Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är Apple's "monopol" så fel?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag läser ständigt om att Apple har "monopol" och därför ska öppnas upp för konkurrenter på deras plattform.  Jag finner det märkligt. I alla fall idag.

Min historia med Apple började kring 2010-2011 när jag köpte min första iPhone (3) jag "hatade" den och hade den i dryga halvåret. Jag gillade inte vara inlåst i deras system. Man kunde ju inte installera externa fiffiga saker som fanns. Så jag sålde telefonen kvickt och skaffade en android.
Men för några år sen köpte jag en Apple TV eftersom Google TV, Googles motsvarande apparat, slutade uppdateras. Jag märkte att jag gillade estetiken och att den jämförelsevis var så mycket snabbare. Alla strömningstjänster fungerade i den utan problem (vilket inte var fallet med Google TV) Det var mer kvalité helt enkelt.
Det ledde till att jag för 3 år sen beslöt mig för att köpa en iPhone igen. Sen blev det en iPod, Apple watch, Airpods och slutligen Airpods Max. Tack vare att allt fungerar så sömlöst så uppskattar jag att vara "inlåst" och föredear deras monopol på deras egen plattform före friheten på androidsidan. Det känns ju säkrare och stabilare då de har kontroll på hela kedjan från mjukvara till hårdvara. För att inte tala om att de stödjer telefonerna med uppdateringar mycket längre än de flesta androidtelefoner.
Enda Apple-prylen jag inte kunnat förlikas med är deras datorer. Hade en iMac i några månader men där gillade jag inte inlåsningen, särskilt när det kommer till hårdvaran då jag vill bygga och uppgradera min dator som jag vill. Den kunde inte slå Linux mjukvarumässigt heller. Det enda jag saknar med iMac är Retina-skärmen, den var en sann fröjd för ögonen.

Jag kan nu förstå problemet med Apple's vilja att tjäna pengar när det kommer till deras Apple Store där de kräver 30% av utvecklarna och framförallt att de förbjuder länk till extern betalning. Det känns ju fel, även om jag själv av någon anledning bara betalar 29kr för Amazon Prime Video när jag började betala den via Apple (varför vet jag inte, men jag klagar inte :) ) Jag vet nu inte hur allt fungerar där, vilket nog beror på att jag aldrig annars köper några appar i telefonen, men vad hindrar en kund från att betala hos utvecklaren direkt och sen använda appen i Apples produkter? Erbjuds den möjligheten ens rent allmänt? Eller kan Apple förbjuda sånt?
Jag tänker på strömningtjänsterna, där är det ju inte förbjudet i alla fall. Där måste man ju inte betala via apple utan man kan göra det hos tjänsten och sen bara logga in i apple-enheterrna.
Att Apple har monopol på sin plattform beror ju på att tillräckligt många väljer deras produkter trots det, eller som i mitt och förmodligen många andras fall  - tack vare det.
Förmodligen är det mycket av det finstilta jag inte förstår, men min känsla är att det är ingen som tvingar någon att gå in i Apple's eko-system då de enkelt kan välja androids istället (som ju är enormt mycket billigare till råga på allt ;) )
Det stora problemet är mer att det bara finns två att välja på och att det är i praktiken omöjligt att slå sig in mellan de två.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Jag har en gammal APPLE IIC från mitten av 1980-talet som jag fick av en kompis för många år sedan men som jag faktiskt bara startat en enda gång.

 

Apples monopol har jag inga åsikter om direkt. Däremot har jag klart förakt mot hur du fick "köpa" namnet Apple. Apple ägdes från början av Liverpoolgruppen The Beatles som startade sitt eget skivbolag Apple Records 1968 och där de gav ut alla sina egna skivor (musik) på fr o m 1968.

 

Sedan helt plötsligt i slutet av 1970-talet hör dataföretaget av sig till Beatles medlemmar och vill köpa/använda namnet "Apple" i sitt dataproduktion. Beatles accepterar en deal FÖRUTSATT att dataföretaget ENBART använder namnet i DATAPRODUKTER och INTE I MUSIKPRODUKTER!!! Och dataföretaget går "självklart med på dealen" eftersom de "inte har några planer" på att ge sig in i musikproduktion.

 

Men affären hinner knappt gå i lås innan dataföretaget börjar egen musikproduktion och det superlånga tvisten mellan The Beatles genom deras produktionsföretag Apple Corps och dataföretaget å andra sidan. Mellan 1978 fram till 2006 pågår denna långa tvist. Personligen står jag på 100% på Beatles sida!  😀

 

Ytterligare en väldigt negativ sak med Apple var att till att börja med kunde man inte tanka in vilken musik som helst i deras datorer och spela UTAN ENBART musik som var KÖPT via Apple Store!

 

Har för övrigt inte mycket positivt att säga om Apples datorer mer än att de är snyggare än alla PC. Monopolet har jag ingen åsikt om. De har ju hyfsat med stålar i ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid visionen och ambitionen visar sig överensstämma med vad den senare växande marknaden vill ha och efterfrågar. I ett tidigt skede kan du i bästa fall ge marknaden det den inte visste den ville ha. Sedan kommer marknadens krav…

 

Steve Jobs biografin av Walter Isaacson (2015) är på många sätt avslöjande och mycket läsvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...