Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Klockradio

bengt 429
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Recommended Posts

bengt 429

Har ett "intressant" problem med min Philips klockradio, som står på ett bord intill sängen.

Inköpt på Elgiganten för ca 3 år sedan. 240V och backup batteri.

Den har sedan några månader tillbaks börjat "tappa tiden". Alltså jag får ställa in tiden igen.

Den tappar då också inst för väckningstider..

Det intressanta är att det bara händer när man uppehåller sig en lite lägre tid i närheten av den, som t.ex när man ska byta sängkläder.

Har aldrig hänt på natten, hittills iaf.

Och på morgonen när man svingar sina lurviga ur sängen, eller när man går till sängs händer det aldrig heller.

Inställd på att jag får investera i en ny klockradio, men vore tillfredsställande att kunna få reda på orsaken till detta minst sagt konstiga beteende.

Jag räknar helt kallt med att ingen har en lösning, men försöka duger 😊.

Det är en sån här klockradio förresten

https://cdon.se/hobby-fest/philips-klockradio-aj3115-12-digital-mottagare-p49629424?gclid=Cj0KCQiA95aRBhCsARIsAC2xvfyH9Na4IuvWMcjXMwtOr_iBihU1H16fh-6Ye5jR589Xwp9-chYumiwaAkXtEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• Solution
Mikael63
Posted (edited)

Förutsätter att batteriet är bytt.

Om du gör enheten spänningslös i någon minut och sedan ansluter igen - stämmer tiden och larmtiderna då?

Om ja - ta bort batteriet och gör enheten spänningslös under lika lång tid som med batteriet anslutet. Resultat av detta?

Edited by Mikael63
  • Like 1
  • Thanks 1

bengt 429
18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Förutsätter att batteriet är bytt.

Nytt batteri

19 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om du gör enheten spänningslös i någon minut och sedan ansluter igen - stämmer tiden och larmtiderna då?

Ja de stämmer

20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om ja - ta bort batteriet och gör enheten spänningslös under lika lång tid som med batteriet anslutet. Resultat av detta?

Alla inst borta

Cecilia

Sitter batteriet riktigt bra så det inte är något glapp?

Eller något problem med sladden och du kommer åt sladden när du byter sängkläder?

bengt 429
2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Sitter batteriet riktigt bra så det inte är något glapp?

Ja batteriet sitter bra. Backupen funkar när jag gör den spänningslös.

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Eller något problem med sladden och du kommer åt sladden när du byter sängkläder?

Nej, kommer inte åt sladden. Händer när jag står typ 0,5 m från klockradion nån minut.

bengt 429
14 minuter sedan, skrev polken:

Statisk elektricitet i ditt överkast?

Händer redan när man tar bort dom "smutsiga" sängkläderna.

Alltså det kan hända även när man inte byter sängkläder. Räcker bara att man står där en stund ibland.

Annars en intressant teori.

Lade fram ett förslag till "chefen", att vi inte ska byta sängkläder så ofta 😊, men det förslaget gick inte hem 😊, om jag säger så.

Mikael63

Har ni (elektrisk)golvvärme eller elektriska värmemadrasser?

bengt 429
Just nu, skrev Mikael63:

Har ni (elektrisk)golvvärme eller elektriska värmemadrasser?

Nej

Mikael63

Testat detta med klockradion (och dig själv) på en helt annan plats?

bengt 429
10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Testat detta med klockradion (och dig själv) på en helt annan plats?

Nej, har inte testat det.

Får återkomma i frågan. Om inte förr, så iaf måndag nästa vecka, när det är dags för "bädda rent".

Har ju hänt varje vecka vid "bädda rent" de senaste månaderna, så borde väl hända då också.

Jag ska ha lite extra koll på när det händer. Jag vet nu bara att det händer i början av "processen bädda rent".

Har funderat på polkens inlägg om statisk elektricitet. Och den här årstiden, med torr luft, är det ju extra märkbart.

Det som talar emot, är att den fungerat utan problem tidigare vintrar med torr luft.

Och "hårdvaran"😊 är ju samma som tidigare år.

Pelle Penna

Apropå statiskt elektricitet. Hade en arbetskamrat vars syster jobbade på polisen i Uppsala.

Hon blev förbjuden att gå in i vissa rum då elektroniken slogs ut där i dessa rum och hon fick ett specialombyggt tjänsterum. Märkligt

bengt 429

Klockradion har skött sig exemplariskt hela veckan, och tom idag vid veckans "bädda rent" förblev alla inst intakta.

Detta måste ju bero på nån ändring jag gjort, och det enda som jag kan tänka mig, är att jag gjorde den spänningslös förra veckan.

Och det var efter dina förslag, Mikael63.

2022-03-07 18:56, skrev Mikael63:

Tydligen gjorde "norska reseten" så att det här mystiska felet försvann.

Det borde väl jag tänkt på att göra också, speciellt som "norsken" löst många kniviga problem för mig under årens lopp, både på arbetet och på hemmaplan. Men jag hade inga tankar i den riktningen.

Så därför får du Mikael63 ta åt dig äran för det här, och jag utser ditt inlägg som best solution.

• Like 2
  • Thanks 1

Mikael63
15 minuter sedan, skrev bengt 429:

och det enda som jag kan tänka mig,

Nej, du påtalade problemet här på eforum och det gjorde klockradion lite nervös varför den slutade upp med de där dumheterna.. 🤔

• Haha 3

bengt 429
3 minuter sedan, skrev Mikael63:

Nej, du påtalade problemet här på eforum och det gjorde klockradion lite nervös varför den slutade upp med de där dumheterna.. 🤔

Ja, och blev nog rädd för att få avsluta sitt "liv" på elektronikåtervinningen.. 🤔

• 1 month later...
bengt 429

Får ta upp den här tråden återigen.

Som sagt klockradion funkade bra flera veckor efter "norsken".

Men sedan föll den in i "gamla synder" igen.

Alltså tappar tiden vid bäddning av säng.

Började starkt misstänka statisk elektricitet som boven.

Om jag kopplade bort 230V, och använde backupbatteriet höll den alltid tidsinställningen.

Idag fick jag nog slutliga beviset på att statiska elen är felkällan.

Jag fick en ordentlig "kyss" under bäddningen, när jag kom i beröring med madrassen.

När jag tänker efter ordentligt började det här efter att vi skaffade nya madrasser.

Och jag som "skällt" 😀 på klockradion, och tom hotat med elektronikåtervinningen, när det i själva verket (troligen) beror på nya madrasserna.

Att jorda sängen 😀 är heller inget alternativ, eftersom den är helt i furu.

Mikael63
59 minuter sedan, skrev bengt 429:

Bädda med aluminiumfolie? 🤔

• 3 weeks later...
bengt 429

Idag fick jag nog sista och avgörande beviset på att den utskällda klockradion lider av "statiska el syndromet" 😀.

Den tappade tiden idag under dammsugningen i sovrummet.

Men idag måste varit extremt gynnsamt "klimat" för statisk el.

Tom "städchefen" 😀 själv vägrade befatta sig med dammsugningen, pga statiska elen.

Jag kände också hur håren på armarna reste sig, och det var som ett mindre "fyrverkeri" både mellan mig och dammsugarröret, när vi jordades, t.ex mot ett element.

Då tänkte jag till lite :thumbsup:. Varför gör man inte dammsugarrören i nåt starkt plastmaterial, kompositmaterial.

Antagligen en kostnadsfråga, vilket skulle fördyra dammsugaren.

Men det skulle nog eliminera mycket av obehaget med statiska elen.

Mikael63
16 minuter sedan, skrev bengt 429:

Varför gör man inte dammsugarrören i nåt starkt plastmaterial, kompositmaterial.

Jag har två grovdammsugare och en "vanlig" där rören är av plast. Skulle tror att det är vanligare med plast än med metall.

bengt 429

Ok, det var ju ett antal år sedan jag synade marknaden för dammsugare, så det är kanske så dom är utrustade nu för tiden.

Ska iaf tänka på det vid nästa byte.

Vi har ju en Miele nu, som är jättebra, och verkar hålla hur länge som helst, så lite synd att bara skrota den.

Man kanske kan isolera metallrören på nåt lämpligt sätt?

Men då tappar man ju teleskopinställningen.

WindowsPro
2022-05-02 12:22, skrev bengt 429:

Får ta upp den här tråden återigen.

Som sagt klockradion funkade bra flera veckor efter "norsken".

Men sedan föll den in i "gamla synder" igen.

Alltså tappar tiden vid bäddning av säng.

Började starkt misstänka statisk elektricitet som boven.

Om jag kopplade bort 230V, och använde backupbatteriet höll den alltid tidsinställningen.

Idag fick jag nog slutliga beviset på att statiska elen är felkällan.

Jag fick en ordentlig "kyss" under bäddningen, när jag kom i beröring med madrassen.

När jag tänker efter ordentligt började det här efter att vi skaffade nya madrasser.

Och jag som "skällt" 😀 på klockradion, och tom hotat med elektronikåtervinningen, när det i själva verket (troligen) beror på nya madrasserna.

Hur låg luftfuktighet har ni i rummet? 

Kanske är det dags med en luftfuktare som ni kan hänga på elementet eller en som går på el. 

bengt 429
17 minuter sedan, skrev WindowsPro:

Hur låg luftfuktighet har ni i rummet? 

Ja som idag har vi 30% luftfuktighet inne, och på vintern kan den gå ner ytterligare några procent.

Vi hade tidigare högre fuktighet, men efter installation av ny ventilation blev det den här låga fuktigheten.

Det är ju en balansgång med fuktigheten. Lågt värde är ju bra för huset, men den skulle faktiskt kunna vara några procent högre, för att vara optimal för oss som bebor huset.

Läser denna tråd igen, och tycker den är lite märklig, men ser också att du @bengt 429 fått tipset om att pröva och ställa den i ett annat rum med andra förutsättningar, har du gjort det ännu, skulle ju vara intressant om det även händer i ett annat rum/kök eller så??

bengt 429
2 minuter sedan, skrev Laso:

pröva och ställa den i ett annat rum med andra förutsättningar, har du gjort ännu, skulle ju vara intressant om det även händer i ett annat rum/kök eller så??

Nej jag har inte testat det. Vet inte vad det skulle kunna ge.

Är ju iaf i sovrummet den hör hemma.

Share

• Create New...