Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2,4G fungerar inte med 5G


Rophphe
 Share

Rekommendera Poster

Vi har nu fått 5G i området. Resultat att flera enheter som jag styrt med mobilen inte längre fungerar. Tele2 (ComHem) har nu ordnat så att både 2,4 och 5G finns men det hjälper inte.

Vid kontakt med Clas Ohlson support fick jag veta att det finns något som heter AP-isolation ...

•Problem med ComHem (gäller Sverige):
Många kunder har installationsproblem med routrar från Comhem. Dessa routrar har i vissa fall något som heter ”AP-isolation” aktiverat, och det måste Comhem avaktivera. Kunden måste alltså kontakta Comhem för att lösa detta problem."

Vid kontakt med Tele2 sade man sig inte känna till uttrycket...!!??

Kan någon hjälpa mig så att jag inte ska behöva köpa nya enheter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Rophphe:

Tele2 (ComHem) har nu ordnat  så att både 2,4 och 5G finns

Hur menar du då?

Med "2,4" brukar man avse wifi 2,4 GHz

Med..

2 timmar sedan, skrev Rophphe:

5G i området

..menar du väl 5G som i 5:e generationens mobilnät antar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du blandar ihop 5G (5:e generationens) mobiltelefonnät och 5GHz Wifi och de har inget direkt med varandra att göra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: Jag kan använda såväl 2,4 som 5G (WiFi) på min dator. Men den utrustning (bl.a. för att tända och släcka lampor) som tidigare fungerat på 2,4 får nu ingen kontakt trots att jag specificerar 2,4 som nätverk.

Som jag skrev i ursprungsinlägget har leverantören (Clas Ohlson) nämnt "AP-isolation" vilket jag inte vet vad det är och tydligen inte Tele2 heller...

Någon som vet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5G (femte generationen) är något som har med mobilnätet att göra så det har inte med WiFi att göra. När det gäller WiFi pratar man om 2,4 GHz och 5 GHz (två frekvensband). Det är en funktion i routern. Menar du att du har fått en ny router som har stöd för 5 GHz?

 

Fungerar det om du ställer in dator, mobil mm på att använda 2,4 GHz precis som det var tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
37 minuter sedan, skrev Cecilia:

2,4 GHz och 5 GHz (två frekvensband)

 

Om du @Rophphe stänger av 5 GHz i routern - fungerar dina enheter från Clas Ohlson då?

Bara för att vi ska kunna ringa in problemet och inte tänkt att det ska köras så.

Vad gäller AP-isolation så finns kanske en inställning för det i routern?

 

Här en beskrivning gällande en router från ASUS

https://www.asus.com/support/FAQ/1044821/

 

OBS!

Citat

When this feature is enabled, wireless clients or devices will not be able to communicate with each other.

 

Redigerad av Mikael63
obs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en router från Tele2 av fabrikat Solemcom. Jag har försökt hitta AP-isolation när jag loggar in på routern men hittar inget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in på din router. 

Välj trådlöst, och sen avancerat. 

Vad har du då för accesspointers? 

Hittar du endast 5 GHZ så får du lägga till ett 2.4 GHZ. 

Om du har ett 2.4 GHZ så ändra Security mode till Wpa2 psk och lägg in ett eget lösenord för detta.

Se även till att access point, wps och interface är On/enable. 

 

Går det då? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du tänka dig att pröva de testförslag som kommit i tråden?

Säg till om det är något du inte förstår så kan vi förtydliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att stänga av 5 GHz både som att sätta 2,4 och "Allow" (se bild) men även alternativet 5 GHz och "Deny" och därefter försöka ansluta enheten igen utan resultat.

Se även bif. Network map på vad som är anslutet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Rophphe:

(se bild)

 

3 minuter sedan, skrev Rophphe:

Se även

Inga bilder uppladdade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att stänga av 5 GHz både som att sätta 2,4 och "Allow" (se bild) men även alternativet 5 GHz och "Deny" och därefter försöka ansluta enheten igen utan resultat.

Se även bif. Network map på vad som är anslutet

Bild1.png

Bild2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första bilden visar inställningar för MAC-filtrering vilket är ett sätt att stoppa vissa enheter från att få ansluta sig. Det handlar inte om att stänga av hela 5 GHz-bandet.

 

Den andra bilden visar att alla enheter är anslutna till 5 GHz-bandet.

 

Är det meningen att lamporna ska styras av en mobil?

I så fall pröva med att ändra i mobilens inställningar för WiFi så att den kopplar upp sig på 2,4 Ghz-bandet i stället för 5 GHz-bandet samt gör om hela processen för att ställa in det som har med lamporna att göra enligt manualen.

 

Om det fortfarande är problem visa hur det ser ut i routern på flikarna Basic, WiFi Stats, Advanced och Wireless Environment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har "smarta-hem-prylar" från Sonoff och även där är det 2,4 GHz som gäller. Där rekommenderas att man, när man ska konfigurera en ny enhet, helt stänger av 5 GHz i routern så att alla enheter, inklusive mobilen då, bara kan använda 2,4 GHz. När detta är gjort kan man aktivera 5 GHz igen.

 

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om du @Rophphe stänger av 5 GHz i routern - fungerar dina enheter från Clas Ohlson då?

Bara för att vi ska kunna ringa in problemet och inte tänkt att det ska köras så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att din ursprungliga konfiguration på de "smarta" prylarna ligger kvar ? Om du gör en fabriksåterställning på dessa enheter och därefter aktiverar en och en mot ditt nya SSID så borde det funka.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: Det är inte lampor jag styr från mobilen utan vattning i växthuset..  

Jag hittar inte flikarna Basic, WiFi Stats, Advanced och Wireless Environment.

 

Mikael63: hur stänger jag av  5GHz?

 

Jag har dessa flikar när jag loggar in på routern (bild). "Internet" och "Gateway Settings" kan jag inte ändra och under "Access Control" finns inte flikarna ovan..

 

 

 

Bild4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Rophphe:

Jag hittar inte flikarna Basic, WiFi Stats, Advanced och Wireless Environment.

I din första bild förut idag ser man det som typ knappar eller menyrad.

På någon av dem bör man kunna stänga av 5 GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 är inne på rätt spår.

Sagemcom Hub C2, som Tele2 använder, har begränsade inställningsfunktioner.

Det går inte att välja SSID individuellt för 2,4GHz-bandet och 5GHz-bandet.

Hub C1, föregångaren, är betydligt trevligare när det gäller inställningar då de är fler, bl.a. går det att ha individuella SSID.

 

Troligen är det så att dina enheter ansluter till 5GHz-bandet och inte till 2,4GHz och därmed inte fungerar som de skall.

 

Du klickar på globen i bilden i ditt inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.thumb.jpeg.464e5471c2868369d61619dc58349d80.jpeg
 

Uppe till vänster om ikonen för 5GHz finner du ett "kugghjul".

Klicka på kugghjulet så kommer du till inställningarna för 5GHz-bandet.

Stäng av bandet, spara och starta om modemet/routern.

 

Testa om dina enheter fungerar. 
Om de fungerar, gå in och aktivera 5GHz-bandet igen, spara och starta om.

Testa på nytt om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dessvärre inte fler bilder från C2 just nu. Ikväll kanske jag kan be min sambos barnbarn gå in i deras C2 igen och ta en bild på hur det ser ut när de klickat på "kugghjulet", om du behöver den hjälpen.

 

Jag har C1 och den ser inte alls ut som C2 när man är inne i inställningsmenyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-Men: Det fungerade inte....

 

Tack alla för info och synpunkter. Det verkar som om jag måste skaffa ny router eller köpa nya enheter.

mvh

Rophphe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...