäta temperaturen på en yta. Ganska pålitlig tror jag. Visade 200 grader i stekpannan, glashällen 115 grader.
Steks pannkakor tar det betydligt längre tid än potatis och då man mer värde gå ner i hällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att göra ett stort problem litet eller näst intill obefintligt

köp en sådan här och koppla in når ni vill grädda pannkakor och äta.

399:- på Ellos postorder

 

shopping.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller en liten gasspis så kan ni grädda pannkakor även när elen går. Två flugor i en smäll så att säga.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-12 22:32, skrev X-Men:

sedan är det bara att byta hällplats (kokzon)

Ytterligare spis torde vara överflödigt...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...