Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UEFI


Qiu
 Share

Rekommendera Poster

Post screen visas inte på min primära skärm vid boot. Min primära skärm år ansluten med DP kabel och min TV är ansluten med HDMI. 

Vid boot kan jag bara komma åt UEFI genom min TV vilket inte är optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är HDMI på moderkortet och DP på grafikkortet?

Om du kopplar från TV ’n, kommer du åt UEFI på skärmen då?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både DP och HDMI är på grafikkortet.

Om jag kopplar ur TVn får jag upp UEFI på rätt skärm (den enda inkopplade).

Jag har försökt få rätsida på problemet med hjälp av både ASUS och NVIDIA support utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Qiu:

Om jag kopplar ur TVn får jag upp UEFI på rätt skärm (den enda inkopplade).

Tror du kan få ordning på det i Inställningar.


Ha båda skärmarna anslutna. (Utvidga antar jag är valt, annars skulle du få samma bild på båda skärmarna.) I Inställningar, välj System och sen Visningsalternativ (som väl blir det markerade.) Markera skärmen som ska vara den primära. Skrolla ned till rubriken "Flera bildskärmar" och bocka för "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm".

 

 

TILLÄGG:
Men du skrev "Post screen", ser jag nu, så kanske fungerar inte tipset.

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev ChristerE:

Tror du kan få ordning på det i Inställningar.


Ha båda skärmarna anslutna. (Utvidga antar jag är valt, annars skulle du få samma bild på båda skärmarna.) I Inställningar, välj System och sen Visningsalternativ (som väl blir det markerade.) Markera skärmen som ska vara den primära. Skrolla ned till rubriken "Flera bildskärmar" och bocka för "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm".

Det är väl en inställning för windows. Påverkar den verkligen uefi som laddar innan windows?

Kostar inget att testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev polken:

Det är väl en inställning för windows. Påverkar den verkligen uefi som laddar innan windows?

Så kan det noga vara, att Windows inte kan påverka.
(Tur att min rättelse kom minuten före ditt inlägg. 😁)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Den primära bildskärmen är ansluten med DP kabel och är vald att vara primär i system.

Windows påverkar inte post screen som laddas före windows och före alla drivrutiner.

Eftersom problemet handlar om snabb åtkomst till UEFI vill jag få upp det framför mig på min bildskärm.

CSM är aktiverat, om jag stänger av CSM kommer UEFI inte upp på någon skärm.

UEFI är nödvändig vid byte av OS, har fyra OS installerat.

Jag har inte hittat någon inställning i UEFI för att välja skärm och ASUS support har inte föreslagit någon inställning.

Av NVIDIA support fick jag verktyget Display Port firmware updater som inte löste problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

portarna har prioritetsordning
 

Har du fler grafikportar än de två?

på moderkortet/grafikkortet?

Komplettera med ett grafikkort att koppla tv,n till. 
Koppla tvn till en port med prio efter skärmporten 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara ett grafikkort med tre portar, DP, HDMI och DVI där jag kan tycka att prioriteringen borde vara just

DP, HDMI och DVI. Jag har provat att koppla den primära skärmen till HDMI och TVn med adapter till DVI utan någon annan skillnad än att uppdateringshastigheten sjunker avsevärt från 144 Hz till 100 Hz. UEFI kom även då upp på TVn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...