Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CANON SKANNER 9000F


EneCom
 Share

Rekommendera Poster

Drivrutin 'gravsatt' av Canon för WIN 11/64. + MS 365
MS-alternativet 'haltar' = känner inte av skanner-kontakt (påslagen) >> Uppmaning anslut skanner först! = omstart av systemet och allt blir nära nog OK för stunden (+ några timmar) = omotiverat har MS tappat skannern och kräver igen systemstart = irriterande tidsförlust)
Synpunkter & Råd efterlyses!

Hälsar Hasse
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows brukar ju vara ganska bakåtkompatibelt, har du provat att ladda ned den senaste drivrutinen och installera ändå?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för återkopplingen. Tyvärr 'senaste' rutinen är helt passé - med Win11 är det 'kört' för novisers vidare experiment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vilka Windows-versioner är den senaste drivrutinen gjord?

Har du prövat att köra installationen av den i kompatibilitetsläge liksom själva skannerprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Nja, det går oftast bra ändå. Dom skriver att den inte stöds.

 

Tydligen inte i detta fall. Visst kan man säkert många ggr installera en drivrutin, men det betyder ju inte alltid att det kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Canoscan

Lyckades med att installera och skanna med min Canon Canoscan 5600F på min Windows11 maskin i kväll! 

Fanns inga program eller drivrutiner för W11 på hemsidan utan laddade ner dem som fanns för Windows 10. (MP Navigator 2.05 och drivrutin 140.7a)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-14 15:18, skrev Mikael63:

lösa problem med drivrutiner

Förtydligande:

Det är alltså inte frågan om något suspekt "drivrutins-optimeringsprogram" för Windows utan en välkänd mjukvara för skanning och som använder sig av egna drivrutiner för det.

Citat

If you're using Windows and you've installed a Canon driver, VueScan's built-in drivers won't conflict with this. If you haven't installed a Windows driver for this scanner, VueScan will automatically install a driver.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev nyfiken på detta "problem" så jag plockade fram min Canon 9000F och kopplade in den till en av mina datorer med Windows 11 Home.

Vis av erfarenhet vet jag att drivrutiner som fungerar för Windows 7 och/eller för Windows 10 än så länge har fungerat i Windows 11 på de datorer jag jobbat med att installera.

 

Här är resultatet av min erfarenhet med min Canon 9000F-skanner.

 

1. Hämtade den senaste drivrutinen för skannern på Canons hemsida där jag valde Windows 10 64-bitarsversionen:

 

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/scanners/canoscan_series/canoscan_9000f.html?type=drivers&language=&os=windows 10 (64-bit)

 

 

42933826_1.Canon9000FW11Home.thumb.JPG.08e870af6ef085a3ca4512fe6184a70c.JPG

 

2. Började med att installera drivrutinen. När drivrutinen var installerad kopplade jag in skannern och kontrollerade i Enhetshanteraren om den finns där. 
Det gör den!

 

 

3. Hämtade programpaketet till skannern på Canons hemsida, valde Windows 10 64-bitars och installerade programsviten.

 

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/scanners/canoscan_series/canoscan_9000f.html?type=download&language=&os=windows 10 (64-bit)

 

 

4. När installationen var klar startade jag om datorn.

 

 

1980411852_2.Navigator.thumb.JPG.62c04931260334dde9ca57e660cd521a.JPG

 

5. Jag startar Canon Navigator som hittar min skanner.

 

 

1835367802_3.Skannar.thumb.JPG.eaf1dbd395e61ca6cde3f3eaf58394ab.JPG

 

6. Jag lägger i ett "dokument" i skannern och klickar på "Scanna". Skannern börjar jobba.

 

 

322267156_4.Skannat.thumb.JPG.e1bd66decb87bc9a5c87cc2b27a5f154.JPG

 

7. Skannern har skannat mitt "dokument" och en tummebild visas i skannerfönstret.

 

 

1564513017_5.Bildvisas.thumb.JPG.b9d6ea09f263915b1d203f645c6052c0.JPG

 

8. Jag dubbelklickar på tummebilden och "dokumentet visas i ett separat fönster.

 

Min Canon 9000F fungerar felfritt i Windows 11 med drivrutinspaketet för Windows 10 och programsviten för Windows 10.

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...