Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskortsproblem


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Äldre laptop som fungerar utmärkt hemma med wifi.

Under hösten slutade den att koppla upp sig mot Studiefrämjandet wifi. Köpte då en lös nätverksdongle som jag inte har testat förrän förra veckan.

Fungerade ej oavsett om jag avaktiverade de befintliga nätverkskorten. En annan person hade samma problem med sin laptop. Jag tog då den inköpta nätverksdongeln och stoppade i hans dator och efter att vi avaktiverat hans befintliga nätverkskort så fungerade det för honom. Jag tog då tillbakam min dongel och stoppade igen in den i min dator men där fungerar det inte.

Någon som har tanke och tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget konkret men de test som gjordes, var det hemma hos dig eller hos Studiefrämjandet?

Om det var det senare - fungerar din dongel hemma?

 

Någon skillnad i operativsystem och eller drivrutiner i din dator vs. den andra personen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Inget konkret men de test som gjordes, var det hemma hos dig eller hos Studiefrämjandet?

Om det var det senare - fungerar din dongel hemma?

 

Någon skillnad i operativsystem och eller drivrutiner i din dator vs. den andra personen?

testen gjordes hos Studiefrämjandet. Min pc fungerar hemma både med ordinarie nätverkskorten och även med dessa inaktiverade och då via dongeln

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar din äldre laptop bara av 2,4 GHz-bandet och Studiefrämjandets router bara sänder på 5 GH-bandet?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Klarar din äldre laptop bara av 2,4 GHz-bandet och Studiefrämjandets router bara sänder på 5 GH-bandet?

Bra tanke, men min gamla router gick på 5 GHz och det fungerade oavsett vilket band jag använde. Nu har jag en Teliarouter och där tror jag att den byter kanal till vad som är lämpligast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara på vilket sätt jag ska förtydliga vad jag menar?

 

Vet du något om frekvensband för din egen router?

 

Du skrev ett inlägg under tiden så det verkar inte relevant längre.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanalbyte är inom bandet. Men om även den gamla datorn klarar av 5 GHz-bandet så är det ju inte relevant.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Lyckades lösa problemet idag. Vet inte riktigt vad och varför.

Åkte ned till Studiefrämjandet och startade laptoppen och då med dongeln isatt. Funkade inte. Kollade i enhetshanteraren och såg då att två komponenter i nätverkskortet var inaktiverade bl annat Qualcomm wireless networkadapter och och någon annat Qualcomm som jag inte minns just nu. Fick för mig att aktivera networkadaptern ihop med dongeln och då fungerade den. Har ännu inte testat hemma om datorn fungerar här men jag är ändå en bit på väg även om jag inte vet hur och varför det fungerar på vissa ställen och inte på andra

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...