Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver byta lagringsenhet. Förslag mottages.


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Höll på att lägga tråden i fel forumdel. Den här känns mer korrekt. 🙂

 

I min senaste tråd så konstaterade vi att lagringsenheten i min laptop troligtvis är lite dålig och att det skulle vara bra att byta ut den. Denna hårddisk bär namnet WDC 3200BEKX-75B7WT0 och av medlemmen Pelle Penna fick jag veta att den är 320GB stor. Så långt allt väl...

 

Men nu är frågan vad man ska byta till.  Ja det är sant, en SSd lär ju göra min dator något snabbare men då maskinen är några år gammal så lär det inte märkas så mycket. I detta skede kan jag också meddela att laptopen i fråga är en Dell Latitud E6430 och denna var faktiskt riktigt snabb i början med Core i5 CPU och 8GB ram.  Då jag köpte den begagnad vet jag dock inte om det är den ursprungliga disken men jag skulle tro det. Och original dekaler på maskinen talar om Windows 7 och den köptes med Windows 10. Så...

 

Så vad är det man ska ha och lagra sina filer på? Som tidigare noterat är hastighet av sekunda värde, jag vill hellre lägga energin på stabilitet. Vid det här laget är väl alla barnsjukdommar i form av självdöende SSD:er bortsorterade men jag vet inte säkert. Naturligtvis vill jag också att den nya disken ska vara något så när prisvärd. Det var länge sedan jag köpte komponenter så jag vet inte vad sådant kan kosta. (Men det är ju därför jag startade tråden). Jag lagrar inte jättemycket filer så disken behöver inte vara gigantisk. (Dock har jag fått veta att den nya disken måste vara lika stor eller större när man klonar en befintlig disk).

 

Följdaktligen är det fritt fram att tipsa om olika sorters SSD enheter här. Ge mig ett litet urval så jag har något att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Om inte mina uppgifter är osanna så är en Dell Latitud E6430 från 2012. Dvs den är 10 år gammal. Och frågan du ska ställa dig i detta fallet är om det över huvud taget är lönt att "uppgradera" en 10 år gammal laptop med ny lagringsmedia - mekanisk hdd eller SSD?

 

Så om du har planer på att behålla laptopen så varför inte försöka köpa en WD Black Serie 1TB begagnad som inte snurrat alltför många timmar och som är fri från sektorfel. Tradera eller Sweclockers är rätt forum att köpa begagnade hdd på. Själv använder  jag ENBART gamla mekaniska hdd och har ännu inte varit med om att någon kraschat. Men jag har kanske haft tur?  😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ut hårddiskar i ett antal äldre laptops. Det gör verkligen skillnad med en SSD enhet. Främst märker man det vid uppstart då mycket information skall läsas in. Du hittar ett antal SSD,er 480 GB stora för ~550:-. En investering som betalar sig i nöjdhet. (Mindre ljud) Passar du på att blåsa rent invändigt när datorn ändå är öppen så kommer den att bli  ändå tystare. Mitt råd är således: Byt till SSD.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risk för lite off-topic, men har du röjt ut gammalt damm osv från datorn? Dåligt luftflöde ger sämre kylning vilket mycket väl kan ge sämre prestanda.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte vågat mig på att öppna den. Hittade någon video på nätet men det var en demonteringsvideo där man plockade bort mycket saker. Har förstått att man kommer åt fläktar om man lyfter på tangentbordet men hur tar man bort bara det? (Kan tillägga att datorn står i soligt läge  också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell har en massa bra information på sin hemsida. Det kan vara lite knöligt att hitta det man söker men det går. Jag tror att jag hittade din modell och du finner beskrivningen på hur man byter ut delar här

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tackar dig för länken Kjoan. Plockade bort tangentbordet och rengjorde fläkten. Tyckte inte det var illa dock... Men det behöver ju göras. Startade upp datorn men och den blev ju inte lika varm. Öppnade dock inte mitt vanliga spel utan körde lite Candy Crush Soda. Flöt på bra. Men det tog ju lite tid innan spelet kom igång för det skulle ju "arbetas" en del först (direkt efter uppstarten).

 

 

IMG_20220403_103421_029.jpg

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rengöra fläkten är inte det enda som behövs.

Viktigare är att rensa ut utblåset för kylningen, vilket inte syns förrän du öppna datorn i sin helhet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, utblåset sitter på sidan och jag blåste riktning från fläkten och ut. Jute påsen (det bruna i bild) blev blöt av drivgasen i "luft burken"och kall så det blev ordentligt avblåst. Det finns ett finmaskigt "galler" och det ser rent ut. (Jag kommer nog inte runt att byta lagringsenhet, vi går bara lite offtopic med rengöring).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som kjoan bytt ut hårddisken till SSD i äldre datorer. Det har alltid blivit ett stort lyft i snabbhet.

Har bytt till en Samsungs SSD.

Har du en vanlig 2,5" SATA i den äldre bärbara datorn skulle en sådan här duga tror jag.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5693074

Samsung har ett "uppgraderings Windows program" som gör att man kan föra över innehållet från den gamla disken till Samsung nya SSD. För att köra detta program har jag monterat båda , den gamla Hårddisken och den nya SSDn i en stationär dator med lediga platser och kört Samsungs programm.

Det gäller givetvis att hålla reda på vilken som är den "gamla Hårddisken" och vilken som är den "nya SSDn" när man ger instruktioner till Samsungs program som man installerat på den stationära datorns hårddisk.

Så rätt hårddisk förs över till den "nya SSDn"

 

Anm.: Samsungs programm är inget kloningsverktyg. Har du flera operativsystem på den gamla hårddisken kommer du bli besviken. Endast senaste Windowsversionen förs över till den nya SSDn.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
2022-04-03 16:46, skrev DePhaz:

OK, utblåset sitter på sidan och jag blåste riktning från fläkten och ut. Jute påsen (det bruna i bild) blev blöt av drivgasen i "luft burken"och kall så det blev ordentligt avblåst. Det finns ett finmaskigt "galler" och det ser rent ut. (Jag kommer nog inte runt att byta lagringsenhet, vi går bara lite offtopic med rengöring).

Man kan behöva komma åt att blåsa rent kylflänsarna 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Postad (redigerade)

Så har jag fått bytt lagringsenhet i denna laptop. Det blev en: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssdsata-25-tum/crucial-bx500-480gb-ssd/1005209.89 Min kollega (som gjorde jobbet) lät meddela att den gamla disken var det långsammaste han sett. Den var så långsam att den drog ner farten på hans egna (stöddiga) dator vid inkoppling. 

Redigerad av DePhaz
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...