Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk för tv med PVR-funktion


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Duger en vanlig "bra" usb-disk eller bör man använda en som är avsedd för audio/video, brukar kallas AV-TV? Finns det risk att ström via tv'ns usb inte räcker? Bör man använda en disk med extern nätadapter (för säkerhets skull)? Tips, rekommendationer, erfarenheter?


Ska tipsa en bekant om lämplig disk, och då vill man ju att det ska bli så bra som möjligt. Köper man till sig själv kan en disk användas till annat om den t ex inte fungerar så bra för inspelning från tv'n.


Testade för ett antal år sedan med en Lacie Rikiki (strömmatad via usb) men inspelningarna krånglade ibland. Hade den redan och disken fungerar utmärkt i datorer, för backup och arkiv. Köpte sen en "WD My Book AV-TV" som fungerat helt utan problem. Trodde först att den inte säljs längre (kollade några butiker där jag brukar handla). Men den tycks trots allt finnas tillgänglig fortfarande.

WD My Book AV-TV USB 3.0 2TB - Hitta bästa pris på Prisjakt

Modellen finns också med 1 TB lagring.

WD My Book AV-TV USB 3.0 1TB - Hitta bästa pris på Prisjakt

 

Innan jag hittade att disken (diskarna) här ovanför fortfarande finns att köpa hittade jag följande disk, men den får ström endast från usb. Men avsedd som AV-TV bör den ju klara sig med den ström som usb levererar.  Hittar inget "release date", men rimligtvis nyare än de andra här ovanför.

WD My Passport AV-TV USB 3.0 1TB - Hitta bästa pris på Prisjakt

 

Modellen som jag har går alltså fortfarande att köpa, men jag postar ändå inlägget för chans att få några tips, rekommendationer och info om erfarenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte delge några erfarenheter av PVR från TV till disk.

Däremot kan jag kommentera dedikerade diskar för AV-TV.

 

En digital bit är en digital bit, oavsett vad den innehåller. Att en dedikerad disk för AV skulle vara bättre än en disk som inte är märkt som sådan finns det inget belägg för.

 

Att en digital information/signal skulle hålla högre kvalitet i ett media/kabel än en annan är humbug. 
Således kan du välja vilken disk som helst men det kan vara en idé att välja en snabbare disk för att bibehålla en hög skrivhastighet. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag läst om AV-diskar mot vanliga data-diskar är att en data-disk ska alltid leverera samma data, om läsfel försöker den igen, medan en AV-disk struntar i läsfel, den prioriterar att läsa data i en jämn takt istället. Ett litet fel i en bildström är ingenting.

 

Sedan om det i praktiken spelar någon roll vette tusan.

vad gäller datatakt klarar en 10 år gammal snurrande disk med 5400 rpm av tillräcklig datatakt för  inspelning och uppspelning av HD-film samtidigt utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev X-Men:

En digital bit är en digital bit, oavsett vad den innehåller. Att en dedikerad disk för AV skulle vara bättre än en disk som inte är märkt som sådan finns det inget belägg för.

 

Att en digital information/signal skulle hålla högre kvalitet i ett media/kabel än en annan är humbug. 

Så är det, när det gäller de digitala bitarna, men det kan ju finnas annat som kan ha betydelse.

 

 

23 timmar sedan, skrev X-Men:

Således kan du välja vilken disk som helst men det kan vara en idé att välja en snabbare disk för att bibehålla en hög skrivhastighet. 

21 timmar sedan, skrev Monshi:

det jag läst om AV-diskar mot vanliga data-diskar är att en data-disk ska alltid leverera samma data, om läsfel försöker den igen, medan en AV-disk struntar i läsfel, den prioriterar att läsa data i en jämn takt istället. Ett litet fel i en bildström är ingenting.

 

Sedan om det i praktiken spelar någon roll vette tusan.

vad gäller datatakt klarar en 10 år gammal snurrande disk med 5400 rpm av tillräcklig datatakt för  inspelning och uppspelning av HD-film samtidigt utan problem.

Att strunta i läsfel kan vara något som utmärker AV-diskar. Motsvarar i så fall UDP för strömmande media över t ex internet. Men, som sagt, om det har någon betydelse för data från en hårddisk kan man fråga sig. Men precis som det finns diskar avsedda för kontinuerlig drift i t ex servrar, och bildskärmar för att vara igång 24/7, så skulle det kunna finnas anpassningar lämpliga för TV-inspelning.

 

Men hanteras inte felkorrigering så bör väl diskarna inte användas för annat än strömmande media. Några sådana "varningar" har jag inte sett. När det gäller varvtal kan jag tänka mig att diskar med 5400 rpm kan vara att föredra framför dem med högre varvtal, slits väl inte ut lika fort. Och som Monshi skriver så räcker 5400 rpm, det handlar ju inte om att överföra stora mängder data på så kort tid som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske OT eftersom det gäller en TV och jag hoppas att det där inte är lika kinkigt som för (vissa) digitalboxar.

För ex. den ARRIS som Telia tillhandahåller måste det vara en ARRIS-/Telia-anpassad hårddisk.

Kan ju vara bra att kolla i manualen om där står något om detta / testa med en tillgänglig disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kanske OT eftersom det gäller en TV och jag hoppas att det där inte är lika kinkigt som för (vissa) digitalboxar.

För ex. den ARRIS som Telia tillhandahåller måste det vara en ARRIS-/Telia-anpassad hårddisk.

Kan ju vara bra att kolla i manualen om där står något om detta / testa med en tillgänglig disk.

Har inte sett någon information om att tv-apparater behöver någon hårddisk anpassad för tv'n. Men tillverkaren av aktuell tv garderar sig för att DVB-leverantörer kan använda olika begränsningar vad gäller DRM-teknik. Avser då inspelning, inte utrustning ansluten via HDMI som brukar ha DRM-skydd.

Support för Smart LED-TV med 4K UHD 43PUS7805/12 | Philips

 

Som X-Men skrev så kan nog vilken disk som helst fungera bra. Men läsning och skrivning av ljud- och bilddata "flyter på" på ett sätt som det inte gör när man hanterar andra filer. Står en tv på ofta och timeshift är aktiverat så kan det vara bra med en disk avsedd för kontinuerlig drift. Interna diskar finns för användning i diverse sammanhang och när det gäller PVR så verkar Western Digital ha sett en marknad för att göra en extern disk avsedd för inspelning direkt i tv'n, med en hårddisk lämplig för det ovan kommenterade.


När det gäller avsaknad av korrigering av läsfel så verkar det inte gälla disken från WD. Och förmodligen ingen disk avsedd för AV, då skulle den ju inte kunna användas för annat.
"... and it has more advanced error-correction techniques for smoother playback"
På sidan står det också:
"WD says that it's designed for 24x7 usage, which comes in handy when you want to record and playback many hours of TV per day; it also has advanced algorithms that allow for more sequential recording of data (rather than storing data in first-available, all-over-the-place spots like a regular PC hard drive),"

https://www.pcworld.idg.com.au/review/western_digital/my_book_av-tv_smart_tv_hard_drive/487866/

 

Kan ha missat andra tillverkares externa modeller för audio och video, här i alla fall ett exempel på disk för intern montering.

Toshiba - Internal Hard Drives - V300 (toshiba-storage.com)

 

Informationen är rätt lika på många webbplatser, t ex:
"My Book AV-TV är byggd med en AV-optimerad disk med ATA-7 AV-standard som erbjuder snabbare återhämtningstid och kontinuerlig streaming för smidig video- och ljudprestanda."

 

Någon "ATA-7 AV standard" har jag inte lyckats hitta, men man menar kanske att ATA-7 är en sort AV-standard. På Wikipedia hittas:
"ATA-7   Streaming feature set, long logical/physical sector feature set for non-packet devices"

Parallel ATA - Wikipedia

 

Sidan här ovanför avser PATA men ATA-7 finns också för SATA:
"The ATA-7 and ATA-8 standards incorporate both parallel and serial interfaces."
"The primary additions to ATA-7 include the following:"
"• Added support for long physical sectors. This allows a device to be formatted so that there are multiple logical sectors per physical sector."

Upgrading and Repairing PCs: The ATA/IDE Interface | An Overview of the IDE Interface | InformIT

 

Några till länkar:

WD My Book AV-TV 2TB | Wex Photo Video

My Book AV-TV | Western Digital

 

 

 

Redigerad av ChristerE
Raderade ett felaktigt infört "också" i första stycket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...