Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkelt kontaktformulär i Google Sites


petergustafsson
 Share

Rekommendera Poster

petergustafsson

Hej.
Jag håller på med en väldigt enkel sida till en ideell förening på Google Sites, men lyckas inte få till ett kontaktformulär som ska skicka meddelande till en e-post adress.

 

Är det någon här som vet hur man får till det ?

 

Jag har aldrig använt Google Sites innan så om någon känner till något annat ställe som erbjuder gratis hemsida med möjlighet till enkelt formulär så tar jag gärna emot förslag.

 

Mvh
Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
1 timme sedan, skrev petergustafsson:

Hej.
Jag håller på med en väldigt enkel sida till en ideell förening på Google Sites, men lyckas inte få till ett kontaktformulär som ska skicka meddelande till en e-post adress.

 

Är det någon här som vet hur man får till det ?

 

Jag har aldrig använt Google Sites innan så om någon känner till något annat ställe som erbjuder gratis hemsida med möjlighet till enkelt formulär så tar jag gärna emot förslag.

 

Mvh
Peter

Vad är problemet.

Det verkar som att du först måste skapa formuläret i Googles dokument. Därefter går du in på sites och skapar en sida och infogar formuläret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

petergustafsson
Postad (redigerade)

Tack för svar men det funkar inte som jag vill, kanske gör jag något fel.

Jag skapade formuläret via "https://forms.google.com/", och infogade detta, men det skickas inte till den e-post adress jag vill.

Det blir mer som en "Quiz", där svaren registreras och sparas på Google Drive.

Det jag är ute efter är ett enkelt formulär som skickas till av mig vald e-post adress.

 

Peter

Redigerad av petergustafsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag testade och skapade ett formulär och där jag gjorde eposten obligtorisk och då kom det ett meddelande med svarsresultatet. Sedan om man vill se grafiskt hur det ser ut i ett diagram så måste  du in i själva formuläret igen och titta under rubriken svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det ser ut så här på epostsvaret och där svaret är lite fetmarkerat. Går man in i själva dokumentet så ser man svaret lite tydligare.

Skärmbild 2022-03-26 115636.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Jag testade och skapade ett formulär och där jag gjorde eposten obligtorisk och då kom det ett meddelande med svarsresultatet. Sedan om man vill se grafiskt hur det ser ut i ett diagram så måste  du in i själva formuläret igen och titta under rubriken svar.

34 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Det ser ut så här på epostsvaret och där svaret är lite fetmarkerat. Går man in i själva dokumentet så ser man svaret lite tydligare.

Är det inte min, alltså den som den som svarar på frågan, e-postadress som avses där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Är det inte min, alltså den som den som svarar på frågan, e-postadress som avses där?

Jo det är den som svarar som skriver in sin epost där och jag gjorde den obligatorisk. Jag har inte kollat om man kan göra andra inställningar ifall man ska tillåta anonyma svar.

Du sjävl loggar in med ditt gmailkonto  i både Formulär och Sites

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev petergustafsson:

som ska skicka meddelande till en e-post adress.

Jag tolkar det som att det är ett formulär där alla som skriver ska skickas till exempelvis @petergustafsson

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

petergustafsson

Tack för alla svar, jag kollar alla tips lite senare, uppkopplingen har försvunnit så jag sitter med mobilen nu.

 

Någon som har tips om andra gratis hemsidor där man lättare kan/får använda formulär som endast går till en e-post adress ?

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wordpress är oerhört spridd i alla fall även om jag inte vet hur det är just med kontaktformulär men det vore konstigt om det inte finns stöd för det åtminstone med något tillägg: https://wordpress.com/sv/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formulär och hemsida måste ju inte hänga ihop. Microsoft’s Forms forms.microsoft.com tror jag är gratis och gör det du önskar. 
Logga in och testa. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...