Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollfunktion i Excel


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Jag har tidigare fått hjälp här med diverse felkontroller i Excel. Då visste jag från början att jag verkligen behövde dessa. (Och jag är väldigt tacksam att jag har dem!)

Här ytterligare en fråga men jag vet inte om det kommer att bli aktuellt att köra detta skarpt varför jag inte vill att ni lägger ner för mycket energi på en lösning. Dock kanske det finns ett "enkelt" svar?

 

Man kommer att klippa & klistra kolumner från en bok till en annan, eller kanske från två böcker till en tredje där då A-B kommer från den ena och C-D kommer från den andra.

Det finns möjlighet att sortera A-B för sig och C-D för sig om det underlättar.

 

Jag vill att det på något sätt ska indikeras där det finns avvikelser mellan A-B och C-D. Med färg eller text i ex. E.

Det är frågan om en sällankörning, kanske 1 gång per år, varför viss handpåläggning är möjlig. (som ex. att utöka en serie att täcka alla rader)

 

I Exemplet nedan ser man att ABC123 har annan tillhörande siffra i D än vad ABC123 har i B.

ABC1799 med sin 023 saknas helt i A-B

 

Det är här A-B som är "rätt" och C-D som är "fel".

 

 

image.png.dace8257a532400b83953c7a1f5c2fcb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Ett alternativ som du kan arbeta med är en kombination av LETAUPP och OM enligt mitt exempel.

Formel: =LETAUPP(D2;$A$2:$A$16;$B$2:$B$16)

Leta upp värdet i D2 i matrisen A2:A16, returnera värdet i matrisen B2:B16.

Formel: =OM(E2<>G2;"Matchar inte";"")

Jämför Värdet i E2 med det uppletade värdet i G2, returnera "Matchar inte" om D2 skiljer sig.

 

Bild - med formler:

 

image.png.40f026c16b7c86c6e301912781e2e16e.png

 

Bild - med värden:

 

image.png.b0ba0235de9eddca2deb589fc0f79a05.png

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det verkar vara tillräckligt.

"fel"-filen behöver dock städas upp en hel del först.

Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hm..

I G10 har jag
=LETAUPP(D10;$A$2:$A$9000;$B$2:$B$9000)

Det ger resultatet som finns på rad 607

Samma resultat återfinns sedan i resterande G förutom de som ger #SAKNAS!

 

ed.

G2-G9 har också värdet #SAKNAS!

Det finns inget värde i D2-D9

 

(Jag använder samma kolumnindelning som i Oves exempel)

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack, jag ska kolla detta med. Jag tror man måste kunna kolla om D finns i A ELLER i B (och om den inte gör det ska detta uppmärksammas) Man behöver då även kolla om E finns i A ELLER i B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev MH_:

Med antal.omf kan du kolla flera villkor, så den här borde ge önskat resultat (D2 som aktiv cell)

=OCH(D2<>"";ANTAL.OMF($A:$A;$D2;$B:$B;$E2)=0)

Fungerar fint där D & E är som de ska vara men det är en attans oordning där och som egentligen borde rättas till av andra orsaker och ur den synvinkeln är det bra och jag kan byta ut D2 ovan till E2 så får jag koll på båda kolumner.

 

A innehåller ABCD

B innehåller 1234

 

D kan innehålla ABCD eller 1234

E kan innehålla 1234 eller ABCD

 

Raden där 1234 förekommer i C eller D är då okej eftersom 1234 finns någonstans i B

Raden där ABCD förekommer i C eller D är också okej eftersom ABCD finns någonstans i A

 

Men det räcker gott som det är!

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...