Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det med uBlock?


DePhaz
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Go kväll.

 

Hinner skriva detta medans jag gör annat.

 

Jag undrar bara vad som hänt med mitt uBlock, det fungerar inte ihop med Firefox längre. Eller ja, det beror på. Vanligtvis fungerar det men sidor med många grafiska objekt blir tydligen svårt. Detta gäller Firefox version 97.0.1 under Linux Mint (19.3) på dator.

 

Skulle häromdagen gå in på telenors hemsida och titta efter bredband men jag kunde inte se något på sidan. Allt annat fungerade men inte just den sidan. Efter många omladdningar så stängde jag av tillägget och se, nu fungerade det. Nu räkte inte omstart, jag fick inaktivera "cosmetic filtering" innan jag kunde se mejlen. Men det fungerade ju igår... Har uppdaterat kärnan och lite annat idag men jag tror inte det spelar roll. Fick problem innan dess.

 

Så ikväll skulle jag läsa min epost men kunde inte se ett ända mejl! Alla såg ut som bilden nedan tills jag stängt av uBlock. Efter omstarten fungerar det. Mycket konstigt.

 

 

Skärmbild_2022-02-26_18-01-24.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2022-02-26 18:26, skrev DePhaz:

Jag undrar bara vad som hänt med mitt uBlock, det fungerar inte ihop med Firefox längre.

Det finns fler som har rapporterat om liknande problem under de senaste dagarna i listan med omdömen: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ublock-origin/reviews/

Och det finns en tråd om problemet i supportforumet: https://old.reddit.com/r/uBlockOrigin/comments/t2n77i/gmail_suddenly_does_not_display_mail_content/

Pröva med

Citat

uBO Dashboard -> Filter lists -> click on the clock icon at the end of "uBlock filters" list name -> click on "Update now" on top.

Alternatively click on "Purge all caches" -> "Update now" (video: https://imgur.com/a/NlmCHqi )


Two days ago, by accident, the ##.ads filter has been modified to apply to all pages. It was fixed 3 hours later.

Om det inte hjälper så finns det ytterligare tips i tråden.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade på Telenors sida och kan bekräfta. Stänger jag av skyddet mot javascripts så fungerar sidan med uBlock, version 1.41.8 som uppdaterades den 24:e. Har nu mig veterligen inte tidigare varit på telenors sida, men kan ju vara så att den senaste uppdateringen gjort att javascript-skyddet blivit mer eller lite för aggressivt?

Det händer lite då och då att sidor där man handlar någonting inte fungerar som de ska med uBlock har jag märkt genom åren, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att sidorna i sig är "reklam" så att säga? Jag brukar stänga av ublock för dem (och banker o.dyl.) eftersom den inte behövs på sidor där jag handlar något.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ska kika på det ikväll efter jobbet. Återkommer med resultatet. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, då är jag hemma.

 

Mellin: Har samma version av uBlock som Hakinger, 1.41.8

 

Cecilia: Jag tömde cashen (Purge cach) och såg att där fanns ett par saker som behövde uppdateras så jag gjorde detta (Update now). Kikade på Gmail och den fungerar nu. Vi får se om det håller. Tack så mycket. 🙂

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...