Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Castning utan 230V

tomashag
 Share

Recommended Posts

tomashag

Finns det någon castningsburk liknande Chromecast men som kan drivas med 12V?  Burken ska kopplas till en TV som går på 12V på båten.

tomashag

Nu förstår jag inte vad du menar Mikael. Om man tar en Chromecast så har den en AC-adapter för att driva den från 230V. Den kan inte vad jag förstår drivas via USB. Rätta mig om jag har fel.

FireTV kan köras på en vanlig usb-port. Men man bör ha en extra grej ansluten mellan usb och pinnen. Jag är ock osäker på om FireTv har inbyggt stöd för ChromeCast.

Lite info om hur en sådan extra grej fungerar finns här.

Mikael63
27 minuter sedan, skrev tomashag:

Nu förstår jag inte vad du menar Mikael. Om man tar en Chromecast så har den en AC-adapter för att driva den från 230V. Den kan inte vad jag förstår drivas via USB. Rätta mig om jag har fel.

Chromecasten drivs av 5 VDC som den får av adaptern för 230 VAC.

Med en adapter från 12 VDC till 5 VDC kan du använda Chromecasten.

• Like 2

46 minuter sedan, skrev tomashag:

Chromecatsen kan drivas av USB.

tomashag
Posted (edited)

Jo men Chromecasten har en microusb (eller vad det kan vara) som förutom att mata den med 5V också, antar jag, överför signalen när man kör trådbunden anslutning. Jag antar att det finns någon adapter för microusb till usb men då får man hoppas att 5V-pinnarna hamnar rätt. Sen kan man ju hoppas på att adaptern bara innehåller 5V-matning och inte någon annan elektronik som behövs för funktionen.

Edited by tomashag

Mikael63
53 minuter sedan, skrev tomashag:

Jo men Chromecasten har en microusb (eller vad det kan vara) som förutom att mata den med 5V också, antar jag, överför signalen när man kör trådbunden anslutning. Jag antar att det finns någon adapter för microusb till usb men då får man hoppas att 5V-pinnarna hamnar rätt. Sen kan man ju hoppas på att adaptern bara innehåller 5V-matning och inte någon annan elektronik som behövs för funktionen.

Nej, trådbunden anslutning kräver ytterligare en pryl.

Adaptern är en helt vanlig adapter 230 VAC/5 VDC

Det man får tänka på är att en adapter för 12 VDC/ 5 VDC klarar av den ström som behövs. En Chromecast gen.4 kräver lite mer ström än sina föregångare.

Mikael63
56 minuter sedan, skrev NoWin:

Chromecatsen kan drivas av USB.

Ja, jag matar en Chromecast m.h.a. tevens USB-anslutning.

tomashag

Nej Mikael, den Chromecast jag har, Chromecast Ultra, har en nätverkskontakt på adaptern, men jag tänker använda en vanlig Chromecast gen 3 på båten och den har då väl inget annat anslutet från adaptern till Chromecasten än 5V. Du har alltså då en adapter mikrousb till usb och det fungerar tydligen.

Mikael63
11 minuter sedan, skrev tomashag:

Chromecast Ultra, har en nätverkskontakt på adaptern,

Okej, det visste jag inte.

12 minuter sedan, skrev tomashag:

Du har alltså då en adapter mikrousb till usb och det fungerar tydligen.

Adapter vet jag inte.. den kabel som medföljer har jag.

8 timmar sedan, skrev tomashag:

Spänningsmatningen till USB är standardiserat. Nätverksuttaget till Chromecast Ultra sitter i själva nätadaptern. Spänningen till Chromecast går, precis som på alla andra USB-kontakter, i de standardiserade anslutningarna. USB-kontakten ger möjlighet till extrafunktion och i ditt fall är det just trådbundet nätverk som är den funktionen.

Få du tar i en adapter, som Mikael63 föreslår, räcker det med att du ansluter den till din Chromecast, även med en adapter som gör om USB-A till Micro-USB, utan att du behöver vara orolig för att 5V-matningen skulle hamna på "fel" pinnar. Om det gör så är det fel på konverteraren för USB. 

Det du inte får är den trådbundna  möjligheten för nätverk.

Apple använder sig bl.a. av snabbladdningsfunktionen via de extra anslutningarna i USB. Med rätt kabel och rätt produkt går nätaggregatet över från 5V till 12V för laddningen. Trots att nätadaptern för Apples produkter, t.ex. iPad, kan ge både 5V och 12V så är det ingen risk att använda dessa för andra produkter som laddas via USB och med maximalt 5V.

Mikael63

I stugan använder vi en sån här för att ladda mobiler & surfplattor.

Kan dock inte rekommendera exakt denna produkt då den börjar "kona ut" lite för mycket så att den inte riktigt bottnar i uttaget.

84-7940_xl_1.jpg

tomashag

Mikael, vet du hur mycket Chromecasten drar? Min TV har en USB-kontakt som kan ge 500 mA. Räcker detta?

ChristerE
1 timme sedan, skrev tomashag:

Mikael, vet du hur mycket Chromecasten drar?

48 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det verkar vara 1 A

...

Fast.. uppmätt drar den under 0.3 A

1 ampere är väl vad nätdelen klarar av att leverera, vad anslutna enheter sen drar är en annan sak.

Mikael63
9 timmar sedan, skrev ChristerE:

1 ampere är väl vad nätdelen klarar av att leverera, vad anslutna enheter sen drar är en annan sak.

Ja, jag läste först frågan som hur specifikationerna ser ut. När jag postade svaret jag hittat läste jag att frågan var hur mycket den faktiskt drog. Då gjorde jag en mätning som besvarade den frågan. Mätningen gjordes för en Chromecast generation 3. Mätningen gjordes utan ansluten TV.

tomashag

Nu har jag köpt en Chromecast och anslutit den till TV:n och det verkar fungera, fast nu gäller det att konfigurera den. Först vill jag kolla att jag inte har missuppfattat det hela. Jag tror att man kan köra en Iphone med mobildata aktiverat och med internetdelning och sedan kunna starta castning till TV:n. Jag hoppas detta stämmer. Jag har laddat hem Google Home på telefonen och startat konfigureringen. Programmet hittar Chromecasten med det nummer som syns på skärmen men sedan kommer jag till en punkt där jag ska aktivera Wifi och jag får upp en tabell där allt redan är förkryssat så jag vet inte vad jag ska göra. Om jag tittar på en dator så ser jag två trådlösa nätverk, ett som heter Iphone som ju är utdelningen från Iphonen och ett som heter Chromecast4153.v. Vad ska jag göra, kanske ska tillägga att jag är nybörjare på Ipone.

Jag har inte lyckats med att kasta från min iPhone samtidigt som TVn är uppkopplad till telefonens internetdelning.

Jag kan försöka igen för att se om jag missat något.

Att ha TVn uppkopplad på iPhones internetdelning och använda en annan enhet för att kasta till TVn fungerar felfritt.

Cecilia
1 minut sedan, skrev X-Men:

Det blir svårt att inte strömma över mobilt bredband om man är ute på sjön med en båt. 

Fast det kan ju vara enklare att börja med ett mer normalt användningssätt.

tomashag

X-Men, jag begriper inte hur det fungerar med två enheter. Kan du beskriva det lite närmare? TV:n har ingen Wifi. Jag har en Ipad också, kan det hjälpa?

Cecilia

Ja, då kan du använda iPhone för internetdelning och sen använder du iPad som fjärrkontroll till Chromecast.

TVn behöver inte ha Wi-fi eftersom det är Chromecasten som du skall koppla till telefonens internetdelning.

1. Öppna Inställningar i iPhone

2. Beroende på vilken iOS-version du har kan det vara lite olika. För iOS 15 och högre har du rad 5 uppifrån något som heter "Internetdelning". Klicka på den.

3. Aktivera "Tillåt att andra ansluter"

4. Notera lösenordet för Wi-fi, eventuellt ställ in ett lösenord.

5. Nu är internetdelningen i iPhone aktiverad och din Chromecast skall kunna hitta nätverket med det nätverksnamn du har valt i telefonen.

Share

• Create New...