Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wifi men ingen kabelanslutning


Ohag82
 Share

Go to solution Solved by Ohag82,

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har ett mesh-nätverk hemma bestående av google-wifi. I måndags morse slutade nätverket att fungera (ingen internetanslutning) så fiberboxen startades om ett par ggr. 
 

Efter många vändor och omstarter står jag nu fast och har följande;

 

wifi fungerar men en av google wifi puckarna går inte att installera trots flytt närmare mm.

 

Nedströms från routern sitter en switch för att koppla trådbundna apparater i huset, inga av dessa (apple tv, sonos, plejd samt stationär dator) får uppkoppling mot internet. Den stationära datorn säger att den är inkopplad på nätverket men saknar internetanslutning..  

 

vad tusan kan detta vara? Från huvudenheten i meshnätverket testade jag att koppla in min laptop via ethernet och det fungerade.. men inte via switchen.. bytte switch och trodde det skulle funka men icke;( jag håller på att bli tokig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen större mening att leta fel i det trådlösa nätverket om inte ens det kabelanslutna nätverket har internetåtkomst.

Vilken status tycker routern att den har beträffande uppkopplingen?

image.png.28e5de3b08b8f414a870c2e51ebf8b69.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

saken är ju den att jag har internetanslutning trådlöst.. men inte via tråd från switchen och vidare..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag bytt ut switchen mot en sprillans ny misstänker jag något slags kommunikationsfel mellan routern och switchen, eller är jag ute o cyklar.. troligen det sistnämnda..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den lever, är ju som sagt en ny switch. Visserligen blinkar orangea lampor på tre av 10 portar ut men de andra är gröna och har inget internet de heller. Notera då även att en starionär dator som är kopplad till en grönblonkande port säger att den är ansluten till nätverket men saknar internetåtkomst, trots att jag samtidigt har just det via wifi… blir tokig..?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat annan kabel, testat byta port på routern, byta port på switchen?

Är det en "manageringsbar" switch du skaffat behöver den kanske konfigureras först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra kablar är testade, routern har bara en port ut (google wifi). Har bytt port på Switchen som är en Plug and play (Dlink 1016d). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Ohag82:

57B92F2D-D6CA-4FB1-AC8C-1E9AF7EEBE3F.png

Är det där en bild från routern?

Stämmer de enheter som routern anser är anslutna med de enheter som har internetförbindelse?

 

Var det något strömavbrott eller något annat som hände just innan det slutade att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det är en bild från routern ja. De enheter som är anslutna visas där.

 

Igår kopplade min fru bort en Sonos högtalare när hon städade, vips hittade då allt sin plats igen. Alla kabelanslutna enheter är nu online igen o allt fungerar.. jag fattar fortfarande ingenting vad som kan ha hänt..

 

inga strömavbrott el dyl..

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...