Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PCI, AGP, film, och lite fel...

Andreas18

Recommended Posts

Hej,

För en tid sedan skrev jag ett inlägg om mina problem med ett Riva TNT 32 Mb M64 som jag hade köpt. Skärmen visade enbart svart. Förmodligen, efter alla goda råd som gavs, berodde felet på att min strömförsörjning var för låg. Mitt moderkort är ett JetWay 542B och jag har för mig att jag läst nånstans att det ska klara 2x AGP.

Idag skulle jag på prov köpa ett annat AGP-kort för att bara testa så att porten fungera...då On Off var det enda jag hade möjlighet att hinna in på så var inte utbudet och säljarna kanske det bästa...det slutade med att jag kom ut med ett Hercules 3d Prophet 4000XT 32mb. Säkert ett ganska ok kort, men jag förmodar att prestandan är betydligt sämre än på ett AGP dito(?). Är det någon som har nån aning om hur mycket det kan skilja? Jag är främst intresserad av att se film på datorn och vad jag kan bedöma av en snabbtest är att Prophet-kortet är bra till dess att mycket börjar hända på skärmen då fyrkanter framträder.

Så min första fråga är då om det överhuvud taget är nån idé att behålla Prophet eller direkt lämna tillbaka det.

Andra frågan blir: finns det nåt sätt att kontrollera AGP-porten via mjukvara? I annat fall måste jag försöka få tag på ett nytt kort, vilket är lite krångligare.

Tredje frågan är: om nu AGP-porten fungerar och mitt moderkort klarar 2x, må vara med ett kort som kräver mindre ström, har ni något förslag på ett bra kort som jag kan stoppa in?

Tack på förhand!

Börja här hos Hercules & ta hem senaste drivisarna, de fel du ser kan vara fixade...

http://us.hercules.com/products/product.php3?id=22

Här kan du läsa massor av tester på grafikkort

http://www6.tomshardware.com/graphic/

Fråga 1 Du kan ju behålla ditt Kyro baserade kort eller satsa på tex Geforce2 MX valet är ditt.

Fråga 2 Ja det finns program som kollar Grafikkort och därmed AGP om det sitter i en sådan.

Sök på www.hotfiles.com "Hardware Test"

Fråga 3 Se fråga 1

-----------------------------------------------------

"Very little is needed to make a happy life;

it is all within yourself, in your way of thinking."

-Marcus Aurelius Antoninus

----------------------------------------------------

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...