Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlorat kontakten med mina NASar


Nippegubbe
 Share

Go to solution Solved by Nippegubbe,

Rekommendera Poster

Hej alla, jag är lite osäker på i vilken grupp den här frågan hör hemma. Jag har i alla fall två små NASar i mitt nätverk sen flera år tillbaka och det har fungerat så gott som felfritt till för några månader sedan då jag helt plötsligt kommer åt mina NASar längre. Vad jag har förstått så har MS gjort något i W10 som gör att jag inte kommer åt dem längre. Enheterna jag har är en Synology DS411J och en Westerndigital My cloud. WD har även stängt ner sin support och molntjänst för den enheten då den anses som gammal tydligen. Jag är nu helt ställd på hur jag ska rädda mina filer på dessa enheter. Jag har tidigare har dem anslutna som hårddiskar i utforskaren. Vad göra?

 

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Gå till kontrollpanelen, program, program och funktioner.

Sedan aktivera windows-funktioner.

Kryssa i SMB 1.0 Client

image.png.10abd832460a43656c8e8d9b62dea30a.png

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, nu kan jag kan jag i alla fall se en enhet. Jag har varit där och petat förut utan positivt resultat, men nu kommer jag till en inloggningsfönster i alla fall. Men där tar det stopp igen. Jag har provat med lösenordet till MS-kontot och det till själva NASen, men inget accepteras. Tänker jag fel här eller finns det något mer sätt att logga in på i nätverket?

Forum_1.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något webbaserat gränssnitt för NAS? Kan det finnas där hantering av användare och lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Jo, jag har nu kommit åt WD via webbläsaren, men jag har lite svårt att hitta där. Mycket inställningar på ett spett. Men Synologyn har jag inte kommit åt än. Den har varit seg från fabriken.

 

//Thord

 

Edit: Nu har jag fått allt som jag vill ha det. Det visade sig att den uppgift jag har för WD-NASen sa att jag använde min e-post som användarnamn, men det var när man loggar på sig via en webbläsare. Jag hade användarnamn som inte var e-posten utan något annat. Så med rätt användarnamn fungerade det.

 

Tack för all hjälp!!

Redigerad av Nippegubbe
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...