Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tele 2


Globetrot
 Share

Rekommendera Poster

Har varit en längre tid kund: först hos ComHem (där tecknat mitt abonnemang) och nu är hos Tele 2 (som är inköpt ComHem). Nyligen har fått information om prishöjningen av abonnemang (det brukar alla bolag göra med någon förklaring) Men är som jag tycker inte alls att mitt abonnemang ändras i grunden/försvinner samtidigt de tvingat tjänsten som Tele2 Play och Viaplay Medium som jag är inte intresserad ! (de motiverat att det ingår i abonnemang) Kan man göra så ?! Kan man göra något åt i denna situation ?


 

Nu ändrar vi alla våra tv-paket för att kunna erbjuda mer underhållning och därför kommer ditt nuvarande tv-paket att försvinna, och du uppgraderas till ett nytt, större paket.

Till följd av detta höjer vi ditt pris med 61 kr/mån.

Du behåller allt ditt tidigare innehåll samtidigt som vi fyller ditt paket till bredden med massor av ny underhållning.
 

 
 
Ditt nya paket heter
 
Tv & Play Medium 8 favoriter
 
 
 
 
Redigerad av Globetrot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så tycker jag att om man inte kommunicerar i tid vad man avser att göra så är det ful.

 

Som konsument har du all möjlighet i världen att säga upp eller byta abonnemang, om det inte finns någon bindningstid eller dylikt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Globetrot:

Kan man göra så ?!

Svaret är troligen Ja.

Om du läser avtalstexten så finns där säkerligen något som ger "leverantören" rätten att när som helst ändra det som en gång avtalats...

 

Typ "det här avtalet gäller fram tills dess att leverantören ändrar sig"

 

eller "det här avtalet gäller fram tills dess att det inte längre gäller".

 

Lite som reglerna i kortspelet som de spelar i "Pirayah-klubben" *). Reglerna ändras allt eftersom..

Eller som curlingen i Galenskaparna och After Shave - "så får man göra om man inte kan vinna på annat sätt"

 

 

*) serien Ernie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr en vanlig metod som används när leverantörer går ihop, och samtidigt gör om sina avtal och innehåll som sedan distribueras ut som nya produkter. Så gjorde Viasat också när dom gick ihop med CanalDigital.

 

Och användaren kan inte göra så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2 Play har ingått sedan flera år tillbaka. Redan under tiden som ComHem fanns (innan Tele2 köpte ComHem) fanns Comhem Play. Att påstå att man lägger till Tele2 Play nu är inte sant men däremot lägger Tele2 till funktionen Tele2 Play+.

Även Viaplay Film och serie (Medium numera) läggs till.

 

Varför inte byta leverantör?

 

Tele2 äger Boxer!

 

Tele2.thumb.JPG.8831e5ff4e365b43c35103464e9f953a.JPG

 

Så här ser Tele2s erbjudande ut.

 

 

Boxer.thumb.JPG.c4c45711e30485d016a7ae444c38b393.JPG

 

Så här ser Boxer identiska erbjudande ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev X-Men:

Så här ser Boxer identiska erbjudande ut.

Det är ju olika pris första året, olika startavgifter och olika bindningstider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Globetrot:

 Kan man göra så ?! Kan man göra något åt i denna situation ?

2 timmar sedan, skrev Thirteen:

Rent spontant så tycker jag att om man inte kommunicerar i tid vad man avser att göra så är det ful.

 

Som konsument har du all möjlighet i världen att säga upp eller byta abonnemang, om det inte finns någon bindningstid eller dylikt.

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om du läser avtalstexten så finns där säkerligen något som ger "leverantören" rätten att när som helst ändra det som en gång avtalats...

1 timme sedan, skrev Laso:

Tyvärr en vanlig metod som används när leverantörer går ihop, och samtidigt gör om sina avtal och innehåll som sedan distribueras ut som nya produkter.

 

Och användaren kan inte göra så mycket.

 

Rimligtvis står det någonstans att man har rätt att säga upp sitt avtal innan det nya träder i kraft. Och då även om den tiden är kortare än ordinarie uppsägningstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är ju olika pris första året, olika startavgifter och olika bindningstider.

Vad jag menar med identiskt är paketet.

Räknar man på det blir Boxers alternativ något lägre i totalkostnad än Tele2.

Dessutom ger det TS en möjlighet att få ett bättre erbjudande från Tele2 nR TS ringer in för att säga upp sitt abonnemang. Tele2 brukar ge ett bättre pris när de riskerar att bli av med en kund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid en ensidig förändring av ett avtal har du som kund alltid rätt att frånträda avtalet.

 

Ett exempel: Du har ett avtal med x om att tidningen A ska levereras varje dag till din dörr. En ändrar x ensidigt avtalet och informerar dig, i god tid, att från dag Y kommer istället tidning B.

Då har du som konsument, om avtalet förändras väsentligt av företaget, rätt att frånträda.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

Rimligtvis står det någonstans att man har rätt att säga upp sitt avtal innan det nya träder i kraft. Och då även om den tiden är kortare än ordinarie uppsägningstid.

Naturligtvis har man alltid rätt att säga upp sitt avtal, men som jag skriver också, om man vill ha något, men blir "tvingade" att fortsätta sitt avtal som blivit förnyat till ett sämre avtal, så kan ju resultatet bli att man hamnar i ett "val", att man måste fortsätta med ett nytt sämre avtal, annars får man ingenting istället, finns många personer ute i landet som råkat ut detta, under senaste åren. Speciellt om bor där valet att ha/få fiber INTE finns, så är det fortfarande på många platser i landet, och det utnyttjar operatörerna tyvärr. Så gjorde t.ex Boxer i samband med att dom blev ihopslagna med ComHem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att samtliga kunder aviserades samtidigt, jag erhöll min 22 mars.

Nya paketet gäller från och med 1 april, nya priset träder i kraft 1 maj.

Uppsägning måste ske senast dagen innan det nya priset träder i kraft, dvs sista april.

Visst kan det kännas stressande, det gäller ju att hitta en ny leverantör och ett passande paket och pris.

(kommer inte ihåg hur lång den ordinarie tidigare uppsägningstid var men de kommer väl alltid undan genom att erbjuda något ”bättre”.)

Jag väljer av vissa orsaker att behålla mitt paket, även om jag inte alls lyckades verifiera mitt nya paket 1 april. Kanske var det ”april” då jag 5 april erhöll meddelande från Tele2 ”Nu har du tillgång till ditt nya paket”.

I samband med det nya paketet erbjuder de också att byta ut den gamla digitalboxen mot en ny, en TV-hub för endast en fraktkostnad av 149kr.
Den påstås ha många fördelar. Om man kan spela in program framgick inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS.
Satte just på tv:n och hamnade på kanal 141 (tror jag att det var). Den – tv:n eller boxen - har ett irriterande sätt att hoppa till en kanal som jag aldrig har varit i närheten av.
Nu visade det sig att det var Viaplay som visade en actionfilm. Då är det uppenbart att jag har tillgång till paketet, nu gäller det bara att hitta resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 timmar sedan, skrev X-Men:

Tele2 Play har ingått sedan flera år tillbaka. Redan under tiden som ComHem fanns (innan Tele2 köpte ComHem) fanns Comhem Play. Att påstå att man lägger till Tele2 Play nu är inte sant men däremot lägger Tele2 till funktionen Tele2 Play+.

Även Viaplay Film och serie (Medium numera) läggs till.

 

Varför inte byta leverantör?

 

Tele2 äger Boxer!

 

Tele2.thumb.JPG.8831e5ff4e365b43c35103464e9f953a.JPG

 

Så här ser Tele2s erbjudande ut.

 

 

Boxer.thumb.JPG.c4c45711e30485d016a7ae444c38b393.JPG

 

Så här ser Boxer identiska erbjudande ut.

Jag tecknade mitt abonnemang mera än 20 år tillbaka då ingick inte någon Play-tjänsterna men jag hade provat under en kampanj ComHem-Play och har sagt upp innan slut på provperiod.

Här är mina meningar att Tele 2 hade ’’rivit sönder’’ mitt avtal och lagt till tjänster som jag vill inte ha ! Samma ser jag hos en bekant trotts abonnemangen tecknas nyligen ! Dessutom den person är gammal och sjuk och finns inte en chans att det skulle användas Play-tjänsterna ! Samtidigt kommer prishöjningen !

Redigerad av Globetrot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Globetrot:

Jag tecknade mitt abonnemang mera än 20 år tillbaka då ingick inte någon Play-tjänsterna men jag hade provat under en kampanj ComHem-Play och har sagt upp innan slut på provperiod.

Här är mina meningar att Tele 2 hade ’’rivit sönder’’ mitt avtal och lagt till tjänster som jag vill inte ha ! Samma ser jag hos en bekant trotts abonnemangen tecknas nyligen ! Dessutom den person gammal och sjuk och finns inte en chans att det skulle användas Play-tjänsterna ! Samtidigt kommer prishöjningen !

Jag blev kund hos Comhem 2003. Det stämmer att Comhem då inte hade Play. Comhem Play och Comhem Play+ introducerades 2019 och Comhem erbjöd ett år utan extra kostnad för Comhem Play+ för sina kunder. Jag hoppade på "tåget" med Play+ men insåg efter ett år att det inte är något för mig. Utbudet var för dåligt.

 

Jag avslutade Comhem Play+ och fick nöja mig med Comhem Play, som betydligt mer begränsad i utbudet än Comhem Play+.

 

När Tele2 köpte Comhem för ett år sedan hängde Comhem Play med tills i vintras då Tele2 tog bort allt som har med namnet Comhem att göra och Comhem Play blev Tele2 Play.

 

Tele2 har också behållit den något mer utökade varianten av Play som heter Tele2 Play+ idag.

 

Jag har således, tillsammans med alla andra Comhem/Tele2-kunder, haft Play-funktionen sedan 2019. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten notis bara. Tele2 Play ingår i abonnemanget medan Tele2 Play+ är ett tillval som kostar extra (eller gjorde om funktionen är inkluderad idag i abonnemnaget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...