Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

EFI -Systempartition!?


christer51
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag har sett att jag har två EFI- Partittioner på min dator, det är väl en för mycket!? Den på disk 6, behövs den överhuvudtaget? Den är dubbelt så stor som ska behövas, har jag sett. Kan jag halvera den om den nu behövs?

 Om man tittar på C - disken så finns det två återställningspartitioner.. är det vanligt?

Jag kör Windows 10

// Christer

Diskhantering.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev christer51:

Hej! Jag har sett att jag har två EFI- Partittioner på min dator, det är väl en för mycket!? Den på disk 6, behövs den överhuvudtaget? Den är dubbelt så stor som ska behövas, har jag sett. Kan jag halvera den om den nu behövs?

 Om man tittar på C - disken så finns det två återställningspartitioner.. är det vanligt?

Jag kör Windows 10

// Christer

 

EFI-partitionen på disk 6 gör att just disk 6 ser ut att ha varit en disk med operativsystem på tidigare.

Om disken är tom kan du ta bort partitionen. Nu tar den visserligen upp 200MB, vilket är väldigt lite i det stora hela. Jag skulle kunna säga att det är försumbart.

 

Att det finns två återställningspartitioner (små) på en systemdisk är inget ovanligt. Jag har sett detta på flera märkesdatorer och även ibland på datorer som jag hjälper bekanta med.

Du bör inte ta bort någon partition på systemdisken. Risken finns att Windows inte startar inså fall.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay... Jag låter det vara som det är. 

En annan fråga.. Jag har två diskar som jag tror håller på att ge upp. Jag körde Hard Disk Sentinel (Bild) och där verkar hälsan vara dålig. Är detta något att bry sig om eller bör jag rädda vad som räddas kan?

Finns det något program som kan fixa till diskarna så att de håller ett tag till?

Dåliga diskar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev christer51:

Okay... Jag låter det vara som det är. 

En annan fråga.. Jag har två diskar som jag tror håller på att ge upp. Jag körde Hard Disk Sentinel (Bild) och där verkar hälsan vara dålig. Är detta något att bry sig om eller bör jag rädda vad som räddas kan?

Finns det något program som kan fixa till diskarna så att de håller ett tag till?

Dåliga diskar.png

Båda de diskar du har, som rapporteras vara i dåligt skick, ser ut att komma från enheter som från början varit externa diskar. 
Om det är så att du, eller någon annan, plockat ut diskarna från externa höljen kan båda ha varit utsatta för ovarsam hantering, då båda diskarna verkar vara s.k. portabla 2,5-tunsdiskar. 
 

Förutom Seatools kan du använda Crystal Disk och HDDScan för att få mer information om diskarna.

 

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
 

https://hddscan.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag testat diskarna med diverse program och det tyder väl på att två av dem är snart slut och det är dags att köpa nya.

Har Du/Ni några bra förslag på externa diskar på 4 -6 TB, så är de välkomna.

Tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är frågan om externa diskar kanske inte testprogrammen "fattar" det och då inte tar hänsyn till flaskhalsen som USB innebär? 

Bara en tanke..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev christer51:

Ja, nu har jag testat diskarna med diverse program och det tyder väl på att två av dem är snart slut och det är dags att köpa nya.

Har Du/Ni några bra förslag på externa diskar på 4 -6 TB, så är de välkomna.

Tack på förhand!!!

Om du tänkt göra samma sak med nya externa diskar som med de nuvarande, plocka ur dem ur den externa lådan och montera dem i datorn, vore det då inte bättre att köpa diskar ämnade för intern montering istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med CrystalDiskInfo och ser ju att den ena disken har nog gjort sitt med sina 37000 timmar medans den andra bara gått 2500 timmar. Jag får inte till det med antal uppstarter och körda timmar!??

CrystalDiscInfo_1.png

CrystalDiscInfo_2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev X-Men:

Om du tänkt göra samma sak med nya externa diskar som med de nuvarande, plocka ur dem ur den externa lådan och montera dem i datorn, vore det då inte bättre att köpa diskar ämnade för intern montering istället?

Ja, det vore ju en lösning förstås. Göra en riktig genomgång av alla diskar och köra med större och färre + en extern för Backup!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev christer51:

Jag kollade med CrystalDiskInfo

Det som anses vara dåligt är Reallocated Sector Count vilket brukar innebära att det har blivit dåliga områden (sektorer) på disken och då flyttas innehållet därifrån till en annan sektor.

 

Men det du visar är en mycket översiktlig bild och med Seagates testprogram kan du få en mer detaljerad och noggrann kontroll. Man bör dock se till att säkerhetskopiera allt innehåll först.

1 timme sedan, skrev christer51:

medans den andra bara gått 2500 timmar.

Om den är yngre än tre år kan det kanske gå att reklamera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev christer51:

Jag kollade med CrystalDiskInfo och ser ju att den ena disken har nog gjort sitt med sina 37000 timmar medans den andra bara gått 2500 timmar. Jag får inte till det med antal uppstarter och körda timmar!??

 

 

Antalet uppstarter är olika och kan bero på att någon disk varit igång under längre perioder medan den andra stoppas ofta.

Operativsystem kan starta och stoppa diskar, beroende på hur energisparfunktionen är satt. 
I Windows kan t.ex. Windows stoppa diskar som inte används, bara för att spara energi. Så snart disken adresseras startar den upp igen. 
Externa diskar kan rulla på medan de ändå inte används, vilket kan ge längre driftstid med färre uppstarter.
 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev christer51:

Ja, det vore ju en lösning förstås. Göra en riktig genomgång av alla diskar och köra med större och färre + en extern för Backup!

Du har bortåt 9000GB ledigt på dina diskar. Diskarna som är defekta har ett lagringsutrymme på 6500GB tillsammans.

Tar du bort dem har du fortfarande bortåt 2500GB ledigt utrymme.

 

Har du, trots att du har 2500GB ledigt utrymme, behov av ännu mer ledigt utrymme i dagsläget?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din disk, ST2000, lanserades år 2011 och såldes i ca. två år. Den du har har uppenbarligen varit en extern disk från början. Som jag nämnt tidigare kan en orsak till att den inte mår så bra kan bero på att den, som extern disk, kanske varit utsatt för en eller flera små olyckor som resulterat i skador.

 

Din disk, ST5000, lanserades år 2016. Även den har uppenbarligen suttit i en extern låda från början. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Din disk, ST2000, lanserades år 2011 och såldes i ca. två år. Den du har har uppenbarligen varit en extern disk från början. Som jag nämnt tidigare kan en orsak till att den inte mår så bra kan bero på att den, som extern disk, kanske varit utsatt för en eller flera små olyckor som resulterat i skador.

 

Din disk, ST5000, lanserades år 2016. Även den har uppenbarligen suttit i en extern låda från början. 

Ja, det stämmer att jag plockat dem från sina höljen men några olyckor har de inte varit utsatta för och som du upplysningsvis sa förut så har jag ju mycket plats över och jag har ju bara de externa till förvaring , så jag skulle inte behöva köpa nytt.

Men visst är det bra med lite "space" på diskarna, om de blir fulla så blir de väl långsammare!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev christer51:

Men visst är det bra med lite "space" på diskarna, om de blir fulla så blir de väl långsammare!?

Det gäller mest disken med Windows för Windows vill ha 10 % tomt för att lätt kunna skapa temporära filer och flytta runt data vid defragmentering. Med lagringsdiskar spelar det ju ingen roll om en defragmentering tar lite längre tid.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...