Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta HD och föra över Windows och all program till en ny disk


subjaas
 Share

Rekommendera Poster

Jag behöver byta till en större disk på min desktop, och skulle vilja flytta över Windows 10 plus alla installerade program på disken till en ny, utan att behöva installera om alla program med divrutiner etc. Finns det någon bra detaljerad instruktion över hur man gör? Tips emottages tacksamt.

Subjaas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tillverkare av hårddiskar och SSD:er har särskilda program för detta på sin webbplats eftersom det är ett vanligt önskemål. Det du behöver komplettera med är då en kabel för anslutning av ytterligare en lagringsenhet (om du inte redan har en).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Active Disk Image finns som en kostnadsfri version. Det är ett program som är mycket enkelt att använda.

Vad du behöver är en disk för att mellanlagra avbilden av din systemdisk (disken du har Windows på). Antingen har du en disk till i din dator som har plats för avbilden eller så har du en extern disk.

 

Kör programmet och skapa en avbild av din systemdisk. Det fungerar fint även när du kör programmet i Windows.

När avbilden är klar använder du samma program för att lägga över avbilden på din nya disk.

 

Programmet tillåter dig att anpassa avbilden till den större disken.

Den kostnadsfria versionen kan du hämta här:

 

https://www.disk-image.com/download.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Active Disk Image finns som en kostnadsfri version. Det är ett program som är mycket enkelt att använda.

Vad du behöver är en disk för att mellanlagra avbilden av din systemdisk (disken du har Windows på). Antingen har du en disk till i din dator som har plats för avbilden eller så har du en extern disk.

Programmen som tillverkarna har kopierar direkt mellan de två diskarna och behöver ingen mellanlagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för tipset. Jag har nu laddat ner programmet och gjort en disk image från min andra dator och det gick bra utan problem. Skall sedan prova det hela på den andra datorn. MIN FRÅGA ÄR NU: NÄR JAG GÖR MIN IMAGE SÅ KOMMER GIVETVIS wINDOWS MED MEN KOMMER ALLA PROGRAM TYP oFFICE MFL OCHså med? (Ursäkta men jag råkar visst ha tryckt på caps lock-tangenten). Kommer alla program då att fungera på den nya disken, utan att jag behöver installera om något när jag lagt tillbaka min Image på den nya disken?

Subjaas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Programmen som tillverkarna har kopierar direkt mellan de två diskarna och behöver ingen mellanlagring.

Det är inte alla tillverkare av HDD som har program som stöder kloning av HDD utan har låst det till SSD. 
TS anger inte om nyinköpet är en HDD eller SSD.

Mitt tips är således oberoende av disktyp och tillverkare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev subjaas:


KOMMER ALLA PROGRAM TYP oFFICE MFL OCHså med? (Ursäkta men jag råkar visst ha tryckt på caps lock-tangenten). Kommer alla program då att fungera på den nya disken, utan att jag behöver installera om något när jag lagt tillbaka min Image på den nya

Alla partitioner du markerar vid skapandet av avbilden kommer att finnas på den disk som du sedan lägger avbilden på.

Det betyder att alla program, filer, bilder, dokument, video, musik med mera, som finns på partitionerna, finns med när avbilden finns på den nya disken.

 

Det är således viktigt att du markerar alla partitioner som du vill ha med i avbilden, vilket inkluderar de små partitioner som Windows använder sig av, för att det skall fungera.

 

Windows kommer att aktiveras så snart du är uppkopplad och disken befinner sig på samma moderkort som originalsystemdisken du skapade avbild från.

Sätter du den nya disken, där du lagt över avbilden på, på ett annat moderkort än det moderkort som disken med avbilden skapades från, kommer Windows inte att aktiveras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...