Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum och Rysslands invasion av Ukraina


Andreas Thors
 Share

Rekommendera Poster

Andreas Thors

Vi förstår att kriget i Ukraina är högt upp på de flestas medvetande just nu. Behovet av att prata om det lika så. Eforum är dock fel plattform för detta. Vi är ett forum för teknikintresserade som vill prata om teknik och hitta och hjälpa andra med lösningar på tekniska problem. 

 

Hur kriget påverkar techföretag, leveranser och andra teknikfrågor hör förstås hemma här, men rena krigsdiskussioner får ni ta på andra forum som är bättre lämpade för detta. 

 

Tack för er förståelse!

 

Några förslag på platser där ni kan diskutera kriget i allmänhet:

 

reddit.com

 

Twitter.com

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Andreas Thors featured, unfeatured och pinned this ämne

Då behöver texterna ändras så att det framgår vad som är lämpligt och inte lämpligt:

 

image.png.38aa95909e11b964c034d0dc8caadfe2.png

image.png.20c940a63ce3e44372105df449092f4e.png

 

2 timmar sedan, skrev Andreas Thors:

rena krigsdiskussioner får ni ta på andra forum

Är det några andra ämnen som inte heller ska framföras här?

  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Andreas Thors:

Vi är ett forum för teknikintresserade som vill prata om teknik och hitta och hjälpa andra med lösningar på tekniska problem. 

Så är det förstås.

 

4 timmar sedan, skrev Andreas Thors:

... men rena krigsdiskussioner får ni ta på andra forum ...

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

image.png.38aa95909e11b964c034d0dc8caadfe2.png

Så lurad jag har varit under flera år i forumet. 😁

 

4 timmar sedan, skrev Andreas Thors:

... på andra forum som är bättre lämpade för detta. 

Det finns många sammanhang där "annat" är bättre lämpat, men det gör ju inte att "det man har" skulle vara olämpligt. Så jag förstår inte riktigt argumentet.


Så finns reglerna för forumet, men de handlar ju om annat än om VAD som diskuteras.
 

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det resonemang Andreas Thors framför bör både "Öppet forum: Ordet är fritt" samt "Avreagera dig" tas bort.


Rubriken "Surftips" är inte heller teknikorienterad så den bör också tas bort.

Juridik hör inte hemma på eForum. Där finns det bättre sidor och juridik är inte teknikaliteter.

Karriär och utbildning ser jag inte heller som en avdelning som hör hemma på eForum då det inte heller handlar om att hjälpa med tekniska lösningar. Arbetsförmedlingen, Linkedin med flera sidor är bättre lämpade.

 

På Konsumentens sida, där finns inte heller något som har med teknisk avhjälpning att göra. Konsumentverket och ARN hanterar sådana frågor.

 

Språkfrågor är inte det heller något som har med teknisk avhjälpning att göra. Även där finns det andra sidor på internet som är bättre lämpade.

 

Det finns fler exempel men jag lämnar det åt Andreas Thors.

 

Andreas Thors har en hel del att städa bort med den argumentering som avges i trådens första inlägg.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev MH_:

en ganska perifer verksamhet för IDG

..ja det har vi ju märkt i andra sammanhang..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade i natt på om det finns ryska intressen i IDG. Att det är det som ligger bakom IDGs begäran att hålla Rysslands brutala krig utanför eForum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag funderade i natt på om det finns ryska intressen i IDG. Att det är det som ligger bakom IDGs begäran att hålla Rysslands brutala krig utanför eForum. 

IDG är ett amerikanskt bolag så det tror jag knappast. Men det finns svenskar och andra svensktalande som hejar på Ryssland och de kan ställa till med problem för Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de gör det så är det inte medvetna om att yttrandefriheten är grundlagsskyddad. Om sedan en tråd om kriget passar eller ej är väl upp till huvudadmin.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev DePhaz:

Om de gör det så är det inte medvetna om att yttrandefriheten är grundlagsskyddad. Om sedan en tråd om kriget passar eller ej är väl upp till huvudadmin.  

Yttrandefriheten gäller inte i ett forum för i dem kan ägaren sätta upp vilka begränsningar som helst.

 

Det är snarast upp till ägaren, men huvudadmin är Andreas. Jag är inte administratör utan moderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag inte är sakkunnig inom juridik har jag ingen aning om hur det ligger till. 

 

(Och jag känner till titeln). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om det mesta som har skrivits ovan. Bäst är dock att vi håller oss inom de nu fastställda ramarna. 
Så vi inte riskerar att hela forumet stängs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett förtydligande från IDG som lyder:

Citat

Vi är väldigt måna om att inte bidra till att sprida desinformation och med en sådan här stor händelse finns risken att det blir väldigt resurskrävande att hålla koll på allt innehåll som publiceras. Och som vi skrev - det finns faktiskt mer relevanta forum för den som vill diskutera kriget specifikt tänker vi på redaktionen.

Så nu hoppas jag att alla kan vara nöjda med de anledningar som finns och inte får för sig att det skulle finnas dolda avsikter. Förutom DDoS-attacker som togs upp tidigare av MH_ så finns det ju folk som skulle kunna översvämma forumet med oönskade inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...