Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera Android från 7.0 till 8.0


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Först av allt, jag är inte bra på Smartphones. Har en Samsung Galaxy A3 (2016).Använder den bara när jag måste d v s när mobilt bank-id måste fram. Nu har jag råkat ut för att när jag ska försöka boka en vaccinationstid för covid ska jag använda appen Alltid öppet. Den har jag på smartphonen sedan tidigare men den behöver tydligen uppgraderas. När jag försöker det, efter en hel del bök, så visar det sig att denna uppgradering behöver Android 8.0. Efter ytterligare en del bök har jag fått fram att min smartphone har Android 7.0. När jag går in på Samsung hittar jag ingen uppgradering till version 8.0. Är det någon som vet om det går, hur man gör osv, eller måste jag köpa en annan nyare smartphone för att få till detta? (Jag kan ju ringa m m för att boka givetvis men ändå.......)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Klippan:

När jag går in på Samsung

.. om du i telefonen väljer Inställningar och där söker efter programvaruuppdatering

 

image.thumb.png.78b58b7093e3d41f24fc799f36bdd82c.png

 

sedan Hämta och installera

 

image.thumb.png.15780a1f26bfd21b5a3e9a2f98d7b232.png

 

Finns något där att uppdatera då?

 

(med reservation för att det inte ser ut exakt likadant i en A3)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt så kan den mobilen inte uppdateras till mer än Android 7 (ursprungligen 5.1.1). Det är i alla fall så det går att tolka vad Wikipedia skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det. Samsung har inga uppdateringar för din telefon. Vill du få Android 8 eller senare behöver du låsa upp telefonen och installera en custom rom. Det är inte helt riskfritt men det är enda valet du har om du vill få in en senare version av Android.

 

Söker du på "Galaxy A3 2016 custom rom" , hittar du flera sidor. På Youtube finns flera videor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Än är det ju eg. inte alldeles nödvändigt att uppgradera för den här sakens skull men om det är som med windows t.ex. så krävs ju ibland ett nyare os för att prg ska fungera och om det blir så för t.ex. bank-id så blir man ju tvungen att uppgradera d v s köpa nyare. Ang detta med custom rom, vad är det? Egentillverkad rom av någon kunnig? Ang risken med en sådan är det att telefonen kan sluta helt att fungera eller att man får in något virus eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankid höjde systemkraven i fjol, till version 6 och nyare. Något år till kan du nog använda 7,an.

Risken är att du "brickar" den. Brick=tegelsten. Den blir lika (o)användbar som en sådan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...