Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Castning utan 230V


tomashag
 Share

Rekommendera Poster

Jag har gjort så och dessutom satt mobildata till på. TV:n/Chromecasten visar då "Det gick inte att ansluta till Wi-Fi. Kontrollera nätverksnamn och lösenord. Var gör man det? Går det att nollställa Chromecasten så att den får fabrikinställningar? Jag testar med att köra på datorn. Det går att ansluta till Iphone och datorn visar att den är ansluten till internet men det gå inte att koppla upp sig till någon sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenordet för nätverket för din telefon ser du på samma ställe som du aktiverar internetdelningen.

För att Chromecasten skall kunna koppla upp sig på nätverket som du har på din telefon måste du också ange lösenordet.

 

Hur du gör det i Chromecast kan jag inte berätta då jag inte har en Chromecastenhet. Min TV har inbyggd Chromecast vilket innebär att jag gör detta i TVns inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev tomashag:

Jag har gjort så och dessutom satt mobildata till på. TV:n/Chromecasten visar då "Det gick inte att ansluta till Wi-Fi. Kontrollera nätverksnamn och lösenord. Var gör man det?

Har du följt anvisningarna om konfigurering på sidan jag länkade till förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har fått igång castningen genom att använda det lokala nätverket i huset men det är ju inte det jag vill använda. Jag tror att jag ska köra igång allt från början med nollställning av Chromecasten. Ska jag köra Google Home från Iphonen eller från Ipaden? Jag har nog heller inte fått igång utdelningen av Internet från Iphonen. Jag får en bock för Iphone-nätverket på Ipaden men jag kommer inte ut på Internet. Hur ska det hela fungera? Ska både Chromecasten och Ipaden ansluta till det från Iphonen utdelade nätverket ? Jag har bockat för mobildata och internetdelning på Iphonen.

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna kasta från iPad till Chromecast måste både iPad och Chromecast vara uppkopplade till samma nätverk.

I ditt fall är det nätverket i iPhone som gäller.

 

Mobildata måste vara aktiverat. Är det avstängt får du ingen internetuppkoppling.

Du kan testa interntuppkopplingen på telefonen genom att stänga av Wi-fi på telefonen och aktivera mobildata.

Kan du komma in på internetsidor med t.ex. Safari är din telefon uppkopplad till internet.

 

När telefonen är uppkopplad kan du aktivera Wi-fi igen och använda det SSID (nätverksnamn) som telefonen har. Det vanligaste är att telefonen får namnet på användaren av telefonen, t.ex. "Stefans-iPhone". 
 

Du måste koppla upp Chromecast och iPad på det nätverket.

Om du får iPad att koppla upp sig på din telefon kan du använda iPad för att konfigurera Chromecast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

När telefonen är uppkopplad kan du aktivera Wi-fi igen och använda det SSID (nätverksnamn) som telefonen har.

Kan man göra så med en iPhone? Ansluta till sitt eget nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kan man göra så med en iPhone? Ansluta till sitt eget nätverk?

När man rycker ut meningen ur inlägget, så som är gjort ovan, blir det märkligt att läsa.

 

Om man läser hela inlägget framgår det att telefonen inte kopplas upp till sitt egna SSID. 
 

3 timmar sedan, skrev X-Men:

 

Du kan testa interntuppkopplingen på telefonen genom att stänga av Wi-fi på telefonen och aktivera mobildata.

Kan du komma in på internetsidor med t.ex. Safari är din telefon uppkopplad till internet.

 

När telefonen är uppkopplad kan du aktivera Wi-fi igen och använda det SSID (nätverksnamn) som telefonen har. Det vanligaste är att telefonen får namnet på användaren av telefonen, t.ex. "Stefans-iPhone". 
 

Om det jag skrev i mitt inlägg, se ovan, upplevs som otydligt kommer jag här att förtydliga det ytterligare.

 

En iPhone kan kopplas upp till internet om den som har iPhone också har ett abonnemang som inkluderar mobil uppkoppling, även kallat mobilt bredband.

Genom att aktivera mobildata kan innehavaren av en iPhone få internetuppkoppling och "surfa" på internet. Det går t.ex. att kika på eForums hemsida och ta del av vad som finns där.

 

För att säkerställa att det verkligen är telefonens mobila bredband som används stänger man av Wi-fi-funktionen för att säkerställa att telefonen inte använder tillgängligt trådlösa nätverk istället för den egna uppkopplingen.

 

Om internetuppkopplingen fungerar med Wi-fi-funktionen avstängd har man också mobilt bredband i sitt abonnemang.

Är telefonen uppkopplad kan man aktivera Wi-fi och funktionen att tillåta andra att ansluta till telefonens nätverk (SSID). Har man, som TS i denna tråd har, en iPad, kan man koppla upp iPad till internet genom telefonens bredbandsuppkoppling. Det gör man genom att ansluta iPad till telefonens nätverksnamn, t.ex. "Stefans-iPhone", som också är telefonens SSID.

 

Telefonen fungerar i det läget som ett bredbandsmodem för iPad med trådlös anslutning. Om mitt inlägg kan tolkas som att telefonen kan koppla upp sig på sitt egna nätverk, vilket jag inte skriver, beklagar jag detta.

 

Nu hoppas jag att jag förtydligat mitt inlägg så att inga missförstånd uppstår igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, bra. Det var inte min mening att "märka ord". Jag har inte erfarenhet av iPhone och eftersom Ts har just iPhone tyckte jag att detta kunde få klarläggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gett upp att få igång det hela på Iphonen. Det bara trasslade hela tiden och till råga på allt så tog surfpotten slut. Nu hade jag lyckligtvis ett 4G-modem, batteridrivet och med trådlös utgång och eget simkort och då gick allt igång på direkten! Jag får se om jag kommer att försöka igen med Iphonen, jag har en månad kvar till sjösättningen 🙂.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När lusten faller på igen kan du kika på sidan i länken i detta svar.

Jag letade på nätet om det finns en instruktion som ser ut att vara lätt att följa.

 

Jag hjälpte ett par sambobarnbarn med uppkoppling av iPhone och Chromecast för 1,5 år sedan, vilket var mycket enkelt att få att fungera.

Hade jag varit hos de här barnbarnen, eller haft dem i min närhet, hade jag kunnat kila till dem för att se hur jag gjorde för 1,5 år sedan.

 

Jag skrev aldrig ner detta då det var en engångsföreteelse.

 

Här är länken:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204023

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, nu fungerar det med iPhone och Cromecast på Ipaden också! Tyvärr vet jag inte vad som hände, jag gjorde likadant som jag gjort femtioelva gånger tidigare och så plötsligt bara fungerade det klockrent så nu är allt klart inför sjösättningen 🙂.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...