Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskriftsproblem


Lintott
 Share

Go to solution Solved by bengt 429,

Rekommendera Poster

Hej nu är det jag igen för andra gången här.

Ni måste tro jag är dum på riktigt men kan inte förstå hur det kommer sig att när jag gjort ett word dokument med färgade kanter och en bild med text och förhandsgranskar så ser allt bra ut. När jag sen ska skriva ut det så kommer inte den nedre kanten med? Har försökt med alla slag marginalinställningar men det funkar ej!

Till slut sa min bror att testa och spara den i en PDF fil och så gjorde jag det och vips så kom kanten med nertill!? Hur kommer det sig?

Sen kommer jag till nästa problem, när jag skriver ut i PDF så blir färgerna helt felaktiga men inte när jag skrev ut word dokumentet med samma bilder!?

Vad är det jag ska ställa in egentligen?

Detta har ju inte heller varit något problem tidigare, alla utskivna bilder på word dokument har varit lika fina som bilderna.

Mvh Eva

274602275_1278474266007881_7846634755769404022_n.png

274535967_1170535900426042_4287663589437012371_n.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att det är rätt pappersstorlek som är vald i Word?

Har din skrivare en viss yta runt pappret som det inte går att skriva på enligt instruktionsboken?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det är rätt pappersstorlek A4. Din nästa fråga förstår jag inte? Om det är marginaler du menar så har jag försökt ställa in dessa och minska och öka men inget hjälpte.

Mvh Eva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något i skrivarens instruktionsbok om marginaler?

 

I fönstret som heter Skriv ut så finns det val om marginaler. Vad står det för den undre marginalen och stämmer det med placeringen av den gröna fyrkanten?

2,5 cm är väl mer än avståndet till den gröna linjen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har ingen instruktionsbok för skrivaren. Det är ingen avancerad skrivare utan en enkel HP Deskjet 2620. Jag förstår inte igen din sista mening?

Om jag klickar på marginaler så får jag upp denna rutan och även om jag testat och ändra marginalerna själv så funkar det ej.

 

 

marg.jpg

Redigerad av Lintott
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklast att göra bilden lite mindre?

Skrivaren har sina egna begränsningar och då kan den helt enkelt inte skriva ut mer än vad den gör.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det skumma är ju att när man visar den för granskning så syns ju hela den kanten runt om, så detta är mysko tycker jag. Men som jag sa i början så löste vi ju detta genom att spara den PDF och då kom hela kanten med i samma storlek!? MEN färgen på bilden blev då annorlunda istället.

Mvh Eva

 

 

Redigerad av Lintott
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den sparades som PDF skulle jag tro att bilden anpassades till en sida, med helt egna marginaler,

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du dela med dig av dokumentet här?

Vi har ju ändå sett innehållet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt HP så är de minsta möjliga utskriftsmarginalerna 3 mm förutom den nedtill på sidan som är 12,7 mm. Det innebär att skrivaren inte kan skriva ut något (som en grön linje) som är närmare den nedre papperskanten än 12,7 mm. Jag tror att den gröna linjen är närmare än så.

https://support.hp.com/lt-en/product/hp-deskjet-2600-all-in-one-printer-series/12319824/document/c05524449#AbT7

Du behöver alltså flytta de gröna linjerna längre bort från kanterna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kan inte flytta linjer, det blir en ruta som lägger sig runt dokumentet liksom. Det är lite överkurs för mig det här då jag inte kan sånt. :) Men jag försöker. Och teknisk engelska kan jag inte heller som du länkade till. :)Men nu hittade jag detta på svenska som du länkade till, tack. Men fattar ändå inte? :(bild.thumb.png.254c1ad9953a9843fa65bd1c6b53d9e8.png

Redigerad av Lintott
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en till ruta "Alternativ" som jag tittade på och där kunde man ändra nederkanten men bara till något som heter 31 pt, högre gick inte och då ändrades nederkanten men inte tillräckligt så den kom med vid utskrift.

alternativ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har någon tom rad efter texten kanske du behöver ta bort den eller så får du göra fotot mindre eller ha ett mindre typsnitt så att det blir mer tomt utrymme nedtill på sidan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte återskapa problemet, vad jag än gör så anpassas allt så att allt ryms på en sida, även när jag får en varning om att det kan klippas bort något vid utskrift...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Office 2010, och har också haft det sedan 2010. Har aldrig upplevt några såna här problem, fast jag använder Word flitigt.

Måste va nåt annat som strular för dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade en utskrift (med Word 2010) av Word filen på min Brother laserskrivare. Allt kom med på utskriften.

Även pdf filen skrevs ut perfekt, och med bra färger.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev bengt 429:

Testade en utskrift (med Word 2010) av Word filen på min Brother laserskrivare. Allt kom med på utskriften.

Även pdf filen skrevs ut perfekt, och med bra färger.

En laserskrivare har antagligen inte problemet med att understa 12,7 mm inte kan användas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
7 timmar sedan, skrev Lintott:

Hittade en till ruta "Alternativ" som jag tittade på och där kunde man ändra nederkanten men bara till något som heter 31 pt, högre gick inte och då ändrades nederkanten men inte tillräckligt så den kom med vid utskrift.

Ändra "Mätt från" till text istf sidkanten, så kan du flytta kantlinjerna mycket mer.

 

740783274_Skrmbild2022-03-02201733.png.a32240d1d7a6f46ec9712d0851887688.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrejosef, du löste det! Tack så hjärtligt! :) Gud vad man lär sig nya saker jämt även som 62 åring. :)

Mvh Eva

lösningen.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tänk vad ett litet klick i en ruta kan lösa stora problem. :) Detta forum verkar toppen! Återkommer säkert igen med nån klurig fråga.

Tack!

Mvh Eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...